موتورهای برقی ۱٫۵میلیون تن آلایندگی را کاهش می‌دهند

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته موتورهای برقی ۱٫۵میلیون تن آلایندگی را کاهش می‌دهند گروه خودرو -تولید سه‌هزار دستگاه موتورسیکلت برقی برای موزعین پست با امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه در دستور کار ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفت و قرار است در فاز اول […]

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته

موتورهای برقی ۱٫۵میلیون تن آلایندگی را کاهش می‌دهند

گروه خودرو -تولید سه‌هزار دستگاه موتورسیکلت برقی برای موزعین پست با امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه در دستور کار ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی‌ و فناوری ریاستجمهوری قرار گرفت و قرار است در فاز اول ۵۰ دستگاه از این موتورها تولید و در اختیار شرکت پست گذاشته شود.

طی مراسمی‌تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای میان سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، شرکت ملی پست جمهوری‌اسلامی‌ایران، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ‌و یکی از شرکت‌های تولیدکننده موتورهای‌سیکلت به امضاء رسید.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته در این مراسم، برقی کردن موتورسیکلت‌ها در کلانشهرها را از اهداف دولت دانست و افزود: براساس آمارها ۱۸ درصد از آلایندگی در تهران مربوط به موتورسیکلت‌هاست که عمده آنها مربوط به موتورهای کاربراتوری است.

وی موتورهای کاربراتوری را از جمله موتورها با آلایندگی بالا توصیف کرد و یادآور شد: هر یک از این موتورها به اندازه شش خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

منطقی قیمت بالای موتورسیکلت‌های برقی نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی را از چالش‌های این وسیلهنقلیه نام برد و اظهار کرد: تا قبل از سهمیهبندی سوخت به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم استقبال خوبی از موتورهای برقی نداشتند ولی با سهمیهبندی و افزایش قیمت سوخت، موتورسیکلت‌های برقی مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته خاطرنشان کرد: در صورت جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی، سالانه دوهزار و ۱۰۰ لیتر به ازای هر دستگاه موتورسیکلت، کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

به گفته وی با پیادهسازی طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی برای ۳۰۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران حدود ۱٫۵ میلیون تن آلایندگی از فضای شهری کاهش می‌یابد.

منطقی تأکید کرد: امضای این تفاهم‌نامه چهارجانبه در راستای فرهنگ‌سازی و توسعه استفاده از وسایلنقلیه برقی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بومی‌سازی وسایلنقلیه برقی و توسعه زیرساخت‌های مربوط به آن است.

براساس این تفاهم‌نامه قرار است ۳۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت برقی با قابلیت استفاده از طرح باتری SWAP تولید شود.

موتورهای برقی تولید شده به موزعان پست معرفی شده از سوی شرکت پست با اعطای تسهیلات توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری واگذار می‌شود.

در فاز اول اجرای این طرح به صورت پایلوت ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی توسط شرکت تولیدکننده طرف تفاهم‌نامه، تولید خواهد شد و چنانچه طرفین تفاهم‌نامه از قابلیت و کارایی موتورسیکلت‌های برقی تولید شده، زمان تحویل موتورسیکلت‌ها و شماره‌گذاری آنها رضایت داشتند، به شرط تأمین تسهیلات لازم، قراردادی جداگانه برای تهیه مابقی ۲۹۵۰ موتورسیکلت منعقد خواهد شد.

چنانچه این رضایت حاصل نشود طرفین مجاز خواهند بود مابقی موتورسیکلت‌ها را با دیگر تولیدکنندگان صاحب صلاحیت تهیه کنند.

براساس این تفاهم‌نامه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری متعهد شد تا نسبت به تأمین تسهیلات نوسازی با کارمزد چهاردرصد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال برای هر موتورسیکلت، جهت جایگزینی ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی با مهلت بازپرداخت ۳۶ماهه اقدام کند.

معرفی ۵۰ نفر از موزعین پست دارای شرایط لازم جهت اجرای مرحله پایلوت و معرفی ۲۹۵۰ نفر از موزعین پست دارای شرایط لازم جهت اجرای موضوع تفاهم‌نامه به شرط رضایت و تأمین تسهیلات لازم از دیگر تعهدات این سازمان است.

همچنین ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته متعهد شد تا زمینه‌های لازم برای همکاری سایر بخش‌های معاونت و دیگر سازمان‌های دولتی مرتبط در جهت تسهیل در اجرای مناسب تفاهم‌نامه اقدام کند.

این ستاد موظف است زمینه تأمین منابع مالی و اعتباری در قالب تسهیلات برای توسعه خط تولید موتورسیکلت برقی در حد مقدورات پس از اجرای موفقیتآمیز مرحله اول (۵۰ دستگاه موتور) را فراهم کند.

برنامهریزی برای به کارگیری فناوری‌های نوین برای ارتقای خدمات، بهره‌وری و تسهیل در توسعه موتورسیکلت‌های برقی در کشور و تلاش در جهت رفع موانع توسعه موتورسیکلت‌های برقی متکی بر فناوری‌های پیشرفته از دیگر تعهدات این ستاد در تفاهم‌نامه چهارجانبه امروز است.

تولید ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی با مشخصات فنی اعلام شده، تحویل ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی به موزعین پست حداکثر تا ۱۵ اردیبهشتماه سال ۹۹، تولید و تحویل ۲۹۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده به موزعین پست معرفی شده توسط شرکت پست طی مدت معین و با مشخصات و شرایط قرارداد منعقده پس از تأیید مراحل تست پایلوت و گارانتی موتورسیکلت‌های تولید شده به مدت یک سال از زمان تحویل موتورسیکلت‌ها از جمله تعهدات شرکت تولیدکننده موتورسیکلت است.