تحول صنعت قطعه‌سازی خودرو در گروی تدوین سند راهبردی

تحول صنعت قطعه‌سازی خودرو در گروی تدوین سند راهبردی مهدی قره‌داغلی -با نوسانات شدید نرخ ارز، تورم، کمبود نقدینگی، ترک خودرو‌سازان خارجی از ایران و… در چند ماه گذشته صنعت خودرو‌سازی دچار مشکلات فراوانی شد. با توجه به این موضوع که بسیاری از قطعات خودرو وارداتی بود، بعد از دور جدید تحریم‌ها تأمین این قطعات […]

تحول صنعت قطعه‌سازی خودرو در گروی تدوین سند راهبردی

مهدی قره‌داغلی -با نوسانات شدید نرخ ارز، تورم، کمبود نقدینگی، ترک خودرو‌سازان خارجی از ایران و… در چند ماه گذشته صنعت خودرو‌سازی دچار مشکلات فراوانی شد. با توجه به این موضوع که بسیاری از قطعات خودرو وارداتی بود، بعد از دور جدید تحریم‌ها تأمین این قطعات با مشکل روبه‌رو شد و سبب تولید خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها شد. همین امر موجب شد تا مسؤولان این صنعت برای رونق تولید با نگاه حمایتی به فکر داخلی‌سازی قطعات خودرو بیفتند. در این باره رضا رحمانی، وزیر صمت گفت : برنامه دولت حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی می‌باشد که از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه را می‌توان، جدی‌تر گرفتن ساخت قطعات خودرو در داخل کشور دانست که در همین راستا ما نهضت ساخت داخل را راه‌اندازی کرده‌ایم؛ چرا که اکثر قطعاتی که در گذشته وارد کشور می‌شد، قابلیت ساخت در داخل را دارند که حاصل آن امضای تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۸۵ میلیون یورو میان خودروسازان و قطعه‌سازان برای ساخت داخل قطعاتی وارداتی است.

همچنین صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید صنعت خودرو و قطعه‌سازی علاوه بر ایجاد اشتغال برای حدود یک‌میلیون نفر، از خروج حدود ۱۵میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

نیارکی افزود: صنعت خودرو و قطعه‌سازی در ایران به رغم اینکه با کاستی‌هایی روبه‌رو است اما با توجه به عدم وابستگی کشور به واردات خودرو آماده و ایجاد اشتغالزایی گسترده در سراسر کشور به عنوان یکی از صنایع پیشران توسعه قلمداد می‌شود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت توسعه صنعت قطعه‌سازی را از مزیت‌های اصلی کشور برشمرد و افزود: کشور ما در تولید فلزات اساسی، پتروشیمی و… که نیازمندی‌های این صنعت را پوشش می‌دهد، در شرایط مناسبی قراردارد و تولید‌کنندگان در این صنعت باید با بهره‌مندی از صنایع دانش‌بنیان توسعه این صنعت را تسریع نمایند.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: با ایجاد و توسعه زنجیره تولید در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، ۱۵میلیارددلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است و تمرکز در توسعه ساخت داخل در این صنعت، میزان کاهش ارزبری را بیش از گذشته افزایش خواهد یافت.

نیارکی با بیان اینکه اگر چه صنعت قطعه‌سازی به عنوان یکی از صنایع پیشران در کشور است و باید رویکردهای برون‌گرا و تولید صادراتی را طی این سال‌ها دنبال می‌کرد و استراتژی مشخصی برای صادرات را در نظر می‌گرفت، افزود: اما در حوزه ارتقای کیفیت، توسعه عمق ساخت داخل و صادرات، نقش مطلوبی ایفاء نکرده است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت فقدان مدل توسعه‌ای برای صنعت قطعه‌سازی را ناشی از نگاه درون‌گرایی فعالان این صنعت برشمرد و اظهار امیدواری کرد و بیان داشت: با تغییر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تدوین سند راهبردی با محوریت توسعه داخلی‌سازی و صادرات در این صنعت توسط تشکل‌های تخصصی و صاحبنظران این صنعت، شاهد تحولی نو در صنعت قطعه‌سازی در این بخش باشیم.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت در پایان با اشاره به چالش‌‌ها و دغدغه‌های تولیدکنندگان در صنعت قطعه‌سازی نظیر کمبود سرمایه در گردش، مشکلات گمرکی، تأمین مواد اولیه خاطر نشان کرد: با ایجاد مدل و برنامه راهبردی مشخص در صنعت قطعه‌سازی می‌توان تدابیری برای تأمین سرمایه در گردش با همکاری سیستم پولی و مالی کشور در نظر گرفت.

در این زمینه فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به ساپکو مأموریت داد تا سند راهبردی و کلان تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات صنعت خودروی کشور را در اسرع وقت تدوین کند و در این راستا ضرورت دارد از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان فکر استفاده شود.

وی افزود: در تدوین سند راهبردی کلان تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات خودروی کشور لازم است نقش هریک از ارکان تأثیر‌گذار از جمله وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های دانش‌بنیان، سازندگان و… مشخص شود.

وی مهم‌ترین دلایل نهادینه نشدن تعمیق ساخت داخل قطعات در دو دهه گذشته را عدم توجیه اقتصادی خودکفایی قطعات به دلیل تیراژ محدود و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا برای تولید قطعات‌ های‌تک، ثابت نگه داشتن نرخ ارز در برابر رشد تورم و در اولویت نبودن کاهش ارزبری قطعات و عدم تضمین خرید قطعات خودکفا شده دانست.

مقیمی مهم‌ترین روش‌های پیشنهادی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز اجرای پروژه‌های ساخت داخل قطعات را استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، تأمین نقدینگی از سیستم بانکی با روش تسهیلات خرید دین و استفاده از تهاتر ارزی جهت ورود خطوط جدید تولید و انتقال تکنولوژی عنوان کرد.

در این رابطه نیز سیدمحمد صاحبکارخراسانی، رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: صنعت خودروی کشور و ایران‌خودرو باید پروژه‌های مهم داخلی‌سازی قطعات را شناسایی و اولویت‌بندی کنند.