اجرای ۵۸ درصد از نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی

رئیس هیأت عامل ایمیدرو مطرح کرد اجرای ۵۸ درصد از نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی گره زمین‌ومعدن –نقشه‌راه توسعه و توانمندسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران، بر پایه شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های معادن و صنایع‌معدنی کشور و براساس نگاهی راهبردی و کلان به جایگاه معادن و صنایع‌معدنی در اقتصاد ملی، تهیه شده است که نقشه‌راه معدن […]

رئیس هیأت عامل ایمیدرو مطرح کرد

اجرای ۵۸ درصد از نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی

گره زمین‌ومعدن نقشه‌راه توسعه و توانمندسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران، بر پایه شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های معادن و صنایع‌معدنی کشور و براساس نگاهی راهبردی و کلان به جایگاه معادن و صنایع‌معدنی در اقتصاد ملی، تهیه شده است که نقشه‌راه معدن و صنایع‌معدنی مشتمل بر ۷۲راهبرد است که سازمان ایمیدرو مسؤولیت اجرای ۳۳ راهبرد را در اختیار دارد. با توجه به اهمیت این موضوع رضا رحمانی، وزیر صمت چندی پیش گفت: برای نخستین بار نقشه‌راه معدن در کشور طراحی و در حال پیاده‌سازی است و در مجموع تمامی‌اقدامات در حال انجام در سطح کشور در حوزه معادن و صنایع‌معدنی با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده است و بنا به گفته خداداد غریب‌پور، رئیس هیأت عامل ایمیدرو تا پایان دی‌ماه سال‌جاری (۹۸) ۵۸درصد از اهداف نقشه‌راه معدن و صنایع‌معدنی اجرا شده است.

غریبپور در نشست بررسی پروژه تدوین استراتژی ایمیدرو اظهار داشت: ایمیدرو در استراتژی جدید خود همچون گذشته، احداث‌کننده کارخانه نخواهد بود و نقش تسهیلگر، بسترساز و هدایتگر در کنار بخش‌خصوصی خواهد داشت.

وی ادامه داد: نگاهمان در ایمیدرو، ملی بوده و هدف این است تا اکتشاف، آموزش، پژوهش، فناوری و زیربناها را توسعه دهیم.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به پیشبینی افتتاح ۳٫۵ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع‌معدنی تا پایان امسال، تصریح کرد: طرح‌ها در شرایطی به بهره‌برداری می‌رسد که کشور تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد. از جمله طرح‌های افتتاح شده و قابل افتتاح تا پایان امسال، آلومینیم جنوب، آلومینای جاجرم، گندله‌سازی گروه توسعه ملی، اسلکه شماره۵ بندر پارسیان و … است.

وی ادامه داد: فولاد و مس تحریم شد اما صادرات این محصولات افزایش یافت. الکترود گرافیتی با تحریم مواجه شد، واردات این محصول را افزایش دادیم و طرح احداث کارخانه آن نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

غریبپور با بیان اینکه ایمیدرو چشم‌انداز دارد و دارای چراغ راه است، بیان داشت: در این مسیر، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها در صورت تبدیل شدن به قرارداد، انجام می‌شود و همه تعهدات اعلام شده، عملی می‌شود.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به استراتژی در حال تدوین ایمیدرو، اظهار داشت: از جمله تأکیدات ما در تدوین استراتژی، لحاظ شدن همکاری‌های بین بخشی و هم‌آفرینی با سایر نهاد‌ها نظیر دانشگاه‌ها، سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی، سازمان محیطزیست، سازمان انرژی اتمی، انجمن‌ها و تشکل‌ها و… است.

وی افزود: موضوع دیگر، تأکید بر درج موضوع تعیین صلاحیت حرفه‌ای مدیران شرکت‌های بزرگ توسط ایمیدرو و اجرای سیاست‌های توسعه‌ای سازمان مذکور توسط این شرکت‌ها برای بسترسازی جهت توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی است.

غریبپور خاطرنشان کرد: ایمیدرو مشکل منابع ندارد و براساس ماده ۳۵ قانون معادن، درآمد حاصل از استخراج و فروش کافی است و با آن، تعهدات خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: سهم ایمیدرو در شرکت‌های فولادمبارکه و ملی صنایع مس، برای ایجاد بسترسازی بخش معدن و صنایع‌معدنی است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: میزان ذخایر نفت در مقایسه با ذخایر فراوان معدن زیاد نیست و با توجه به وجود مزیت‌ها و توانمندی‌های کشور از نظر نیروی انسانی و موقعیت استراتژیک، نقش بخش معدن و صنایع‌معدنی در اقتصاد پررنگ‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون بخش معدن و صنایع‌معدنی در تولید ناخالص ملی بیش از ۲۰ درصد سهم دارد و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ثبات ارزی کشور در این حوزه رقم می‌خورد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه جلسات پایش ایمیدرو به اجرای طرح‌ها در زمان مناسب کمک می‌کند، گفت: تاکنون، حدود ۵۸ درصد نقشه‌راه معدن و صنایع‌معدنی در ایمیدرو اجرایی شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع‌معدنی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و صنایع ملی مس، توسعه خود را با افزایش سرمایه انجام می‌دهند.