می‌گویند برق صادر نکنید!

وزیر نیرو می‌گویند برق صادر نکنید! اتکای جدی ارزی ما به صادرات برق است گروه انرژی- وزیر نیرو با اشاره به توان شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و بازار وسیع آب و برق کشور گفت: شرایط به نحوی است که با مصرف خانگی رقم استفاده از گاز از ۷۰۰ میلیون مترمکعب هم بالاتر می‌رود حتی گفته می‌شود […]

وزیر نیرو

می‌گویند برق صادر نکنید!

اتکای جدی ارزی ما به صادرات برق است

گروه انرژی- وزیر نیرو با اشاره به توان شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و بازار وسیع آب و برق کشور گفت: شرایط به نحوی است که با مصرف خانگی رقم استفاده از گاز از ۷۰۰ میلیون مترمکعب هم بالاتر می‌رود حتی گفته می‌شود برق را صادر نکنید اگر برق صادر نشود ما چگونه می‌توانیم جواب تعهدات خود را بدهیم در حالی که تنها اتکای جدی ارزی ما به صادرات برق است.

 رضا اردکانیان در حاشیه آیین امضاء و تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت نیرو و معاونت علمی‌ و فناوری ریاستجمهوری تصریح کرد: وزارت نیرو جزء دستگاه‌هایی است که بیشترین سطح تماس را با مردم در همه جای کشور دارد و دو کالای مهم و راهبردی آب و انرژی را عرضه می‌کند.

وی اضافه کرد: هر نوع تصحیحی در روش ارائه این محصولات، بلافاصله اثر مستقیم خود را روی سایر عرصه‌ها هم می‌گذارد.

اردکانیان گفت: ما با همه وجود از تمام ظرفیت‌های منابع انسانی شایسته در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم و خوشبختانه این شرکت‌ها رو به توسعه هستند و مهم‌ترین کار ما در این مقطع این است که بازار را در اختیار آنها بگذاریم.

وی ادامه داد: قطعا همکاران من در بخش آب و برق این کار را خواهند کرد و در صدد عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌ای هستیم که امروز امضاء شد.

وی با اشاره به ضرورت این همکاری در بخش‌های مختلف اظهار داشت: از مأموریت‌های اصلی یکی از شرکت‌های باسابقه وزارت نیرو که در سال ۵۳ تأسیس شده، میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی است.

وی افزود: در بخش آب در زمینه ساخت دستگاه‌های اندازه‌گیری، کنترل کیفیت آب، کاهش تبخیر از سطح آب‌ها، دریاچه‌ها و مخازن سدها و در بخش فاضلاب در زمینه استفاده مجدد از پساب‌های تصفیه شده و در بخش برق کارهای خوبی شروع شده و ادامه خواهد داشت.

اردکانیان گفت: به دنبال آن هستیم که در نهایت به کشوری تبدیل شویم که از این منابع محدود استفاده حداکثری کنیم و با استفاده از ظرفیت منابع انسانی موجود در کشور در بازارهای منطقه حضور پیدا کنیم؛ به این معنا که توسعه محدود به مرزهای جغرافیایی نخواهد بود.

وی افزود: توسعه، آسایش و آرامش ما وابسته به توسعه، آرامش و آسایش همسایگان ماست و اکنون بازارهای خوبی را در صنعت برق کشور با همسایگان شکل داده و این روند روبه توسعه است.

وی گفت: وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا شدیم و به‌زودی کشورهای بزرگی از حیث جمعیت مانند هندوستان وارد این بازار و عضو خواهند شد.

اردکانیان گفت: دریچه بسیار مهمی ‌روی سرریز ظرفیت بسیار ارزشمند منابع انسانی کشور باز شده که به اتکای این حرکت‌ها بویژه در شرایط تحریمی‌فعلی بسیاری از مشکلاتمان برطرف و در منطقه هم موجب توسعه بیشتر می‌شویم.

 وزیر نیرو همچنین در آیین امضای تفاهم‌نامه با اشاره به اهمیت توجه به منابع انسانی، فناوری، مواد اولیه و بازار مصرف خاطرنشان کرد: در کره‌زمین با بیش از هفت‌میلیارد نفر همه هیاهوها و رقابت‌ها بر سر بیشتر داشتن یکی و یا همه اینهاست که درگیری‌ها هم به نوعی به همین موضوع مرتبط می‌شود.

وی با اشاره به روبه رشد بودن جمعیت جهان گفت: منطقه و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و عمده فشارها بر اثر استفاده از منابع، عرضه بیشتر محصول و تصاحب بازار مصرف است و این باعث می‌شود در تمام مناطق نتوانند از منابع خودشان استفاده کرده و روی پای خود بایستند و همواره دست نیاز دراز باشد.

اردکانیان اضافه کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منابع تجدید پذیر ما منابع انسانی است و با مجموعه همه ثروت های خدادادی دیگر قابل قیاس نیست. این منابع، مهم‌ترین، غنی‌ترین و گرانبهاترین ثروت ماست. بخشی از هدف‌گذاری‌ها هم برای دست‌اندازی به این منابع است.

وزیر نیرو تأکید کرد: باید سعی کرد کشور را به اتکای این منبع مهم آباد کرده و در سایه آبادی، استقلال کشور تضمین شود که این کار راحتی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما سازمان حکمرانی ماست، گفت: تلاش‌هایی که شده در راستای غلبه بر این چالش است. سازمان اداری موجود ما هم‌ساز با حداکثر کردن این منابع نیست. سازمان اداری مجموعه‌ای از مقررات نیست که مجموعه‌ای وضع کرده و قابل تغییر باشد.

وی گفت: باید هنر این را داشت که هم وارد سیستم شد و هم برای آینده کشور از این منابع استفاده کنیم.

وزیر نیرو گفت: با داشتن منابع انسانی ارزنده و منابع اولیه به اندازه کافی، باید از سازوکارهای موجود برای قوی شدن استفاده کرد. از تحریم استقبال نمی‌کنیم و برای غلبه بر آن شبانه‌روز تلاش می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از جمله در حوزه فروش نفت گفت: تحریم‌ها، تحریم‌های دنباله‌داری نخواهد بود و لازم است که در این فرصت محدود بر مشکلات فائق آییم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: درست است که تلاش می‌کنیم تحریم‌ها برداشته شود اما باید به خاطر داشته باشیم آنها تحریم‌ها را وضع کردند که این مفروضات ما را به هم بریزند ما نیز باید اقداماتی در راستای بر هم زدن مفروضات آنها داشته باشیم. آنها تحریم را براساس مشاهده نقاط ضعف ما وضع کردند مثلاً فروش نفت ما به این دلیل تحریم شد که بخش بزرگی از زندگی ما به فروش آن وابسته است. اگر با اتکای تغییر ساختار در راستای کم شدن وابستگی به درآمدهای نفتی حرکت کنیم قطعاً تغییرات جدی ایجاد می‌شود کسی که تحریم می‌کند منتظر است صدای شکستن را بشنود ما باید این فرصت را از آنها بگیریم.

وی اظهار داشت: در حال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از نیروگاه‌های کشور به گاز اتکاء دارند و تعداد معدودی سوخت مایع مصرف می‌کنند ما موظف هستیم که این میزان را کاهش دهیم. براساس آنچه که وزارت نفت اعلام کرده مشکلات جدی برای تأمین گاز وجود دارد در حال‌حاضر ۷۰۰ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز گاز عرضه می‌شود که ۵۲۰ میلیون مترمکعب مربوط به مصارف خانگی، ۹۰ میلیون مترمکعب نیروگاه‌ها، ۵۰ میلیون مترمکعب صادر شده و ۴۰ میلیون مترمکعب هم به صنایع بزرگ ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط به نحوی است که با مصرف خانگی رقم استفاده از گاز از ۷۰۰ میلیون مترمکعب هم بالاتر می‌رود به نحوی که حتی گفته می‌شود برق را صادر نکنید اگر برق صادر نشود ما چگونه می‌توانیم جواب تعهدات خود را بدهیم در حالی که تنها اتکای جدی ارزی ما به صادرات برق است بنابراین باید فکری به حال مصرف بکنیم. اگر نتوانیم نقاط ضعف را بپوشانیم تحریم هم که برداشته شود داستان دیگری داریم.

 

کاهش مصرف انرژی با ایده‌های فناورانه سرعت می‌گیرد

در ادامه این مراسم، سورنا ستاری با اشاره به اهمیت توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور اظهار کرد: رشد در حوزه فناوری نیازمند وجود زیست‌بوم است. این زیست‌بوم بازیگران متفاوتی مانند مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری، استارت‌آپ‌ها و کارخانه‌های نوآوری را دارد.

ستاری ادامه داد: در برخی حوزه‌ها مانند حوزه دارو این زیست‌بوم به خوبی شکل گرفته است. در زیست‌بوم شکل گرفته حوزه دارو مراکز دانشگاهی خوبی وجود دارد و در این زیست‌بوم نیاز کشور به دارو با محصولات ایران‌ساخت رفع شده است و داروی‌های جدید بدون نیاز به دولت در دو سال تولید می‌شود. این فعالیت‌ها به گونه‌ای است که بدون سرمایه‌گذاری دولت امسال موفق به تولید واکسن شدیم و سال آینده نیز چهار واکسن دیگر از این مسیر تأییدیه خود را می‌گیرند.

معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور به نقش سازمان غذا و دارو در زیست‌بوم حوزه دارو اشاره کرد و افزود: این سازمان جزء همراه‌ترین نهادهای کشور در حوزه فناوری‌های دارویی است که وجود آن در سایر وزارتخانه‌ها نیز نیاز است. تأییدیه‌های ورود به بازار محصولات و ارزیابی‌ها به خوبی توسط این سازمان انجام می‌شود.

ستاری در بخش بعدی سخنان خود فعالیت‌های پژوهشگاه نیرو برای شکل‌گیری زیستبوم فناوری و نوآوری در حوزه آب و برق را قابل تقدیر دانست و گفت: پژوهشگاه نیرو برای توسعه این زیست بوم هوشمندانه وارد عمل شده است. این پژوهشگاه برای انجام پژوهش در این حوزه مجری نیست؛ بلکه راهبری می‌کند و مشاوره می‌دهد. معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری در کنار این پژوهشگاه و وزارت نیرو آماده همکاری و حمایت برای تقویت این سیستم نوآوری باز است.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه آب و برق برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که این بازار فوق‌العاده حوزه پذیرای فعالیت این شرکت‌ها و ایده‌های نیروی جوان است.

ستاری به تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و گفت: اگر در حوزه‌ای این تحریم‌ها اثرگذار باشد؛ یعنی سربازان مبارزه را در آن حوزه از دست داده‌ایم. شرکت‌های دانش‌بنیان سربازان ما در خط‌مقدم این مبارزه هستند و توسعه آنها معادل با توسعه لشگر ما در این جنگ است.

معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور توسعه علوم جدید مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه آب و برق مناسب دانست و گفت: این فناوری‌ها قابلیتی دارند که از هر زاویه‌ای می‌توان به آنها نگاه کرد و در مسیر مورد نظر آنها را به کار برد و در حوزه‌هایی همچون صرفه‌جویی در بخش انرژی می‌توان آنها را توسعه داد.

گفتنی است، تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت نیرو و معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری به‌منظور حمایت از «توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری در حوزه آب و برق کشور» به امضاء رسید.

 این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد سازوکار همکاری، مشارکت، هم‌افزایی و هماهنگی اثربخش بازیگران محوری زیست‌بوم فناوری و نوآوری با حضور سورنا ستاری، معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور و رضا اردکانیان، وزیر نیرو به امضاء رسید.

«شناسایی و رفع نیازهای فناورانه زیرمجموعه‌های وزارت نیرو»، «همکاری در توسعه بازار محصولات، خدمات و راهکارهای فناورانه و نوآورانه در صنایع آب و برق» و «توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و استارت‌آپ‌های مرتبط با حوزه آب و برق» از موضوعات اصلی این تفاهم‌نامه است.

همچنین «همکاری در ایجاد و توسعه ابزارها و نهادهای تخصصی تسهیل‌گر تبادل فناوری» و «همکاری در اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس ملی صنعت آب و برق» نیز از دیگر موضوعات اصلی تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت نیرو و معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری است.