راه را برای ساخت تجهیزات ایرانی باز می‌کنیم

وزير نفت راه را برای ساخت تجهیزات ایرانی باز می‌کنیم تأمین بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات قراردادهاي جديد از بازار داخلی  گروه انرژي- وزیر نفت گفت: صدور گواهی کیفیت برای تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت گام مهمی ‌برای توسعه فناوری ملی و حمایت از ساخت داخل با استانداردهای بین‌المللی خواهد بود.  بیژن زنگنه با […]

وزير نفت

راه را برای ساخت تجهیزات ایرانی باز می‌کنیم

تأمین بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات قراردادهاي جديد از بازار داخلی 

گروه انرژي- وزیر نفت گفت: صدور گواهی کیفیت برای تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت گام مهمی ‌برای توسعه فناوری ملی و حمایت از ساخت داخل با استانداردهای بین‌المللی خواهد بود. 

بیژن زنگنه با اشاره به اینکه نخستین گواهینامه نهاد ملی برای صدور گواهی کیفیت کالا و تجهیزات ایرانی اعطاء شد، ادامه داد: این اقدام گام مهمی ‌برای توسعه فناوری ملی و حمایت از ساخت داخل با استانداردهای بین‌المللی خواهد بود. 

وی افزود: با این کار راه را برای ساخت تجهیزات ایرانی باز می‌کنیم زیرا دریافت استاندارد بعد از تحریم‌ها برای سازندگان ایرانی سخت‌تر شده است. 

زنگنه تأکید کرد: صدور گواهی کیفیت هم جنبه‌های سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری دارد و با توجه به تغییراتی که در انجمن نفت ایجاد شده، نهاد بی‌طرفی است که این کار را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تکلیف قانون است که وزارت نفت اجازه کمک مالی در لیگ برتر را نداشته باشد، ‌ادامه داد: از آنجا که قانون تأکید کرده ما نیز نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. 

وزیر نفت با اشاره به قراردادهای جدید نفتی گفت: بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات در این قراردادها از تجهیزات داخلی تأمین می‌شود.

وی افزود: یکی از ارکان مهم برای حمایت از ساخت داخل، ایجاد نهادی برای صدور کیفیت است.

زنگنه تأکید کرد: در گذشته این امکان وجود داشت سازندگان داخلی از نهادهای خارجی، گواهی کیفیت بگیرند اما با تحریم‌ها این امکان سلب شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه نمی‌توانستیم از کالاهای بدون استاندارد استفاده کنیم و گفت: ریسک در صنعت نفت بالا است و هر اشتباه کوچک می‌تواند فاجعه ملی را به‌دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به انفجار بیروت که به دلیل یک اشتباه کوچک به وجود آمد، ادامه داد: بنابراین رعایت استاندارد بسیار مهم است.

زنگنه با بیان اینکه تشکیلاتی ملی باید استانداردها را بررسی و گواهی کیفیت صادر کند، گفت: استانداردهای ملی متناسب با شرایط کشور تدوین شد. تشکیلاتی ملی، بی‌طرف و مردم‌نهاد باید این کار را انجام دهد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در این مسیر اولین گام احیای انجمن نفت برداشته شد، تأکید کرد: این انجمن از یک نهاد دولتی به نهاد مردمی ‌تبدیل شد و به‌دنبال آن مسؤولیت ایجاد زیرساخت‌ها برای صدور کالا و کیفیت به این انجمن داده شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ارتباط با دنیا ضعیف است اما هر زمان که بتوانیم با جهان ارتباط برقرار کنیم، این نهاد در دنیا مورد قبول خواهد بود. 

مقابله با تحريم‌ها از طريق اعطاي گواهينامه كيفيت به تجهيزات ايراني

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نيز در مراسم اعطای اولین گواهینامه کیفیت محصول کالا و تجهیزات صنعت نفت به نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران با بیان اینکه حرکت جدید در صنعت نفت و مقررات مرتبط با استاندارد انجام می‌شود، گفت: با اعمال تحریم‌های ناعادلانه و بروز مشکلات در برخی حوزه‌ها، باید به این فکر می‌افتادیم تا هر چه سریعتر شرایط کشور را با تحریم هماهنگ کرده و به سمت بومی‌سازی حرکت کنیم. 

نیره پیروزبخت افزود: در مورد تجهیزات نفت نیز از گذشته مواردی درخصوص استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات وارداتی وجود داشت، از همینرو وزارت نفت به سمت بومی‌سازی حرکت کرد.

پیروزبخت با بیان اینکه تلاش کردیم تا در صورت نیاز به واردات بتوانیم کیفیت این کالا و تجهیزات را بررسی و تأیید کنیم، تأکید کرد: مجموعه‌ای که با وزارت نفت در ارتباط است باید بتواند به عنوان یک نهاد از سازمان ملی استاندارد تأییدیه را بگیرد. 

وی گفت: در سال ۹۶ قانون جدید استاندارد از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد و صنعت نفت نیز از این مسأله مستثنی نبود. 

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: این پروژه با استفاده از توان متخصصان داخلی کلید خورد و زمانی که تصمیم بر این شد که بومی‌سازی انجام شود باید نهادی تعریف می‌شد که به عنوان شخص، گواهینامه را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه شخص ثالث به عنوان نهاد بی‌طرف وارد شود، افزود: نام انجمن نفت پیش آمد تا ارزیابی را انجام دهد. 

پیروزبخت تأکید کرد: در سطح بین‌المللی مرکز تأیید صلاحیت وجود دارد و مرکز تأیید صلاحیت کشورها نیز عضو مرکز بین‌المللی هستند. با توجه به فضای باز سیاسی در دولت یازدهم پس از سال‌ها، در سال۹۴ مرکز تأیید صلاحیت ایران عضو این مجمع شد.

پیروزبخت ادامه داد: تقویت ساخت داخل، جلوگیری از خروج ارز و مقابله با تحریم از مهم‌ترین دستاوردهای این نهاد خواهد بود.

حركت صنعت نفت به سمت برندسازی

 همچنين در اين مراسم مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با اقدام‌های انجام‌شده و رویکرد مثبتی که وزارت نفت نسبت به ساخت داخل در دستور کار داشته و دارد، صنعت نفت به سمت برندسازی در حرکت است و تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار قلم کالا در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بومی‌سازی شده است.

احمد محمدی تصريح كرد: در حوزه‌های عملیاتی صنعت نفت به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز جنوب در حوزه ساخت داخل اقدام‌های مهمی ‌انجام شده است که ابتدا از طریق دریافت تأییدیه‌های فنی فهرست کالاها و تجهیزات تهیه می‌شد و سپس فهرست بلند مطرح شد که براساس آن عمل می‌شد و کارکردهای خود را داشتند و البته ضعف‌هایی هم بود.

وی ادامه داد: وزارت نفت همواره دنبال راهکارهایی برای صدور گواهینامه کیفیت بود و لازم بود سیستمی‌ مستقل از نظر شخصیت حقوقی باشد که کنترل کیفیت محصولات را انجام دهد، به‌ویژه در شرایط تحریم که امکان تأیید کیفیت محصولات از خارج کشور وجود نداشت.

محمدی با بیان اینکه تاکنون شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش‌های مختلف مثل حوزه حفاری، ماشین‌آلات فرآیندی، توربین‌های گازی، کالاهای مصرفی در چاه و… اقدام‌های بسیاری انجام داده است، ادامه داد: صنعت نفت به سمت برندسازی می‌رود و از قطعه‌سازی به سمت تجهیزسازی در حرکت است.

وی با اشاره به معرفی ۷۵۰۰ قلم کالا به سازندگان ایرانی در نمایشگاه خوزستان در سال ۹۸، ادامه داد: تاکنون ۷۰ درصد این کالاها در مرحله ساخت قرار گرفته است و امیدواریم این فرآیند در سال ۱۴۰۰ نهایی شود. 

محمدی گفت: گواهینامه کیفیت مانند پاسپورت می‌ماند و نماد اعتماد به کالا بوده و حتی در صدور خدمات فنی و مهندسی کاربرد دارد.