سونامی ‌افزایش تولید خودروهای ناقص

  با عدم تخصیص ارز به قطعه‌سازان پیش‌بینی می‌شود سونامی ‌افزایش تولید خودروهای ناقص مهدی قره‌داغلی-یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه‌سازان در این چند ماه گذشته را می‌توان تأمین ارز جهت واردات مواد اولیه نامبرد که این معضل با عدم‌تخصیص دلار از سوی بانک‌مرکزی به یک چالش بزرگ در این صنعت تبدیل شده است. به طوری […]

 

با عدم تخصیص ارز به قطعه‌سازان پیش‌بینی می‌شود

سونامی ‌افزایش تولید خودروهای ناقص

مهدی قره‌داغلی-یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعه‌سازان در این چند ماه گذشته را می‌توان تأمین ارز جهت واردات مواد اولیه نامبرد که این معضل با عدم‌تخصیص دلار از سوی بانک‌مرکزی به یک چالش بزرگ در این صنعت تبدیل شده است. به طوری که در حال‌حاضر با عدم تزریق ارز به زنجیره خودروسازی از سوی بانک‌مرکزی باعث شده تا زنجیره تأمین شرکت‌های خودروساز با مشکلات متعددی روبه‌رو شود و این اتفاق در آینده نزدیک در کاهش تولید و افزایش خودروهای ناقص خود را نشان خواهد داد.

در این باره مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه قطعه‌سازان در تأمین ارز اشخاص و ارزهای صادراتی هم به شدت دچار مشکل هستند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه بانک‌مرکزی تخصیص ارزی را تأیید نمی‌کند، نمی‌توانیم ارز تهیه کنیم. پس از حذف تخصیص ارزنیمایی و اینکه در پروسه دریافت ارز اشخاص و ارزهای صادراتی قرار گرفتیم، متأسفانه بانک‌مرکزی این را هم تأیید نمی‌کند.

وی مدعی شد: این نیز یک سیاست‌گذاری جدید است که وقتی یک نفر فروشنده ارز و دیگری خریدار آن است و معامله با قیمت توافقی انجام می‌شود، نهاد مالی-‌اقتصادی همچون بانک‌مرکزی به وسط بیاید و کارشکنی کند.

وی افزود: لذا کماکان به صورت قطره‌چکانی این ارز تأمین می‌شود و دلیل اصلی اینکه تعداد خودروهای ناقص در دو خودروسازی مجدد افزایشی پیش می‌رود، دقیقاً به سبب همین مشکل تأمین ارز است. عموماً قطعاتی که ارزبری دارند، قطعات الکترونیکی هستند که نبود آن‌ها باعث شده عموماً خودروها با کسری روبه‌رو شوند و تجاری و قابل عرضه نباشند. تولید مکانیکی خودروسازان با همان روزانه ۲۰۰۰ دستگاه انجام می‌شود اما به دلیل اینکه قطعات الکترونیکی نیازمند ارز هستند و ارز آن‌ها تأمین نمی‌شود، خودروها قابل تجاری‌سازی نبوده و بر تعداد خودروهای ناقص افزوده می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تأکید کرد: این موضوع دو تأثیر اصلی دارد. از سمت صنعت قطعه‌سازی، نقدینگی دائماً در حال کاهش است، چراکه فروشی انجام نمی‌شود که پول آن بازگردد؛ از سمت بازار نیز وقتی عرضه خودرو کم می‌شود، تلاطم و التهاب در بازار ایجاد می‌شود؛ بنابراین هر دو صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی درگیر شده‌اند.

وی تصریح کرد: به هرحال مجدد در حال برگشت به روزهایی هستیم که در سال گذشته هر خودروساز قریب به ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص داشت. اکنون هم مجدد همین اتفاق در حال افتادن است و تعداد خودروهای ناقص خودروسازان به دلیل عدم تخصیص ارز افزایش پیدا می‌کند.

بیگلو اعلام کرد: در حال‌حاضر مبلغ کل مطالبات قطعه‌سازان با اصلاح قراردادها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است. اما در حال‌حاضر بحران ما همین بحث تأمین ارز و متعاقباً تأمین نقدینگی است.

همچنین محسن رزمخواه؛ عضو هیأت‌مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران با انتقاد از به‌رسمیت شناخته نشدن صنعت ‌قطعه‌ و عدم‌تأمین نقدینگی مستقیم قطعه‌سازان از سوی دولت گفت: «باتوجه به‌اینکه دولت صنعت‌قطعه را به‌رسمیت نمی‌شناسد و آن را زیرمجموعه‌ای از صنعت‌خودرو می‌داند، کمک‌های مالی به‌قطعه‌سازان را از طریق خودروسازان انجام می‌دهد.

محسن رزمخواه ادامه داد: «به‌رغم قول‌های وزارت صمت برای کمک به‌ قطعه‌سازان اما تاکنون اقدامی ‌در این‌ زمینه صورت نگرفته و قطعه‌سازان با مشکل نقدینگی مواجه هستند.

وی با اشاره به‌تأثیر کمبود نقدینگی قطعه‌سازان برافزایش خودروهای ناقص تصریح کرد: «کمبود قطعه خودروهای ناقص ناشی از دو مسأله است. قسمت ناچیزی از آن به ‌امور داخلی و کمبود نقدینگی قطعه‌سازان مربوط می‌شود و بخش اعظم آن به‌ واردات قطعه از خارج بازمی‌گردد که به‌دلیل تحریم و مشکلات نقل‌وانتقال ارز، خودروسازان در خرید قطعات از خارج با موانعی مواجه هستند و مادامی‌که مشکلات سیاسی کشور حل‌وفصل نشود، این موضوع به‌قوت خود باقی است.»

احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان نیز در این رابطه می‌گوید در حال‌حاضر زنجیره خودروسازی باید ارز مورد نیاز خود را یا از طریق سامانه نیما یا از طریق دارندگان ارز حاصل از صادرات تأمین کنند که هر دو مسیر ناهموار است و فعالان زنجیره خودروسازی را به نیاز ارزی خود نمی‌رساند. نعمت‌بخش تأکید می‌کند که اگر این روند ادامه پیدا کند بار دیگر شاهد افت تولید و خلوت شدن خطوط تولید خودروسازان خواهیم بودیم.