دفاع رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور از مزایده‌های این سازمان

دفاع رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور از مزایده‌های این سازمان گروه اجتماعی- سازمان بنیاد مستضعفان کشور سازمانی است که همسن انقلاب اسلامی ‌است و با دستور شخص بنیانگذار جمهوری‌اسلامی ‌ایجاد شد. سازمانی که مأموریت داشت كه تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسله پهلوی و شاخه‌ها و عمال و مربوطین به این سلسله […]

دفاع رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور از مزایده‌های این سازمان

گروه اجتماعی- سازمان بنیاد مستضعفان کشور سازمانی است که همسن انقلاب اسلامی ‌است و با دستور شخص بنیانگذار جمهوری‌اسلامی ‌ایجاد شد. سازمانی که مأموریت داشت كه تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسله پهلوی و شاخه‌ها و عمال و مربوطین به این سلسله را به‌نفع مستمندان و كارگران و كارمندان ضعیف مصادره نماید. حال از آغاز به کار این سازمان بزرگ بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و طی این سال‌ها سازمان بنیادمستضعفان کشور با ایجاد زیرشاخه‌هایی همچون سازمان اموال و املاک سعی در انجام مأموریت خود داشته است. بر همین اساس این سازمان هر ساله ده‌ها مزایده را برگزار می‌کند. مزایداتی که حالا شائبه افزایش قیمت املاک نیز در آن مستتر است و به همین دلیل دیروز(چهارشنبه) سید صولت مرتضوی، رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور به عملکرد این سازمان پرداخت و درخصوص شائبه‌های ایجاد شده نیز پاسخگوی خبرنگاران بود.

علل افزایش قیمت زمین مزایده نیست

رئیس سازمان اموال و املاک بنیادمستضعفان کشور با بیان اینکه این صحبت که مزایده‌های بنیاد مستضعفان، قیمت زمین‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: عدم عرضه و به مزایده نگذاشتن زمین‌ها و تقاضای زیاد باعث ایجاد قیمت نامتعادل می‌شود. همچنین به استناد قوانین و حسب اساسنامه بنیاد مستضعفان همان‌طوری که از نامش مشخص است، رسالتش خدمات‌رسانی به محرومان و مستضعفان در چارچوب الگوهای تبیین شده است. عمده امکاناتی که در اختیار بنیاد مستضعفان است اموال و املاکی است که در قبل از انقلاب از منابع عمومی ‌و غاصبانه در اختیار برخی از دولتمردان بوده است و به اعتبار احکام دادگاه‌ها مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها در اختیار بنیاد قرار گرفته است. خراسان‌جنوبی و شهرستان بیرجند نیز یکی از استان‌هایی است که بخشی از اموال و دارایی‌های مصادره شده از حکام رژیم غاصب گذشته در آن در اختیار بنیاد است.

املاکی تحت اختیار بنیاد مستضعفان

مرتضوی با اشاره به حدود این املاک و کیفیت بهره‌برداری از آن‌ها، افزود: املاکی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد به چند بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی ابنیه تاریخی است که بنیاد آن‌ها را مرمت و بازسازی و بخشی را به دستگاه‌های بهره‌بردار واگذار کرده و بخشی را صیانت و حفاظت می‌کند. بخش دیگری از املاک، املاک کشاورزی است که به‌رغم مشکلاتی که پیرامون تأمین آب وجود دارد، بنیاد با بهره‌مندی از تکنولوژی مدرن، آبیاری نوین و مکانیزه کردن املاک کشاورزی بهره‌وری و برداشت در سطح و اشتغالزایی را افزایش داده است. بخشی از املاک در محدوده خدماتی شهرها قرار دارند که حسب کاربری‌هایی که در پهنه‌های طرح جامع تعریف شده و بارگذاری‌هایی که در اجرای طرح‌های تفصیلی تهیه شده برای آن‌ها کاربری تعریف شده است. مرتضوی با بیان اینکه عمده‌ترین اموال بنیاد، کاربری عمومی دارند که به دستگاه‌های بهره‌بردار مانند آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند واگذار می‌کنند، افزود: بخشی از املاک در اختیار کمیته امداد و بهزیستی برای تأمین مسکن محرومان و همچنین در اختیار طرح تعریض خیابان‌ها قرار می‌گیرد.

مزایده املاک سازمان، کارشناسی شده است

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به املاکی که کاربری مسکونی، توریستی و یا تجاری دارند، تصریح کرد: املاک همواره در مناظره‌های متناوب در اداره کل اموال و املاک استان با کارشناسی رسمی ‌دادگستری و به نرخ عادلانه به مزایده گذاشته می‌شوند. رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با بیان اینکه منابع درآمدی اساساً برای مناطق محروم هزینه می‌شود، اظهار کرد: حسب گزارشی که اداره کل اموال و املاک تدوین کرده است، از ابتدای مزایده‌های فروش ملک حدود ۳۳۰ میلیارد تومان فروش صورت گرفته که از این مجموع ۳۰۳ میلیارد تومان در همین استان پروژه عمرانی و خدماتی تعریف و اجرا شده است. مرتضوی با اشاره به اتخاذ تصمیم بزرگ برای خراسان‌جنوبی، افزود: در دوره جدید در سفر بهمن‌ماه رئیس بنیاد مستضعفان کشور به استان شهرستان در میان به عنوان شهرستان هدف به منظور الگوسازی برای رفع محرومیت به عهده بنیاد قرار داده شد.

مزایده، حقوقی‌ترین و منطقی‌ترین فرآیند است

مرتضوی با بیان اینکه مزایده، حقوقی‌ترین و منطقی‌ترین فرآیند است، تصریح کرد: در گذشته تمام درآمدها و عواید فروش زمین‌های بنیاد در استان هزینه شده و در آینده نیز علاوه بر همه درآمدهای استان از سمت فروش املاک باید در استان هزینه شود. وی با بیان اینکه بخشی از منابع کلان بنیاد در شهرستان در میان هزینه خواهد شد، ادامه داد: دولت باید براساس شاخص‌ها اعتبارات هر شهرستان را پرداخت کند و بنیاد مستضعفان در کنار دولت فعالیت خواهد کرد. رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با بیان اینکه تمام استان‌های محروم کشور از جمله خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد و گلستان و در هر کدام چند شهرستان تحت پوشش بنیاد هستند، افزود: مجموعه دانش‌بنیان بنیاد از نخبگان در این حوزه حمایت می‌کند و نیز در راستای پرداخت تسهیلات کمک‌های خوبی صورت می‌گیرد. مرتضوی ادامه داد: علاوه بر آن اگر مجامع دانش‌بنیانی نیاز به کمک در حوزه املاک داشته باشند به آن‌ها کمک می‌کنیم.