سرخابی‌ها یک گام دیگر به واگذاری نزدیک‌تر شدند

با اضافه شدن دو مجموعه ورزشی به هر تیم سرخابی‌ها یک گام دیگر به واگذاری نزدیک‌تر شدند مسعود طاهری- دو غول فوتبال ایران یعنی پرسپولیس و استقلال شرایط خوبی را به لحاظ مدیریتی تجربه نمی‌کنند. از یک‌سو استقلالی قرار دارد که با کوهی از مشکلات مدیریتی قرار گرفته است. به طوری‌که وزارت ورزش و جوانان […]

با اضافه شدن دو مجموعه ورزشی به هر تیم

سرخابی‌ها یک گام دیگر به واگذاری نزدیک‌تر شدند

مسعود طاهری- دو غول فوتبال ایران یعنی پرسپولیس و استقلال شرایط خوبی را به لحاظ مدیریتی تجربه نمی‌کنند. از یک‌سو استقلالی قرار دارد که با کوهی از مشکلات مدیریتی قرار گرفته است. به طوری‌که وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی این دو باشگاه در آخرین روز هفته‌ای که گذشت دو عضو جدید(هادی زبده‌شیرکوهی و مهدی عبدیان) را به اعضای هیأت‌مدیره استقلال اضافه کرد و از سوی دیگر پرسپولیسی قرار گرفته که به‌رغم نتایج درخشان در لیگ اما دارای تنش‌های شدید در هیأت‌مدیره است و به تازگی نیز بازیکنان این تیم با انتشار پستی مشترک نسبت به اعضای هیأت‌مدیره این باشگاه به شدت انتقاد کردند. حال در چنین شرایطی بحث واگذاری سرخابی‌ها به موضوع اول هواداران این دو تیم بدل شده است. هوادارانی که فارغ از مشکلات اقتصادی امروز به دنبال یک آرامش نسبی هستند و این موضوع را در ساق بازیکنانشان جستجو می‌کنند.

مزایده نشد؛ فقط بورس

دولت روحانی می‌خواهد هر طور که شده روند واگذاری این دو تیم را رقم بزند. در دور اول دولت تدبیر و امید سرخابی‌ها برای چهار مرتبه به مزایده گذاشته شدند که هر بار به دلیلی این امر محقق نشد تا کار به دور دوم دولت روحانی برسد. حال روحانی در آخرین سال خدمت خود می‌خواهد یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات ورزشی را با واگذاری این دو تیم رقم بزند. اتفاقی که مجلس راه آن را از بورس دانسته و قرار شده تا شرایط واگذاری این دو تیم در بورس فراهم شود. مسأله‌ای که بسیاری از بزرگان ورزش آن را نشدنی می‌دانند و می‌گویند واگذاری تنها ۱۰درصد از سهام این دو غول فوتبال ایران نه‌تنها اسمش خصوصی‌سازی نیست بلکه تنها یک نمایش است.

اضافه شدن دو مجموعه ورزشی

استقلال و پرسپولیس به‌رغم سال‌ها افتخار و عزت‌آفرینی اما دارای دارایی‌های چندانی نیستند. آنهایی که قدیمی‌ هستند، خوب می‌دانند که همه تیم پرسپولیس زمانی در پشت صندوق عقب ماشین علی پروین جمع شده بود و استقلالی‌های قدیمی ‌نیز خوب به‌خاطر دارند که تیم محبوبشان تنها با رشادت حجازی و پورحیدری باقی ماند و آنان هنوز حتی موفق به بازپس‌گیری اسم اصلی خودشان(تاج) نیز نشده‌اند! در چنین شرایطی دولت اعلام کرده که دو مجموعه ورزشی را به بدنه این دو باشگاه اضافه می‌کند تا آنان بتوانند برای سهام خود خریداری پیدا کنند. در همین رابطه ابوالقاسم شمسی؛ معاون سازمان خصوصی‌سازی چنین می‌گوید: سند دو مجموعه ورزشی جدید برای استقلال و پرسپولیس به‌زودی صادر خواهد شد. جلسات هفتگی درخصوص بررسی پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس در وزارت ورزش به ریاست وزیر ورزش برگزار شد. عمده بحث مطرح شده در این نشست فرآینده اصلاح ساختار مالی دو شرکت و افزایش سرمایه دو شرکت بود. نکته مهم مطرح شده این بود که به دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس به هر کدام می‌بایست دو ورزشگاه داده می‌شد. به شرکت فرهنگی ورزشی استقلال، مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و کمپ حجازی واگذار شد، به پرسپولیس هم مجموعه ورزشی درفشی‌فر و مجموعه ورزشی شهدای گمنام واگذار شد.

خبر خوش به سرخابی‌ها

شمسی در توضیح بیشتر این اتفاق گفت: در این باره بحث مستندسازی انجام شد و خبرهای خوبی هم اعلام شد. انشاا… ظرف یکی، دو هفته آینده هم سند مالکیت درفشی‌فر و هم سند مالکیت شهید مرغوبکار اخذ می‌شود و انتقال دو کمپ شهیدحجازی و شهدای گمنام هم در دستور کار هیأت دولت قرار دارد و انشاا… در دستور قانون محاسبات عمومی ‌ماده۱۷۷، انتقال انجام شده و سند مالکیت اخذ خواهد شد. نکات دیگری هم در این جلسه بحث شد، از جمله تعیین‌تکلیف اختلاف مالی اسپانسرهای دو باشگاه و ثبت علائم تجاری یکی از این باشگاه‌ها از طریق اداره کل ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی پیگیری شد. بحث مشکلاتی که در بند حسابرس گزارش سال گذشته بود، پیگیری‌هایی صورت گرفت تا شفافیت لازم برای ورود این دو شرکت به بازار سرمایه را داشته باشیم.

طبق اعلام وزیر ورزش و مسؤولان ارشد ورزشی و بورسی کشور، این دو تیم در شهریورماه برای عرضه به بورس قدم خواهند گذاشت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا روند واگذاری سرخابی‌ها در دولت روحانی کلید می‌خورد یا باز هم باید دولت‌های بعدی ماند.