۲۰ درصد از بازار سرمایه در قبضه پتروشیمی‌ها

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس خبر داد ۲۰ درصد از بازار سرمایه در قبضه پتروشیمی‌ها گروه پتروشیمی- مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از در اختیار داشتن ۲۰ درصد از بازار سرمایه کشور توسط شرکت‌های پتروشیمی خبر داد.  جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس و رئیس نشست تأمین مالی توسعه بخش‌های نفت و نیرو دیروز چهارشنبه (۱۷ مهرماه) در دومین روز […]

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس خبر داد

۲۰ درصد از بازار سرمایه در قبضه پتروشیمی‌ها

گروه پتروشیمی- مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از در اختیار داشتن ۲۰ درصد از بازار سرمایه کشور توسط شرکت‌های پتروشیمی خبر داد.

 جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس و رئیس نشست تأمین مالی توسعه بخش‌های نفت و نیرو دیروز چهارشنبه (۱۷ مهرماه) در دومین روز کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو در مورد راهکارهای تأمین مالی اظهارکرد: تأمین مالی پروژه‌های حوزه انرژی به دلیل سرمایه‌بر بودن، همیشه یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیران بوده و در حال‌حاضر پروژه‌های بزرگی در این حوزه وجود دارد که به دلیل مشکل مالی هنوز بهره‌برداری نشده‌اند و یا بعد از تأمین مالی اجرا خواهند شد. بر همین اساس در این نشست تلاش داریم تا راهکارهایی برای تأمین منابع مالی اجرای پروژه و خروج از شرایط کنونی پیشنهاد کنیم.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ که مورد اعتماد مردم هستند می‌توانند از ابزارهای افزایش سرمایه مانند آورده‌های نقدی مردم در بورس یا عرضه اوراق مبتنی بر سهام استفاده کنند. این اقدامی بود که شرکت هلدینگ خلیج‌فارس در سال گذشته با هزار میلیارد تومان انجام داد و تجربه موفقی بود و در سال‌جاری دو هزار میلیارد تومان عرضه اوراق انجام خواهد شد. در حال‌حاضر سهم شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس در بورس اوراق بهادار ۲۰ درصد بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهند. هلدینگ خلیج‌فارس با هر بار عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار توانسته منابع درآمدی خوبی برای شرکت‌ها تأمین کند و این در حالی است که تنها پنج تا ۱۰ درصد از سهام این شرکت‌ها در بورس عرضه شده است.

ربیعی خاطر نشان کرد: عرضه سهام شرکت در بورس به همان میزان که تأمین‌کننده منابع مالی برای شرکت‌هاست به ارتقای ارزش شرکت‌ها و شفافیت حساب‌های مالی شرکت در بازار نیز کمک می‌کند.

اصغر فخریه‌کاشان، مشاور عالی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان نیز در مورد چالش‌های تأمین مالی پروژه‌ها گفت: اولین چالش موجود تحریم‌های بین‌المللی است که امکان تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه را مختل کرده است که راهکار آن استفاده از ساخت داخل است. چالش دیگر عدم رعایت مقررات بین‌المللی است در شرایط کنونی که دنیا به سمت جهانی شدن حرکت کرده است باید با دنیا تعامل داشته باشیم و پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی و قبول استاندارد‌‌ها و رویه‌ها می‌تواند به گرفتن فاینانس و تأمین منابع مالی کمک کند. همچنین چالش دیگر تأمین سرمایه طراحی ریسک پروژه است. فاینانسور خارجی نیاز دارد از ریسک‌های پروژه آگاهی داشته باشد اما در داخل، ما ریسک پروژه را شناسایی نمی‌کنیم در حالیکه بنگاه اقتصادی باید ریسک را شناسایی و برای مدیریت آن برنامه‌ریزی کند.

وی خاطر نشان کرد: برای داشتن رویکرد توسعه محور باید امکانات شناسایی شود گاهی سازمان‌ها بدون در نظر گرفتن امکانات موجود و عدم شناسایی هزینه‌ها پروژه تعریف می‌کنند. برای این معضل نیازمند نهاد‌سازی مانند استفاده از توان شرکت‌های لیزینگ یا شرکت‌های خدمات سرمایهگذاری و تأمین‌کننده زنجیره خدمات برای تأمین مالی پروژه هستیم.

علی اشرف افخمی، مدیرعامل سابق بانک صنعت و معدن نیز در مورد تأمین مالی از منابع خارجی گفت: برای جلب سرمایه‌گذار خارجی باید به قواعد بازی در عرصه اقتصاد بین‌المللی آگاه باشیم. با توجه به نقش ارزآوری شرکت‌های پتروشیمی در کشور می‌توان از منابع ارزی آن‌ها در خارج از کشور به عنوان اهرمی برای جلب منابع مالی و بانکی خارجی استفاده کرد به عبارت دیگر درآمد مازاد صادراتی را به عنوان سرمایه پایه در خارج از کشور برای دریافت منابع چند برابری و انتقال این منابع به کشور استفاده کرد.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز به عدم آشنایی مدیران به راه‌های تأمین منابع مالی اشاره کرد و گفت: مشکل جدی مدیران ناآشنایی با بازارهای مختلف است و مدیران تنها راه تأمین منابع را به شکل سنتی بانک‌ها و در سال‌های اخیر صندوق توسعه ملی می‌دانند. در حالی که ابزارهای بسیاری مانند بازار سرمایه می‌تواند به تأمین منابع مالی کمک کند.