مزایده؛ شغل زباله‌گردی را جمع می‌کند؟

جامعه نگران از یک شغل خطرناک در دوران کرونا مزایده؛ شغل زباله‌گردی را جمع می‌کند؟ گروه اجتماعی- تحمل بوی بد برای هر انسانی سخت است. اما هستند هزاران نفری که برای امرارمعاش حاضرند تا عمق وجودشان این بوی متعفن را به جان بخرند! زباله‌گردها فقط مختص ایران نیستند و در کشورهای در حال توسعه مشغول […]

جامعه نگران از یک شغل خطرناک در دوران کرونا

مزایده؛ شغل زباله‌گردی را جمع می‌کند؟

گروه اجتماعی- تحمل بوی بد برای هر انسانی سخت است. اما هستند هزاران نفری که برای امرارمعاش حاضرند تا عمق وجودشان این بوی متعفن را به جان بخرند! زباله‌گردها فقط مختص ایران نیستند و در کشورهای در حال توسعه مشغول تفکیک زباله‌ها از همدیگر هستند. حتماً شما هم بسیاری از آنان را در کوچه و خیابان‌های شهر دیده‌اید؛ آنگاه که کیسه‌ای بزرگ به دوش و یا چرخ حمل می‌کنند و با سرکشی در زباله‌ها و تفکیک آن به‌خصوص پلاستیک‌ها برای خود رزق‌وروزی فراهم می‌کنند. اما این شغل خطرات دیگری را علاوه بر بوی بد دارد و آن خطر نیز شیوع بیماری کروناست. اکثر کسانی که به امر زباله‌گردی مشغول هستند، فاقد دست‌هایی تمیز هستند و هر چقدر هم که دستکش استفاده کنند(که اکثراً از پس خرید آن هم بر نمی‌آیند)، باز هم بزرگ‌ترین خطر این روزهای جهان را لمس می‌کنند. آمارهای روزانه تلفات این بیماری در کشور مدت‌هاست که سه‌رقمی‌ شده و در چنین شرایطی چگونه می‌توان امیدوار بود کسانی که مستقیماً دستشان به زباله برخورد دارد، از گزند این بیماری در امان باشند؟ در واقع با افزایش شیوع ویروس کرونا در جامعه و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگرانی‌ها بابت فعالیت زباله‌گردها در سطح شهر افزایش داشته است، اما متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و تعطیلی بسیاری از مشاغل تعداد زباله‌گردها روزبه‌روز در حال افزایش است. زباله‌گردها با تاریک شدن هوا کارشان آغاز و این کار تا روشن شدن هوا ادامه دارد، زباله‌گردی پیر، جوان، کودک، زن و مرد نمی‌شناسد، آن‌ها در زباله‌ها به‌دنبال اقلامی ‌می‌گردند که بتوانند آن‌ها را به ضایعاتی تحویل دهند و در قبال آن اندک پولی را تحویل بگیرند. قطعاً شکل‌گیری پدیده زباله‌گردی مربوط به امروز و دیروز نیست، این معضل اجتماعی حاصل سیاست‌های نادرست برخی مسؤولان در طول ادوار مختلف بوده است، بسیاری از این افراد برای تأمین معاش زندگی خود دست به زباله‌گردی نمی‌زنند تا از این طریق هم سلامت خود و سایر افراد جامعه را به خطر بیندازند و هم چهره زشتی به شهر بدهند. همچنین سال‌هاست که صحبت از تفکیک مکانیزه زباله از مبدأ می‌شود و از مردم خواسته شده تا زباله‌های خود را به‌صورت خشک و تر جدا کنند. اما آیا همه مردم این کار را انجام می‌دهند؟

زباله‌گردی جرم نیست

همه می‌دانند که زباله‌گردی جرم نیست و نمی‌شود که با آن مقابله قانونی کرد. از سوی دیگر به کسی که راضی شده برای زنده ماندن تن به این کار بدهد، چه می‌توان گفت؟ اگر کار مناسب وجود داشته باشد، هیچ انسانی به طور ذاتی علاقه‌ای به پرسه زدن در زباله ندارد! در همین رابطه داوود مؤمنی؛ رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با بیان اینکه بسیاری از زباله‌گردها در سایت دفن زباله و خیابان‌های سطح شهر فعالیت دارند، اظهار کرد: زباله‌گردی از نظر قانونی، بزه محسوب نمی‌شود، بنابراین ما نمی‌توانیم با این افراد برخورد قضایی کنیم. وی با اشاره به افزایش زباله‌گردها در سطح شهر، اضافه کرد: تفکیک زباله از مبدأ موجب می‌شود، زباله‌گردها به خودی‌خود از چرخه حذف شوند، به همین منظور برای بحث تفکیک زباله از مبدأ در شهرکرد یک مزایده برای جذب پیمانکار در حال انجام است. مؤمنی با بیان اینکه تنها ۲۴درصد زباله‌های شهرکرد قابل بازیافت است، گفت: در صورت راه‌اندازی شهرک بازیافت، می‌توان زباله‌گردها را در این شهرک به‌کارگیری کرد، زباله‌گردها علاوه بر اینکه سلامت خود و سایر افراد جامعه را به خطر می‌اندازند چهره زشتی به شهر می‌دهند.

جمع‌آوری زباله‌گردها به شهرداری‌ها واگذار شده است

جواد نجفی؛ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری نیز با بیان اینکه ساماندهی زباله‌گردها برعهده شهرداری است، اظهار کرد: اگر زباله‌گردها در قالب کودکان کار، متکدی و معتادان متجاهر تعریف شوند، سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان وارد عمل می‌شود. وی درخصوص آیین‌نامه ساماندهی زباله‌گردها، گفت: این آیین‌نامه مصوبه هیأت‌وزیران است و جمع‌آوری زباله‌گردها را به شهرداری‌ها واگذار کرده است، اما ۱۲ دستگاه دیگر از جمله دادگستری، کمیته‌امداد، نیروی انتظامی ‌و بهزیستی نیز به‌عنوان دستگاه عضو برای ساماندهی زباله‌گردها فعالیت دارند. نجفی بیان کرد: به طور مثال اگر زباله‌گرد معتاد باشند، این افراد تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد داده می‌شوند.