مترو پایتخت؛ از چالش کمبود بودجه تا مناقصه تهیه آسانسور

مترو پایتخت؛ از چالش کمبود بودجه تا مناقصه تهیه آسانسور گروه اجتماعی- برای شهری همچون تهران که هم میلیون‌ها نفر جمعیت دارد و هم میلیون‌ها نفر را روزانه میزبانی می‌کند، توسعه حمل‌ونقل عمومی ‌از نان شب واجب‌تر است. بعد از واقعه افزایش قیمت بنزین که باعث شد تا ارزش مهم‌ترین کالای سوختی کشور به بیش […]

مترو پایتخت؛ از چالش کمبود بودجه تا مناقصه تهیه آسانسور

گروه اجتماعی- برای شهری همچون تهران که هم میلیون‌ها نفر جمعیت دارد و هم میلیون‌ها نفر را روزانه میزبانی می‌کند، توسعه حمل‌ونقل عمومی ‌از نان شب واجب‌تر است. بعد از واقعه افزایش قیمت بنزین که باعث شد تا ارزش مهم‌ترین کالای سوختی کشور به بیش از سه برابر نیز برسد، اکنون وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌و در رأس همه آنها مترو نقشی تعیین‌کننده ایفاء می‌کند. مسؤولان شهرداری پایتخت و اعضای شورای شهر تهران بارها بابت بدقولی دولت در پرداخت یارانه مترو گلایه کردند و هفته پیش نیز محسن‌ هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران گفت که دولت حتی یک ریال از تعهداتش نسبت به مترو را پرداخت نکرده است. حال شهرداری تهران با توجه به افزایش قیمت بنزین در نظر دارد تا هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل نقشه مترو پایتخت اقدام کند و به همین منظور تاکنون مناقصاتی را برای تهیه اقلام مورد نیاز خود برگزار کرده است.

تجهیز خطوط قدیمی ‌مترو

در همین ارتباط، علی امام، مدیرعامل مترو تهران با اشاره به اینکه در تلاش برای تجهیز خطوط قدیمی‌مترو به آسانسور هستیم، عنوان کرد: در تلاشیم ایستگاه‌هایی که از سال‌جاری به افتتاح رسیده‌اند همگی یا در زمان افتتاح یا سه ماه پس از افتتاح به آسانسور مجهز شوند. وی با اشاره به تلاش‌های شرکت مترو درخصوص ساماندهی فضای تردد در مترو برای افراد کم‌توان و معلول عنوان کرد: از چهار سال پیش تاکنون تلاش شرکت مترو بر این بوده است که تمامی ‌ایستگاه‌ها همراه با پله‌برقی افتتاح شود.

مناقصه آسانسورهای مترو

مدیرعامل مترو تهران با اشاره به در نظر گرفتن تعبیه آسانسور در طرح‌های کلی مترو و نیز کمکی که در جابه‌جایی افراد کم‌توان و معلول دارد، عنوان کرد: باوجود آنکه در سال‌های گذشته نصب آسانسور در ایستگاه‌ها، جزء اولویت‌های آخر برای ساخت مترو بوده است اما از سال‌جاری مقرر شده است تمام ایستگاه‌هایی که افتتاح می‌شود همراه با آسانسور باشد. با توجه به اینکه یک ایستگاه مترو پس از تکمیل باید به مردم خدمات‌رسانی کند، برای ایستگاه‌هایی که آسانسور آنها تأمین نشده مهلتی را در نظر گرفته‌ایم تا در نهایت سه ماه پس از افتتاح، آسانسور آنها تأمین شود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) همچنین در ارتباط با خطوطی که در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند، گفت: مراحل نهایی مناقصه ۱۹۶ آسانسور انجام‌شده تا پس از تهیه برای خطوط قدیمی‌ به‌ویژه خطوط ۳ و ۴ نصب و راه‌اندازی شود. علی امام در ادامه عنوان کرد: در فاز اول ۴۹ آسانسور و پس از آن به‌تدریج ۱۴۷ آسانسور باقیمانده نصب و بهره‌برداری می‌شود.

مناسب‌سازی مترو برای معلولان

مدیرعامل مترو تهران با تأکید بر اینکه پایتخت راه درازی تا مناسب‌سازی کامل برای معلولان و افراد کم‌توان دارد، خاطرنشان کرد: مترو نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل سیستم اصلاح، بازبینی و تکمیل در حوزه مناسب‌سازی مترو برای معلولان و افراد کم‌توان توسط شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) همواره فعال است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به ایستگاه‌هایی که در خطوط مختلف مترو پایتخت تا زمستان سال‌جاری مجهز به آسانسور یا پله‌برقی می‌شوند، عنوان کرد: ایستگاه‌های مولوی، بسیج، محمدیه و دولت‌آباد تا پایان آذرماه جاری و ایستگاه بعثت تا نیمه اول دی‌‌ماه به آسانسور مجهز خواهند شد. همچنین بهره‌برداری از پله‌برقی ورودی جنوبی ایستگاه شادمان نیز تا نیمه اول آذر انجام می‌شود.

درخواست دیدار اعضای شورا با روحانی

اعضای شورای شهر تهران همچنین خواستار دیدار با روحانی شدند تا بتوانند با توجه به شرایط موجود از کمک دولت برای توسعه مترو بهره‌مند شوند. در این باره رئیس شورای شهر تهران از دیدار خود با روحانی خبر داد و گفت: طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل کارگروه ویژه برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی و مترو را درخواست کرده‌ایم. محسن ‌هاشمی‌در یکصدوهفتادوششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حواشی ناشی از گران شدن بنزین اعلام کرد: یکی از مشکلات ترافیکی به دلیل حواشی ناشی از گران شدن قیمت سوخت بوده است که البته تلاش شد با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی ‌و پلیس راهور وضعیت معابر مناسب شود. گرانی سوخت به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قاچاق سوخت اتفاق افتاد که قطعاً پیامدهایی برای مدیریت شهری خواهد داشت از جمله اینکه با افزایش تقاضای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ به خصوص در ساعت پیک مدیریت شهری مواجه خواهد شد که لازم است با توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو اقداماتی در این زمینه صورت گیرد و کمبودها برطرف شود.

قانون هدفمندی یارانه‌ها

هاشمی ‌با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: براساس این قانون مقرر شد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ و زیرساخت‌های آن شود که متأسفانه نه در این دولت و نه در دولت گذشته این اتفاق رخ نداد. باید از چرخه معیوب یارانه نقدی و افزایش قیمت و تورم جلوگیری شود.