مناقصه پروژه آب و فاضلاب اهواز باید در فضایی شفاف برگزار شود

گروه انرژي- از يك‌سو وجود تنش آبي براي ۷۰۰ روستا در خوزستان آن هم در وضعيتي كه بیش از ۳۰ درصد از آب‌های جاری کشور در اين استان روان است و از سوي ديگر تنگناي دشواري‌هاي حاصل از فاضلاب براي ساكنان اهواز شرايط سختي را براي زندگي بوميان اين مناطق ايجاد كرده است. با شروع […]

گروه انرژي- از يك‌سو وجود تنش آبي براي ۷۰۰ روستا در خوزستان آن هم در وضعيتي كه بیش از ۳۰ درصد از آب‌های جاری کشور در اين استان روان است و از سوي ديگر تنگناي دشواري‌هاي حاصل از فاضلاب براي ساكنان اهواز شرايط سختي را براي زندگي بوميان اين مناطق ايجاد كرده است. با شروع فصل بارندگي‌ها و تغييرات آب و هوايي، آبگرفتگي‌هاي اهواز وارد فاز جديدتري خواهد شد. بنابراين بايد فكري اساسي و برنامه‌اي مدون جهت سروسامان دادن به طرح جامع فاضلاب اهواز كرد. درخصوص رفع مشكل آب و فاضلاب اهواز ۵۰ میلیون یورو اختصاص یافته است، ولي براي اتمام آن يك بازه‌زماني دو الی سه نياز است. ولي به گفته مسؤولان ذي‌ربط اقدامات ضربتی به عنوان پدافند غیرعامل طرح جامع فاضلاب انجام می‌شود تا در صورت بروز بحران مشکلات حل‌وفصل شوند. در اين راستا نيز بنا شده تا مناقصاتي برگزار شده و با انتخاب پيمانكار كارهاي عملياتي اين پروژه روي غلتك بيفتد. دراين خصوص نماينده مردم اهواز صراحتاً تاكيد كرده است كه مناقصه باید در فضایی کاملاً شفاف برگزار و برنده به مردم معرفی شود.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه با بیان اینکه خیلی از تصمیم‌گیری‌ها در شهرداری اهواز پرحرف‌وحدیث است، گفت: به هر حال شهرداری باید ۵۰ پروژه‌ای را که به‌عنوان نقاط بحرانی پیش‌بینی کرده است، زودتر تمام کند زیرا مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند باران بزند و یکونیم متر فاضلاب وارد خانه‌های‌شان شود و بعد برویم عکس بگیریم و بگوییم کار جهادی و انقلابی انجام می‌دهیم.

مجتبی یوسفی با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه عمومی‌کشور در دست دولت است و عملاً نیز تصمیم‌گیری و اجراء با دولت است، اظهارکرد: اگر زیرساخت در موضوعات اجرایی کشور درست نشود، عملاً هر چه بگوییم شعار و نطق‌هایی است که خیلی ثمری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مشکلات مردم خوزستان را به صورت ملی پیگیری کنیم زیرا منابع‌مان نیز ملی هستند، عنوان کرد: در اهواز بعد از انقلاب تاکنون نیروگاه برق احداث نکرده بودیم و در استان خوزستان نیز طی سال گذشته یک مگاوات برق نیز اضافه نشده بود، در حالی که برای احداث یک کارگاه به برق نیاز است ولی می‌گویند توسعه نداریم. شش، هفت سد بزرگ در استان خوزستان داریم و بیشتر منابع برق‌آبی که از نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌شود، متعلق به خوزستان است. در هر صورت با پیگیری‌هایی که داشتیم، مدیرعامل برق حرارتی کشور را به استان آوردیم و تا سال ۱۴۰۱، ۹۵۰ مگاوات برق به نیروگاه رامین می‌رسد و این قول را هم گرفتم که ماهانه ۱۰میلیارد تومان به این نیروگاه تزریق شود تا به افت برق کمک شود. آخرین فاز برق نیروگاه رامین متعلق به ۲۵ سال پیش است و معلوم است که هر از چند گاهی از مدار خارج می‌شود.

یوسفی همچنین با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز با موافقت مقام‌معظم‌رهبری، گفت:‌ باتوجه به اینکه مقام‌معظم‌رهبری همیشه حامی‌مستضعفان بوده‌اند و نگاه مثبتی به استان خوزستان داشته‌اند، این مبلغ مصوب شد و ما نیز برای این مبلغ نیز دستور گرفتیم. همچنین در بحث خصوصی‌سازی ملی‌حفاری ورود کردیم و خدا را شکر این کار تاکنون متوقف شده است.

وی افزود:‌ اکنون می‌گویم آمادگی این را داریم که بحث پروژه آب‌های سطحی شهر اهواز را پیگیری کنیم و کمک ما این بوده است که در حال گرفتن اعتباراتی هستیم و افتخار می‌کنم برای مردم این اعتبار را بگیرم. همچنین برای لایروبی سنگینِ شهر اهواز اعتبار گرفته‌ایم که این کار در حال انجام است. به هر حال شهرداری باید ۵۰ پروژه‌ای را که به‌عنوان نقاط بحرانی پیش‌بینی کرده است، زودتر تمام کند زیرا مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند باران بزند و یکونیم متر فاضلاب وارد خانه‌هایشان شود.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در جلسه‌ای که با آقای نوبخت داشتیم، سه دستور از وی گرفتیم که اولین دستور گرفتن ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای کمک به همکاران‌مان در مجموعه شورای شهر برای مترو و کمک به منتخبین مردم در شورا و شهرداری بود که امسال می‌توانند آن را وصول کنند. همچنین دستوری برای آب و فاضلاب مبنی بر ۵۰میلیون یورور با یوروی نیمایی گرفتیم. ضمن اینکه تأکید می‌کنم، کسانی که قرار است پروژه آب و فاضلاب اهواز را انجام دهند، مکلف می‌کنم که مناقصه باید در فضایی کاملاً شفاف برگزار شود و برنده به مردم معرفی شود و اگر این کارها انجام نشود، خود من آن‌ها را خواهم گفت زیرا پول متعلق به مردم بوده و حق آن‌هاست.