عوامل مؤثر بر کاهش قیمت خودرو

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت خودرو مهدی قره‌‌ داغلی -بازار خودرو این روز‌ها آرام شده و نمودار قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است و در رکود کامل قرار دارد و تنها افرادی که نیاز به خودرو دارند خرید خود را انجام می‌دهند. اما به‌طور کلی تعداد معاملاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد بسیار […]

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت خودرو

مهدی قره‌‌ داغلی -بازار خودرو این روز‌ها آرام شده و نمودار قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است و در رکود کامل قرار دارد و تنها افرادی که نیاز به خودرو دارند خرید خود را انجام می‌دهند. اما به‌طور کلی تعداد معاملاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد بسیار کم است و قیمت‌ها با شیب کند روبه کاهش است و این روند کاهشی قیمت‌ها برای تمامی خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی یکسان است. این در حالی است که با افزایش تولید خودرو و افزایش عرضه خودروهای تولیدی به بازار، این روند تشدید می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در نیمه دوم سال بیش از نیمه اول سال خواهد بود. علاوه بر این عوامل جو روانی حاکم در بازار سبب شده خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از حضور در بازار خودداری کنند از دیگر سوی واسطه‌ها و دلالان خودروهای دپویی خود را از ترس کاهش بیشتر قیمت به بازار بیاورند و همین مسأله سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.

در این باره سعید عبداللهی، فعال بازار خودرو درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم مانند هفته‌های قبل کماکان رکود بر بازار حاکم بود و تعداد خرید و فروش در برخی از روز‌ها به تعداد انگشتان دست رسید.

وی درخصوص علل ادامه‌دار بودن این رکود گفت: در این بازار اخبار و جوروانی بسیار تأثیرگذار است، وقتی تلویزیون تصویر پارکینگی را نشان می‌دهد که مملو از خودرو است و اتفاقاً خودرویی در آنجا وجود دارد که افراد زیادی با گذشت نوبت آنها، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، یک جو بی‌اعتمادی و بلاتکلیفی به وجود می‌آید. به‌طور کلی الان وضعیت به گونه‌ای است که هم فروشنده و هم خریدار منتظر یک اتفاق هستند و ترجیح می‌دهند حرکتی نکنند تا ببینند فردا چه می‌شود، همین تفکرات باعث می‌شود که خرید و فروش به حداقل برسد.

عبداللهی افزود: نکته دیگر غیرواقعی بودن قیمت‌هاست که نشان می‌دهد عواملی غیر از مؤلفه‌های اقتصادی و نظام بازار بر قیمت‌گذاری تأثیر دارد.

وی درخصوص بازار خودروهای کارکرده گفت: این بازار نیز تحت تأثیر خودروهای صفر قرار گرفته و رکود بر آن حاکم است، به‌ویژه در این فصل که کمتر کسی به فکر تعویض خودرو است. به‌طور کلی زمانی افراد، خودروی خود را تعویض می‌کنند که بازار روند ثابت داشته باشد نه اینکه هر لحظه امکان دارد که با فروش خودرو نتوانند خودروی بهتر را خریداری کنند.

در این زمینه حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ایجاد محدودیت‌های کلی در فروش فوری خودروسازان از جمله درج کدملی، سن و جغرافیای خریداران و اعمال تسهیلات چند میلیون تومانی روی خودرو که موجب می‌شود امکان فروش آن بلافاصله پس از خرید وجود نداشته باشد همگی اقداماتی مثبتی است که علاوه بر اینکه فضا را برای دلالان تنگ‌تر می‌کند و شرایط را برای خرید خریداران واقعی مهیا می‌کند، مستقیماً بر قیمت خودرو در بازار مؤثر بوده و موجب کاهش دلالی و قیمت خودرو شده است.

گرمابی افزود: در گذشته به دلایل مختلف از جمله تحریم، عرضه کاهش و تقاضای کاذب افزایش یافته بود زیرا خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده بود و تمام این عوامل موجب تفاوت قیمت قابل ملاحظه می‌شد اما با افزایش تولید اخیر، تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضا برقرار شد و این مسأله در کاهش قیمت خودرو مؤثر بوده و در این حالت خودرو بیشتر به دست مصرف ‌کننده واقعی می‌رسد.

همچنین محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال‌حاضر بازار خودرو شیب نزولی را تجربه می‌کند چرا که مردم توانایی خرید خودرو را ندارند در نتیجه از یکسو نقش دلالان در بازار کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر انبار‌ها نیز مملو از خودروهای تولیدی شده است.

وی با بیان اینکه ورود قوه‌ قضائیه موجب آرامش نسبی در بازار خودرو شد، اظهار کرد: از ابتدای مهر که سفر‌ها کاهش می‌یابد موج بعدی کاهش قیمت‌ خودرو شروع می‌شود.