گراند هتل قزوین؛ از اکران نخستین فیلم در ایران تا برگزاری مزایده

گراند هتل قزوین؛ از اکران نخستین فیلم در ایران تا برگزاری مزایده مسعود طاهری- قزوین شهری که افتخار پایتختی ایران را داشته است؛ البته این تمام افتخارات شهر خوشنویسان ایران نیست و تاریخ را که ورق بزنی، می‌بینی که این شهر قدمتی تاریخی دارد طوری که در زمان ساسانیان به واسطه دستور پادشاه ساسانی مرکز […]

گراند هتل قزوین؛ از اکران نخستین فیلم در ایران تا برگزاری مزایده

مسعود طاهری- قزوین شهری که افتخار پایتختی ایران را داشته است؛ البته این تمام افتخارات شهر خوشنویسان ایران نیست و تاریخ را که ورق بزنی، میبینی که این شهر قدمتی تاریخی دارد طوری که در زمان ساسانیان به واسطه دستور پادشاه ساسانی مرکز اقتصادی کشور به واسطه عبور جاده‌ابریشم بوده است. شهری که در زمان صفوی به مدت ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و از همین‌رو دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است. پایتخت سابق ایران از نظر تعداد اثر تاریخی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد به حدی که می‌توان کاروان‌سرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، میمون قلعه، حمام قجر، آب‌انبار سردار، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، امامزاده‌حسین، خیابان سپه (اولین خیابان ایران) و گراند هتل را از جمله این آثار نام برد.

گراند هتل در آستانه یکصدسالگی

گراند هتل قزوین دومین مهمانخانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد. این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپورپارسی که بعد‌ها به مهرشاهی تغییر نام داد، ساخته شد. گراند هتل که از جنب خیابان دارای دوطبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده است، دارای راهرو‌ها و اتاق‌هایی می‌باشد که با طاق و تویزه پوشش داده شده است و از ویژگی‌های همچون: روکش‌چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار می‌باشد.

اکران نخستین فیلم در ایران

شهر قزوین به علت داشتن سینمای تابستانه در گراند هتل و نیز داشتن مهمانخانه سلطنتی از اولین شهرهای ایران است که فیلم در آن اکران شده است. براساس گفته تاریخ‌شناسان نخستین‌بار در سال ۱۳۰۷ در قزوین، فیلم به نمایش درآمده است و بعد از آن هم در سال ۱۳۰۸ مقابل مهمانخانه بزرگ قزوین. در این سال همچنین در مهمانخانه هتل پارس (معروف سینما مایاک) فیلم به روی پرده می‌رفت. در مدرسه ارامنه نیز گاهی فیلم نشان داده می‌شد که این محل را سینماپاته ذکر کرده‌اند. در سال ۱۳۱۰ اولین سالن سینما در قزوین در گراندهتل به‌نام سینما تابستانه ایران ساخته شده است.

مزایده هتل تاریخی

گراندهتل قزوین همچون بسیاری از آثار کهن ایرانی به دلیل بی‌توجهی‌ها حال‌وروز خوشی نداشت و بر همین اساس هم بود که صندوق احیای آثار و بهره‌برداری از آثار تاریخی به عنوان مسؤول آن با مجوزی که هیأت‌وزیران برای واگذاری این هتل به بخش‌خصوصی در اختیار صندوق حفظ و احیاء گذاشت تصمیم به برگزاری مزایده گرفت. حال سال‌هاست که از مزایده این هتل تاریخی گذشته است، «سمگا» ۱۷اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶، گراند هتل قزوین را به مدت ۲۵ سال در اختیار گرفت تا در مدت ۳۸ ماه با مبلغی معادل ۹ میلیارد تومان آن را مرمت کند، اما با توجه به صحبت‌های انجام شده، هنوز کاربری دقیق این اثر تاریخی مشخص نشده است.‌ هتلی که ظاهر نه‌چندان مناسبش در شرق خیابان «پیغمبریه» و در قسمت غربی ارگ صفوی قزوین هشدارهای زیادی را از سوی فعالان میراثی نسبت به احتمال تخریب این اثر تاریخی مطرح کرده بود، اما در سوی دیگر داستان، مشاوری است که طرح نخستش را شورای فنی رد کرده و طرح دوم‌اش را تهیه می‌کند.

حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت یکی از قدیمی‌‌ترین گراندهتل‌های ایران چه می‌شود؛ هتلی که در طول عمر خود شاهد وقایع بزرگی مانند طراحی کودتای رضاشاه بوده است و امروز در انتظار پایان مزایده‌ای برای تنفس دوباره می‌باشد.