برگزاری مناقصه برای ۱۴ پروژه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی

پرونده جدید مناقصات در شرکت اکتشاف شرکت نفت باز شد برگزاری مناقصه برای ۱۴ پروژه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی سمیه مهدوی- مدیر شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه مأموریت ذاتی برای همه حوزه‌های رسوبی تعیین‌تکلیف کرده که وجود یا عدم وجود منابع هیدروکربونیک بررسی شود، گفت: در سال ۹۸، ۱۴ قرارداد لرزه‌نگاری و […]

پرونده جدید مناقصات در شرکت اکتشاف شرکت نفت باز شد

برگزاری مناقصه برای ۱۴ پروژه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی

سمیه مهدوی- مدیر شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه مأموریت ذاتی برای همه حوزه‌های رسوبی تعیین‌تکلیف کرده که وجود یا عدم وجود منابع هیدروکربونیک بررسی شود، گفت: در سال ۹۸، ۱۴ قرارداد لرزه‌نگاری و ثقل و مغناطیس‌سنجی به مناقصه می‌رود.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، سیدصالح هندی در مراسم اعلام کشف میدان گازی جدید و امضای قرارداد پروژه‌های لرزه‌نگاری پانیذ و باشت با اعلام اینکه در سال ۹۸، ۱۴ عملیات ثقل و مغناطیس سنجی به مناقصه می‌رود، اظهار داشت: هفت عملیات تعیین‌تکلیف شده و تا انتهای سال در مورد بقیه اطلاعات قوی ارائه خواهیم داد.

وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این ۱۴ پروژه ۲۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: این ۱۴ پروژه پراکندگی خوبی دارد و در بندر جاسک، جازموریان، میانه و بستان‌آباد و … قرار دارد.

وی گفت: امضای این قراردادها در این شرایط دو پیام واضح دارد؛ یکی اینکه علی‌رغم مشکلات صنعت نفت امضای قرارداد نشان می‌دهد نفت زنده، پرتلاش و پرامید مأموریت خود را انجام می‌دهد. همچنین سرمایه‌گذاری لرزه‌نگاره و ژئوفیزیک بلندمدت است و همان‌طور که وزیر گفته‌اند ، نفت باامید کامل و زنده به آینده روشن چشم دارد.

وی تأکید کرد: ما هیچگاه به استقبال تحریم نمی‌رویم، به دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم و دست تسلیم برای قبول زورگویی بالا نمی‌بریم.

به گفته وی مدیریت اکتشاف در مأموریت ذاتی برای همه حوزه‌های رسوبی تعیین‌تکلیف کرده که وجود یا عدم وجود منابع هیدروکربونیک بررسی شود.

وی با بیان اینکه ابتدایی‌ترین اطلاعات ما در بخش اکتشاف ژئوفیزیکی و زمین‌شناسی است، افزود: برای گرفتن دیتای پایه لاجرم باید عملیات مغناطیس و لرزه‌نگاری دوبُعدی و سه‌بُعدی اجرا کنیم که امروز دو قرارداد در این زمینه امضاء می‌شود.

هندی خاطرنشان کرد: این قراردادها قبلاً توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد. مثلاً پروژه پانیذ پیچیده است، هم در دریا و هم در خشکی باید مطالعه صورت گیرد اما اکنون با حمایت وزارت نفت و شرکت‌های داخلی ما توانسته‌ایم خودمان کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال مطالعه مشترک با شرکت‌های ایرانی هستیم، افزود: اکنون به این خودباوری رسیدیم که خودمان می‌توانیم پروژه‌ها را اجراء کنیم تا زمانی که ارتباط تکنولوژیکی برقرار شود و بتوانیم دانش فنی داشته باشیم.

وی یادآور شد: شرکت‌های داخلی باید خودشان را در زمینه اجرای پروژه‌ها تجهیز کنند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: کار اکتشاف از سال ۹۵ به پروژه‌محور تغییر رویکرد داد و از سال گذشته، کشف بلوک‌های جدید نتیجه داد از این به بعد شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.

وی یادآور شد: از تعهد کشف شورای‌عالی کشف از اواخر شهریورماه طی برنامه پنج‌ساله چند تعهد کشف برای نفت و گاز اجراء شد و به این ترتیب در بخش نفت به ۱۳۰ درصد تعهدات خود عمل کردیم و در بخش گاز نیز به ۱۷۰ درصد تعهدات در حوزه کشف عمل شده است. اگر همین منوال ادامه داشته باشد سال آینده درخواست تعهد اکتشاف بیشتری را خواهیم داشت و تا پایان برنامه پنج ساله می‌توانیم به این اهداف برسیم.

بزرگ‌ترین پروژه لرزه‌نگاری سه‌بُعدی آبی-خاکی کشور کلید ‌خورد

براساس این گزارش دیروز (یکشنبه، ۲۱ مهرماه) قرارداد پروژه لرزه‌نگاری دوبُعدی «باشت» بین سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و علیرضا بهبهانی‌نیا، رئیس هیأت‌مدیره شرکت عملیات اکتشاف نفت (زیرمجموعه اویک) و قرارداد پروژه لرزه‌نگاری سه‌بُعدی «پانیذ» بین هندی و امید عساکره، مدیرعامل شرکت توسعه انرژی و نفت نگین آفاق کیش (تنکو) امضاء شد.

پروژه پانیذ، بزرگ‌ترین پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی آبی – خاکی کشور خواهد بود که در پهنه‌ای به وسعت دو هزار کیلومتر مربع از شهرستان‌های شادگان، آبادان، ماهشهر و دارخوین و با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد و مدت زمان اجرای آن ۳۲ ماه در نظر گرفته شده است.

در فاز داده‌برداری این پروژه، بخش قابل‌توجهی از حوضه رسوبی دشت آبادان پوشش اکتشافی داده می‌شود و پوشش لرزه‌نگاری سه‌بعدی دشت آبادان تا حد زیادی تکمیل خواهد شد، همچنین ارتباط ساختارهای شرق کارون با ساختمان‌های مجاور بررسی و پیش‌بینی می‌شود تله‌های هیدروکربوری از نوع چینه‌ای شناسایی شوند.

پروژه لرزه‌نگاری دوبُعدی باشت هم با اعتباری بالغ بر ۱٫۴ هزار میلیارد ریال در پهنه استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس و خوزستان از سوی شرکت عملیات اکتشاف نفت (زیرمجموعه اویک) انجام خواهد شد و مدت زمان اجرای آن ۲۸ ماه برآورد شده است.

پروژه لرزه‌نگاری باشت نیز با هدف شناسایی ظرفیت‌های جدید اکتشافی اجرا می‌شود و در فاز داده‌برداری آن، حوضه رسوبی دزفول‌جنوبی بررسی می‌شود و انتظار می‌رود هندسه دقیق ساختمان‌ها و عمق دستیابی به اهداف اکتشافی تعیین و مشخص شود.