فروش خودرو با روش قرعه‌کشی هیچگونه عدالتی ایجاد نمی‌کند

فروش خودرو با روش قرعه‌کشی هیچگونه عدالتی ایجاد نمی‌کند مهدی قره‌داغلی – -با توجه به اینکه بازار خودرو در چند ماه گذشته با افزایش قیمت بی‌سابقه مواجه شده است که در این میان کاهش تولید خودروسازان مزید بر علت این افزایش شد که تعادل عرضه و تقاضا از بین برود. به همین دلیل دولت برای […]

فروش خودرو با روش قرعه‌کشی هیچگونه عدالتی ایجاد نمی‌کند

مهدی قره‌داغلی – -با توجه به اینکه بازار خودرو در چند ماه گذشته با افزایش قیمت بی‌سابقه مواجه شده است که در این میان کاهش تولید خودروسازان مزید بر علت این افزایش شد که تعادل عرضه و تقاضا از بین برود. به همین دلیل دولت برای جلوگیری از دلالی بیشتر روش قرعه‌کشی را در چند ماه اخیر اجراء کرده است و به نوعی تأکید دارد که قرعه‌کشی خودرو دارای عدالت توزیعی است و باعث بازگشت آرامش به بازار می‌شود. در این رابطه سعید مدنی؛ یکی از مدیران اسبق خودروسازی با اشاره به اینکه وضعیت قرعه‌کشی خودرو واقعیت‌های بازار خودرو را بیشتر نشان داد، گفت: در حال‌حاضر فروش خودروی کارخانه‌ای سود آنی دارد و امروز همه اعضای خانواده‌هایی که سرمایه دارند متقاضی ثبت‌نام خودرو هستند، زیرا می‌دانند تنها بازاری است که فوری به آنها سود دو برابری می‌دهد، در حالی که ورود به سایر بازارها ممکن است سودی بلندمدت‌تر داشته باشد یا حداقل ریسک‌هایی داشته باشد.

مدنی با بیان اینکه قرعه‌کشی خودرو بیشتر آرامش روانی ایجاد کرده، اما راهکار حل مسأله خودرو نیست، افزود: زمانی که در تمام دنیا محدودیت تولید خودرو وجود داشته باشد، می‌توان با قرعه‌کشی عدالت توزیع ایجاد کرد، اما امروز که فقط یکمیلیون و ۸۰۰ هزار ظرفیت تولید خودرو در کشور وجود دارد و می‌تواند بدون اینکه ارزی از کشور خارج شود به شرکت‌های خارجی اجازه تأمین بخشی از بازار خودرو را داد و عملاً به تعادل بازار کمک کرد. سیاست بستن بازار داخلی و اجرای قرعه‌کشی هیچگونه عدالتی ایجاد نمی‌کند. بنابراین در شرایط کنونی تنها عرضه فراوان خودرو و اصلاح زیرساخت‌ها می‌تواند مشکل این بازار را حل کند.

همچنین احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به طرح وزارت صمت برای پیشفروش خودروسازان گفت: هر چند وزارت صمت تا پیش از حضور سرپرست جدید این وزارتخانه شرایطی را برای متقاضیان خرید خودرو اعلام کرده بود اما با انتصاب سرپرست جدید وزارت صمت، این شروط سختگیرانهتر شد. در حالی که معتقدم شروطی که در نظر گرفته شده در فروش برخی از خودروها مثل k132 ایرانخودرو که نسبت به سایر محصولات رنج قیمتی بالاتری دارد پاسخگو نیست و به جهت عدم توان مالی بسیاری از خریداران این شرایط موجب هدایت سرمایه‌های سرگردان به این بازار و انعقاد قراردادی محرمانه بین صاحبان این سرمایه‌ها و افرادی می‌شود که تاکنون خودرویی ثبت‌نام نکردند.

به گفته نعمت‌بخش در گذشته ۸۰ تا ۹۰ درصد متقاضیان و خریداران خودرو گروه خاصی بودند و به دلیل اختلاف قیمت و نبود شروطی، از رانت بازار استفاده می‌کردند اما امروز با راهکار و شروط وزارت صمت در پیشفروش خودروسازان این رانت بین کل کشور توزیع می‌شود.

وی همچنین عدم دریافت پیشپرداخت در زمان ثبت‌نام اولیه را موجب دامن زدن بر تقاضای کاذب در بازار خودرو دانست و خاطرنشان کرد: طرح عدم دریافت پیشپرداخت در زمان ثبت‌نام، جریان پیشخرید و طرح قرعه‌کشی را بدتر کرد و موجب افزایش تقاضا شد در حالی که در آخرین جلسه کمیته خودرو این موضوع مورد مخالفت ما قرار گرفت و با وجود ارائه راهکاری در آخرین لحظه آغاز طرح پیشفروش خودروسازان اعلام شد که متقاضیان بدون هرگونه پیشپرداختی می‌توانند نسبت به پیش ثبت‌نام اقدام کنند.

وی افزود: با این شرایط افرادی که قصد خرید خودرو نداشتند به فکر فرو رفتند؛ در واقع شرکت در طرح پیشفروش خودروسازان همانند بلیط بخت‌آزمایی شد و با این شرایط حدود شش تا هفت میلیون متقاضی را که تاکنون به فکر خرید خودرو نبودند را طلبکار خود کردند.

این مقام مسؤول در انجمن خودروسازان با تأکید بر اینکه فروش خودرو توسط قرعه‌کشی روش بسیار اشتباهی است، تصریح کرد: در صورت ادامه این طرح باید شرایط و شیوه پیشثبت‌نامی‌که در طرح‌های پیشفروش در نظر گرفته شده اصلاح و موضوع دریافت پول در زمان ثبت‌نام تغییر کند.