تكميل پازل افزايش ظرفيت پالايش با توسعه خطوط انتقال نفت

تكميل پازل افزايش ظرفيت پالايش با توسعه خطوط انتقال نفت گروه پالايش- ظرفيت صنعت پالايش كشور در شرايط تحريم و طي هفت سال گذشته توسعه قابل‌توجهي پيدا كرده است. به‌گونه‌اي كه با رشد ۴۳درصدي خود توانست به سكوي ۲٫۳ ميليون بشكه دست يابد. اين درحالي است كه علاوه بر ارتقای كيفي سوخت توليدي، كميت آن […]

تكميل پازل افزايش ظرفيت پالايش با توسعه خطوط انتقال نفت

گروه پالايش- ظرفيت صنعت پالايش كشور در شرايط تحريم و طي هفت سال گذشته توسعه قابل‌توجهي پيدا كرده است. به‌گونه‌اي كه با رشد ۴۳درصدي خود توانست به سكوي ۲٫۳ ميليون بشكه دست يابد. اين درحالي است كه علاوه بر ارتقای كيفي سوخت توليدي، كميت آن از ظرفیت تولید بنزین ۵۶ میلیون لیتر به ۱۱۵ میلیون لیتر و گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۲۵ میلیون لیتر نيز افزايش پيدا كند. اما در كنار اين امر لازم بوده تا با فراگير شدن خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌ها، اين پازل تكميل شود. بنابراين با بهره‌برداری از هزار کیلومتر خط لوله طي دو سال گذشته، این روند به افزایش ضریب ایمنی و سهولت انتقال، ‌کاهش حوادث و هزینه‌های صورت گرفته، انجاميده است.

به گزارش مناقصه مزايده، لازم به ذكر است؛ خط لوله ۲۰ اینچ فرآورده‌های نفتی نائین-کاشان‌-ری به طول ۴۳۰ کیلومتر و تأسیسات مربوط، خط لوله ۱۶ اینچی شازند-‌ری به طول ۲۶۴ کیلومتر، خط لوله ۱۴ اینچی تبریز-‌خوی‌-ارومیه به طول ۱۶۹ کیلومتر و خط لوله ۲۶ اینچی آبادان-‌اهواز به طول ۱۳۵ کیلومتر با آمدن در مدار بهره‌برداری طول خطوط لوله انتقال نفت‌خام و فرآورده‌ها را به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر رسانده است.

بايد گفت، ایران در کنار افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در هفت سال گذشته،‌ در زمینه انتقال نفت‌خام و فرآورده‌ها نیز رشدی ۱۲درصدی را به ثبت رسانده است.

باتوجه به پراكندگي واحدهاي پالايشي در قسمت‌هاي مختلف كشور و لزوم ارسال خوراك به آن‌ها براي رشد توليدات فرآورده‌ها كه يكي از شاهرگ‌هاي اقتصادي براي كمك به تپيدن نبض اقتصادي كشور است، دست‌اندركاران برنامه‌هايي را براي توسعه خطوط لوله در نظر گرفته‌اند.

 لذا ضروري به نظر می‌رسيد، به موازات افزايش ظرفيت پالايشي كشور، خطوط لوله كشور نيز عريض و طويل‌تر شوند.

با استناد به سخن وزير نفت، صادرات این محصولات طی هفت سال گذشته رشدی چهاربرابری را تجربه کرده است.

براساس آمارهاي موجود انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از طریق خط لوله در سال۹۱ حدود ۱۱۴ میلیارد لیتر در روز بوده است. این در حالی است که چندی پیش مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در سال ۹۸ حدود ۶۰ میلیارد تن کیلومتر و بیش از ۱۲۸ میلیارد لیتر مواد نفتی جابه‌جا شده است که در نوع خود يك ركوردزني محسوب می‌شود. 

 سیدجعفر علیزاده دربندی، با بیان اینکه به موازات تغییرات مصرف فرآورده‌ها در کل کشور و همچنین تولید پالایشگاه‌ها، افزایش ظرفیت انتقال نیز ضروری است، گفت: برای رسیدن به این هدف، مراکز انتقال نفت توسعه چشمگیری داشته‌اند، راهکارهای نوین عملیاتی برای انتقال فرآورده در مواقع اضطراری اندیشیده شده و آموزش نیروی انسانی نیز به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وي بخش اعظم این حجم، انتقال افزوده شده برای بخش‌های توسعه‌ای بوده و بخشی از راهکارهای فرآیندی با تولید و ابتکارات انجام شده است، برای نمونه امکان استفاده از مواد روان‌کننده و تزریق به خطوط، افزایش ظرفیت بهره‌برداری بیش از ظرفیت طراحی خط را در پی داشته است.

 بومی‌سازي تجهيزات، اشتغالزايي، اجراي اورهال واحدهاي پالايشي ، بازسازي و توسعه خطوط انتقال از جمله اقداماتي است كه توانست در ويترين افزايش صادرات خودي نشان دهد.