چه چیز را به آتش می‌کشید؛ ایران را؟!

چه چیز را به آتش می‌کشید؛ ایران را؟! مسعود طاهری- خوب که بو کنی، بوی دود را با تمام وجود استشمام خواهی کرد. نزدیک سه ماه است که دست‌ها برای آتش زدن بلند می‌شوند؛ نزدیک سه ماه است که مغزها راهی جز آتش کشیدن را نشان نمی‌دهند و از همه مهم‌تر، سه ماه است که […]

چه چیز را به آتش می‌کشید؛ ایران را؟!

مسعود طاهری- خوب که بو کنی، بوی دود را با تمام وجود استشمام خواهی کرد. نزدیک سه ماه است که دست‌ها برای آتش زدن بلند می‌شوند؛ نزدیک سه ماه است که مغزها راهی جز آتش کشیدن را نشان نمی‌دهند و از همه مهم‌تر، سه ماه است که تن درختان به لرزه افتاده است! درختی که یک موجود زنده است و نفس‌کشیدن‌هایش را می‌توانی از هنگامه غروب آفتاب تا طلوع صبح حس کنی، زمانی که خنکی و اتمسفر درخت روح بدن را جلا می‌دهد. پشت پرده این همه آتش‌سوزی چیست؟ اگر ایران را از آسمان نگاه کنی شعله‌های پررنگ آتش همه جا را فرا گرفته است. کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس، بوشهر، هرمزگان، تهران و… دلیل این همه حیوان‌صفتی چیست؟ عقده چه چیز را بر سر درختان معصوم خالی می‌کنید؟ درد کدام زخم را با کبریت خود التیام می‌دهید؟ آتش دستتان قرار است کدام رؤیایتان را به حقیقت تبدیل کند؟ روزی نیست که خبر آتش‌سوزی در فضای مجازی پخش نشود، روزی نیست که عکس‌های درختان سوخته‌ دل انسان را نیازارد، روزی نیست که آتش و آتش‌سوزی بخشی از خبرهای این روزها نباشد. حال باید از این جانیان پرسید: چه چیز را به آتش می‌کشید؛ ایران را؟!

علل شیوع آتش‌افروزی

می‌گویند ۹۰درصد آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارد و هر سال نیز این آتش‌سوزی‌ها وجود داشته است اما حتی یک انسان کور هم تنها با دماغش می‌تواند ددمنشی یک عده با درختان بی‌جان را حس کند. در کنار این جانیان انسان‌نما، کمبود امکانات و طی کردن بروکراسی اداری نیز امان درختان را بریده است؛ از درخواست هلی‌کوپتر بگیر تا دیگر تجهیزاتی که نیازمند مهار آتش است. مردم در بیشتر مناطقی که آتش‌سوزی رخ داده با دست خالی از منابع طبیعی خود محافظت می‌کنند و در این راه جانشان را از دست می‌دهند! اما کار به جایی رسیده که برخی‌ها در بوستان‌ها نیز علناً شروع به آتش‌افروزی می‌کنند. آمارها می‌گویند که از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۱۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته است که حدود ۳۰۰ مورد آن طی ۱۰ روز اخیر رخ داده است!

جنون آتش‌افروزی از نگاه علم روان‌شناسی

علم روان‌شناسی تعریف ساده‌ای از جنون آتش‌افروزی دارد و آن را اختلال روانی نادری می‌داند که در ساده‌ترین تعریف عبارت است‌از: علاقه به آتش و وسایل مرتبط با آن و روشن کردن عمدی و مکرر آتش در موقعیت‌های مختلف و خطرناک. لازم است، بین جنون آتش‌افروزی و سایر اختلالات روانی از جمله اختلال شخصیت ضداجتماعی، اختلالات خلقی، اختلال سلوک در نوجوانان و بیماری‌های دارای علت پزشکی تمایز قائل شد. اختلال جنون آتش‌افروزی با آتش‌بازی معمول متفاوت است چرا که در جنون آتش‌افروزی، نیت عدم آسیب به دیگران جای خود را به افکار وسواس‌گونه می‌دهد. ضروری است بلافاصله بعد از تشخیص جنون آتش‌افروزی درمان، مشاوره و آموزش آغاز شود، چرا که هر بار تکرار این رفتار می‌تواند به شکلی جبران‌ناپذیر بر فرد و اطرافیان اثر بگذارد. حال باید گفت که اثر این نوع حرکات حیوانی باعث شده تا علاوه بر اینکه عده‌ای را به کام مرگ بکشاند، محیط‌زیست مردم در معرض نابودی قرار گیرد.

لیست آتش‌سوزی تنها ظرف ۴۸ ساعت!

حال به این لیست نگاه کنید. * آتش‌سوزی در پارک‌چیتگر * آتش‌سوزی در منطقه چرام و نابودی زمین‌های کشاورزی و حیوانات بومی‌ در کهگیلویه *آتش‌سوزی در اصفهان و سوختن ۶۰ رأس گوسفند *آتش‌سوزی واگن‌های قطار مسافربری اسلامشهر *آتش‌سوزی کارخانه کارتن سازی بینالود در منطقه بینالود مشهد *آتش زدن مزارع در خوزستان شهر قلعه‌تل* آتش‌سوزی بوستان ولایت تهران بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه *آتش‌سوزی نخلستان روستای چراغان شهرستان راسک *آتش‌سوزی انبار بزرگ در شهرستان مرزی میرجاوه *آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران *آتش‌سوزی در مجتمع زیتون در شهرک بروجردی واقع در اتوبان بعثت تهران *آتش‌سوزی پالایشگاه تهران *آتش‌سوزی کارخانه کاغذ تهران *آتش‌سوزی کارخانه کفش تهران *آتش‌سوزی کوه‌های حصار کرج *آتش‌سوزی درختان کنار جاده پردیس تهران *آتش‌سوزی افرا‌ها در منطقه خلیج‌فارس تهران* آتش‌سوزی محوطه ربع رشیدی تبریز* آتش‌سوزی مناطق خوش آب و هوای دلفار جیرفت *آتش‌سوزی کارخانه رنگ در جاده‌مخصوص‌کرج *آتش‌سوزی خیابان پنجم‌غربی فازیک اندیشه *آتش‌سوزی کوه‌های پاوه *آتش‌سوزی در بازار آهن اهواز *آتش‌سوزی نرسیده به بازار پردیس بندرانزلی *آتش‌سوزی کوره، مرکز بخش بیدشهر *شهرستان اوز در استان‌فارس *آتش‌سوزی از کوه‌های دالاهو در منطقه سرپل‌‌ذهاب: جنگل‌های دالاهو پس از خاموش شدن توسط مردم دوباره آتش گرفت … این لیست بلندبالا تنها مربوط به آتش‌سوزی ظرف ۴۸ ساعت است و مسؤولان تا دیر نشده باید فکری به حال این جانیان انسان‌نما کنند، جانیانی که مستقیماً کشور را هدف قرار داده‌اند و عقده‌های خود را بر سر درختان مظلوم خالی می‌کنند.