پرداخت یارانه بیمه سلامت؛ از الزام در قانون ششم توسعه تا اجرا

پرداخت یارانه بیمه سلامت؛ از الزام در قانون ششم توسعه تا اجرا گروه اجتماعی- برخی از گروه‌هایی که در جامعه هستند توسط بیمه سلامت یارانه دریافت می‌کنند و این یارانه تنها به گروه‌های خاصی داده می‌شود. پوشش بیمه‌ای برای افرادی که بیمه ندارند باید صورت پذیرد این در حالی است که برخی از افراد نیازهای […]

پرداخت یارانه بیمه سلامت؛ از الزام در قانون ششم توسعه تا اجرا

گروه اجتماعی- برخی از گروه‌هایی که در جامعه هستند توسط بیمه سلامت یارانه دریافت می‌کنند و این یارانه تنها به گروه‌های خاصی داده می‌شود. پوشش بیمه‌ای برای افرادی که بیمه ندارند باید صورت پذیرد این در حالی است که برخی از افراد نیازهای دیگری هم به‌ غیر از بیمه دارند که می‌توانند از سوی بیمه هم مورد حمایت قرار گیرند. شاید بیمه نتواند آن‌طور که باید نیازهای آنها را بررسی نموده و به آنها بپردازد اما در نهایت می‌تواند درصدی از مشکلات آنها را بهبود ببخشد. از بین سازمان‌های بیمه‌ای در حال‌حاضر بیمه تأمین‌اجتماعی و بیمه‌سلامت دو بیمه رسمی‌ و دولتی هستند که افراد زیادی را زیر سایه خود پوشش می‌دهند. در واقع هرچه میزان درآمد افراد بیشتر باشد در نهایت بر روی وضعیت بیمه آنها هم مؤثر خواهد بود. افرادی که هیچ نوع بیمه‌ای ندارند می‌توانند از پوشش بیمه‌ای که برای آنها وجود دارد استفاده کنند، مزایایی که برای این طرح در نظر گرفته‌اند استفاده از بیشترین مزایای بیمه‌ای در کمترین زمان یعنی شش ماه بعد است. افرادی که از یارانه این‌چنینی بهره می‌برند بیمه هم برای آنها به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

چه کسانی باید حق بیمه بدهند؟

صندوق‌هایی که در زمینه‌های مختلف حمایتی فعالیت دارند و همچنین سازمان‌ها می‌توانند هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایند، زیرا این افراد نیاز دارند تا در این رابطه از حمایت‌ها برخوردار شوند. حق سرانه‌ای که برای آنها محقق می‌شود به صورت سالانه خواهد بود. یارانه سلامت مخصوص افرادی خواهد بود که کمتر از ۴۰ درصد کمترین میزان حقوق برخوردار هستند و از بیمه‌ای هم استفاده نمی‌کنند. علاوه بر سرپرست سایر اعضای خانواده هم از بیمه برخوردار خواهند شد. یارانه سلامت برای افرادی که درصد حقوق دریافتی آنها بیشتر از ۴۰ تا ۱۰۰درصد است به میزان ۵۰ درصد از این یارانه و در نهایت افرادی که حداقل حقوق آنها بیشتر از ۱۰۰درصد حداقل حقوق است یارانه سلامت را استفاده نکرده و باید حق بیمه خود را پرداخت خواهند کرد. این افراد باید همگی حق بیمه‌ای که برای آنها تعیین شده را واریز کنند.

یارانه بیمه در برنامه ششم توسعه

در همین ارتباط، طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌گوید: پایگاه برخط بیمه‌شدگان درمان کشور که در قانون برنامه ششم توسعه به صراحت به آن اشاره شده است، دی‌ماه امسال با حضور وزیر بهداشت به بهره‌بردای خواهد رسید. وی که در بیست‌وچهارمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی سازمان بیمه سلامت، با اشاره به اینکه طرح ایجاد پایگاه برخط بیمه‌شدگان درمان کشور علی‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده بود، اما طی دو سال اول بدون بودجه مراحل مقدماتی خود را آغاز کرده بود، گفت: بودجه این طرح امسال تأمین شد و با اخذ مجوزهای لازم، پایگاه از حیث تجهیزات و… تکمیل خواهد شد و دی‌ماه امسال با حضور وزیر بهداشت به بهره‌برداری خواهد رسید.

مزایای راه‌اندازی پایگاه برخط بیمه‌شدگان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درخصوص مزایای راه‌اندازی این پایگاه، اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون اطلاعات هویتی بیمه‌شدگان در پایگاه‌های مختلف مانند تأمین‌اجتماعی، نیروهای مسلح و… متفاوت است، راه‌اندازی این پایگاه جامع کمک می‌کند اطلاعات جامع از یک پایگاه استخراج شود. در این زمینه طبق گفته قانون باید تفاوت‌های میان اطلاعات به حداقل برسد و کلیه دستگاه‌ها مکلفند تا اطلاعات خود را در اختیار این پایگاه قرار دهند که مطابق آن استحقاق‌سنجی خدمات از طریق این پایگاه انجام می‌شود. پس از راه‌اندازی پایگاه اطلاعات، کلیه ارائه‌دهندگان خدمت باید اطلاعات بیمار را از این پایگاه استعلام کنند که همین امر نشان می‌دهد که همپوشانی‌های بیمه‌ای به حداقل خواهد رسید. البته پیش از رفع همپوشانی، موضوع اعتباربخشی نیز کنترل خواهد شد و تمام این شرایط ما را به سمت استفاده حداقلی از دفترچه کاغذی خواهد رساند. همچنین در حال‌حاضر ما اطلاعات حساب انفرادی تک‌تک افراد در مجموعه خود را نداریم. پایگاه اطلاعات برخط موجب می‌شود خدمات بیمه‌ای با هزینه‌های صورت گرفته برای بیمار در مدت زمان خاصی به او گزارش شود تا از نوع خدمات دریافت شده توسط خودش آگاه شود.

تحقق اهداف پرونده ملی سلامت

موهبتی پایگاه اطلاعات برخط درمان را راهی برای تحقق اهداف پرونده ملی سلامت دانست و افزود: همزمان با سایر موارد ذکر شده، سایر قواعد بیمه‌گری نیز کنترل خواهد شد و اهداف بزرگ ما انجام می‌شود. وی درخصوص پوشش اجباری بیمه همگانی نیز اظهار کرد: علی‌رغم اینکه قطعی اینترنت در هفته گذشته باعث ایجاد مشکل در برخی دفاتر ما شد، اما کار مردم به تأخیر نیفتاد و مراجعات مردم به ما ادامه داشت. بنده همچنان از مردم می‌خواهم به دوره انتظار ۱۰ روزه توجه کرده و هرچه سریع‌تر نسبت به بیمه شدن اقدام کنند و بدانند دیگر بیمه شدن بر روی تخت بیمارستان امکان ندارد. موهبتی با بیان اینکه تا کنون ۴۷۸ هزار نفر در سامانه بیمه سلامت تقاضای ارزیابی وسع کرده‌اند تا کل یا بخشی از حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت شود، گفت: بر همین اساس اولین اعلام اطلاعات از سوی وزارت رفاه درخصوص نتیجه آزمون ارزیابی وسع طبق قانون و پس از فرصت یک ماهه، ۱۴ آذرماه به دست ما می‌رسد.