سطوح مرگبار!

به بهانه افزایش پاندمی‌کرونا از طریق تماس با اشیاء سطوح مرگبار! گروه اجتماعی- جهان ما درگیر ویروسی مرگبار است؛ ویروسی بی‌رحم که کل زندگی انسان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. ویروسی که در جای‌جای این جهان پهناور رخنه کرده و جز منطقه‌ای به نام «جنوبگان» در قطب جنوب، پایش را در تک‌تک کشورهای جهان نهاده […]

به بهانه افزایش پاندمی‌کرونا از طریق تماس با اشیاء

سطوح مرگبار!

گروه اجتماعی- جهان ما درگیر ویروسی مرگبار است؛ ویروسی بی‌رحم که کل زندگی انسان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. ویروسی که در جای‌جای این جهان پهناور رخنه کرده و جز منطقه‌ای به نام «جنوبگان» در قطب جنوب، پایش را در تک‌تک کشورهای جهان نهاده است. سوغاتی منحوس چینی یا همان کرونا نزدیک به ۱۰ماه است که نوع زندگی و حتی پوشش ما را تحت‌تأثیر قرار داده است. کافی است به خود نگاهی بیندازیم تا متوجه عمق اثرگذاری این ویروس مهلک باشیم؛ از ماسک و دستکش یکبار مصرف گرفته که همواره همراه خودمان باید باشد، تا ضدعفونی کردن مرتب بدن خصوصاً دست‌ها! ویروس چینی برای اولین‌بار در آستانه انتخابات مجلس به کشورمان راه پیدا کرد و البته آن زمان مثل الان این ویروس جدی گرفته نشد تا انتخابات نیز با حضور پرشور مردم برگزار شود. از آن زمان تاکنون ویروس کرونا یا به قول فرنگی‌ها «کروناویروس» هزاران ایرانی را به کام مرگ کشانده است و ده‌ها هزار نفر را نیز به خود آلوده کرده است. پاندمی‌کرونا همچنان به سرعت پیش می‌رود و قربانیان جدید به جای می‌گذارد. حتماً کنار شما هم هستند کسانی که بهداشت خود را به شدت رعایت می‌کنند اما باز هم گرفتار ویروس کرونا شدند؛ در واقع هزاران مبتلا به این بیماری هنوز علت آلوده شدن خود را به این ویروس به طور دقیق نمی‌دانند اما محققان می‌گویند که ماندگاری این ویروس به روی اشیاء باعث مبتلا شدن بسیاری از افراد می‌شود و این طور نیست که مبتلایان تنها به دلیل تماس با فرد ناقل دچار ویروس‌کرونا شده باشند. حال سؤال این است که ماندگاری این ویروس به روی اشیاء چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی اشیاء

وزارت بهداشت کشورمان در این باره چنین می‌گوید: مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف متفاوت است؛ این ویروس می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز بر روی سطوح مختلف عمر کند، اما باید پرسید آیا قدرت بیماری‌زایی کرونا روی سطوح حفظ می‌شود؟ در منابع مختلف زمان‌های متفاوتی برای طول عمر کرونا بر روی سطوح ذکر شده است؛ به طوری که براساس مطالعات انجام شده ویروس کرونا می‌تواند روی موبایل بین یک تا چهار روز، روی پارچه و لباس بین چند ساعت تا دو روز، روی کاغذ و اسکناس بین سه ساعت تا چهار روز، بر روی شیشه چهار تا پنج روز، روی چوب دو تا پنج روز و بر روی آلومینیم بین هشت ساعت تا پنج روز عمر کند. همچنین برآورد می‌شود که این ویروس سه تا هفت روز روی سطوح پلاستیکی و بین چهار تا هفت روز نیز بر روی سطح ماسک ماندگار باشد.

خطر در کمین کادر سلامت

البته این اطلاعات به این معنی نیست که قدرت بیماری‌زایی ویروس‌های باقیمانده، پس از گذشت زمان ذکر شده، بر روی سطوح حفظ شده باشد یا تعداد ویروس‌های باقیمانده برای بیمار کردن فرد کافی باشد. براساس آخرین اطلاعات موجود، ریسک انتقال بیماری کووید۱۹ از طریق سطوح پایین است و ویروس‌های موجود بر روی سطوح نهایتاً سه تا پنج روز زنده می‌مانند. در عین حال باید توجه کرد که با پنج روز رها کردن سطوح آلوده، ویروسی که بتواند شما را به کرونا مبتلا کند، باقی نمی‌ماند. البته این موضوع درباره ماسک و روپوش پزشکی اتاق ای‌سی‌یو بیماران کرونایی، صدق نمی‌کند.

نگاهی به کرونا در داخل بدن

کرونا مانند ویروس‌های دیگر وارد سلول و در در‌ون آن مخفی می‌شود، به همین دلیل دارو و آنتی‌بیوتیک بر آن بی‌اثر است؛ به عبارتی، همه سلول‌های ایمنی بدن را دور خود جمع می‌کند و خودش آنجا مخفی می‌شود. دومین ویژگی آن، تغییر شکل دادن است؛ به همین دلیل در ساخت واکسن برای آن دچار مشکل هستیم؛ به‌گونه‌ای که آن قدر سریع تغییر شکل می‌دهد که اگر دارویی هم برای آن درست کنیم، با تغییر شکل دادن یا بزرگ و کوچک شدن، دارو را بی‌اثر می‌کند. کسانی هم که سرخود دارو برای آن تجویز می‌کنند، فقط به دنبال بازار درست کردن هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تنها راه مقابله تقویت‌کننده‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و در این حالت آن ویروس خودش از بین می‌رود. به عنوان مثال اگر ویروس داخل سلولی مانند ماکروفاژ شود و ما از فرآورده تقویت‌کننده ایمنی استفاده کنیم که بتواند خود بدن را فعال کند، می‌تواند ویروس را از بین ببرد. کارهای دیگر و دارو خوردن و تجویز کردن، هزینه و جنگ روانی است که مردم با آن درگیر می‌شوند.