فعالیت چراغ‌خاموش باشگاه‌های ورزشی خصوصی!

فعالیت چراغ‌خاموش باشگاه‌های ورزشی خصوصی! مسعود طاهری- وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردوهای ورزشی و کاهش موارد ابتلا به کرونا در ورزشکاران حرفه‌ای، نگرانی از درگیری‌های قلبی در ورزشکاران بهبودیافته کرونا و لزوم پیگیری این موضوع، فعالیت چراغ‌خاموش باشگاه‌های خصوصی و شانس بالای انتقال بیماری در باشگاه‌های بدنسازی و… از جمله مواردی بود که دبیر […]

فعالیت چراغ‌خاموش باشگاه‌های ورزشی خصوصی!

مسعود طاهری- وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردوهای ورزشی و کاهش موارد ابتلا به کرونا در ورزشکاران حرفه‌ای، نگرانی از درگیری‌های قلبی در ورزشکاران بهبودیافته کرونا و لزوم پیگیری این موضوع، فعالیت چراغ‌خاموش باشگاه‌های خصوصی و شانس بالای انتقال بیماری در باشگاه‌های بدنسازی و… از جمله مواردی بود که دبیر انجمن علمی ‌پزشکی‌ورزشی ایران، درباره آن توضیح داد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمد حسین‌پورقریب‌شاهی؛ دبیر انجمن علمی ‌پزشکی‌ورزشی ایران، در نشست خبری ویدیوکنفرانسی از استودیو سلامت وزارت بهداشت، در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حضور هواداران در ورزشگاه‌ها در شرایط بحران کرونا، گفت: در جلسات هفتگی و دوهفتگی که در ستاد کرونا در حوزه ورزش وجود دارد، با تک‌تک فدراسیون‌ها جلسه برگزار شده و اولویت اصلی ستاد کرونا در ورزش، فعال کردن تدریجی همه رشته‌های ورزشی است. در این هفته هم دستور آغاز مسابقات فوتسال، از سوی وزارت بهداشت داده خواهد شد، اما با توجه به پیک‌سوم کرونا هنوز درباره حضور هواداران ورود نکرده‌ایم. ابتدا باید برنامه‌ریزی شود و مسابقات آغاز شود و در قدم بعد بر روی بحث حضور هواداران بحث کنیم. حسین‌پورقریب‌شاهی، درباره چگونگی پروتکل‌های مربوط به قرنطینه ورزشکاران کرونامثبت، گفت: خوشبختانه در اردوها به خوبی پروتکل‌ها رعایت می‌شود. یکی از برنامه‌های فدراسیون پزشکی‌ورزشی، ایجاد برنامه افسران سلامت بود که وظیفه افسران سلامت در کل کشور این است که به مسابقات سر می‌زنند و نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نظارت می‌کنند. بنابراین با این رویکرد نمی‌توانیم به ورزشکاران حرفه‌ای بگوییم که ورزش نکنند، بلکه می‌گوییم ورزش کنند، اما مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

شرایط مطلوب رعایت پروتکل‌ها در اردوهای ورزشی

وی ادامه داد: در زمینه رعایت قرنطینه‌ها هم همکاری خوبی از سوی فدراسیون‌های ورزشی اتفاق افتاده است. خوشبختانه اردوهای رشته‌هایی که مجوز دارند، به‌طور منظم تشکیل می‌شود و واقعاً در جاهایی که پروتکل‌های به خوبی رعایت شده، دچار تست مثبت نشدیم. به طوری‌که در لیگ اخیر فوتبال، نسبت به لیگ قبل، موارد مثبت‌مان بسیار کمتر بوده است، که یک علت آن این است که افراد رعایت می‌کنند. در عین حال اکنون چالش ما خیلی در اردوهای ورزشی نیست، بلکه خارج از اردوهاست. بر همین اساس تأکیدمان این است که ورزشکارانی که در خارج از اردو به‌سر می‌برند، در روابط و ارتباط‌شان در جامعه، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. به‌طور کلی شرایط رعایت پروتکل‌ها در اردوهای ورزشی شرایط خوبی است.

کاهش موارد ابتلا به کرونا در ورزشکاران حرفه‌ای

دبیر انجمن علمی‌‌ پزشکی‌ورزشی ایران، در پاسخ به سؤالی، درباره میزان ابتلا به کرونا در بین ورزشکاران حرفه‌ای، گفت: در فصل قبل در فوتبال موارد تست مثبت‌مان حدود دو تا سه درصد بود، اما در فصل جدید این میزان زیر یک‌درصد آمده و میزان ابتلا کمتر شده است. میزان ابتلای ورزشکاران و بیماری شدید، تعداد محدودی بود. موارد فوتی در ورزشکار حرفه‌ای نداشتیم، اما نگرانی‌مان این است که ورزشکار حرفه‌ای بعد از ابتلا برای بازگشت دوباره به ورزش حتماً باید از سوی متخصص قلب و پزشکی‌ورزشی ویزیت شود و به‌طور دقیق بررسی شود. متأسفانه برخی مربیان از این موضوع غافلند، مواردی بوده که این موضوع رعایت نشده و ورزشکار دچار مشکل شده است. ما نگران آینده هستیم از این بابت که ورزشکارانی که بهبود می‌یابند، درگیری‌های قلبی داشته باشند که بعداً خود را نشان دهند. با توجه به اینکه یک ورزشکار باید در سطح بالای توان قلبی و عروقی خود ورزش کند، ناخودآگاه در معرض خطر بیشتری است و در این زمینه نگرانی داریم. حسین‌پورقریب‌شاهی، درباره میزان نظارت بر باشگاه‌های ورزشی نیز، گفت: به هر حال تعداد زیادی باشگاه در سطح کشور وجود دارد. از طرفی تعداد بازرسان وزارت ورزش آنقدر زیاد نیست که بتواند تمام باشگاه‌ها را نظارت کند. متأسفانه پروتکل‌ها در باشگاه‌های ورزشی خصوصی رعایت نمی‌شود و چراغ‌خاموش کار می‌کنند. شانس انتقال در باشگاه‌های بدنسازی بسیار بالاست. در پروتکل‌ها هم منعی برای ورزش همگانی بدون دستگاه وجود ندارد، اما باشگاه بدنسازی نباید باز باشد. قطعاً نمی‌توانیم تمام باشگاه‌ها را چک کنیم، اما مواردی هم بوده که باشگاه‌های ورزشی به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها بسته شدند و از فعالیت‌شان جلوگیری شده و با آن‌ها برخورد شده است.

کاهش مصرف مکمل‌های ورزشی در بحران کرونا

وی درباره میزان استفاده از داروهای بدنسازی بعد از شیوع کرونا، اظهار کرد: با توجه به محدود شدن فعالیت باشگاه‌های بدنسازی، مصرف مکمل‌های ورزشی هم کاهش یافته است. متأسفانه فرهنگی که در زمینه مکمل‌های ورزشی است، به این صورت است که افراد قبل از طراحی یک برنامه غذایی سالم برای خود، برنامه مکملی کامل برای خودشان طراحی می‌کنند. حال دو بحث هم وجود دارد؛ یکی بحث مکمل‌های ورزشی و دیگری بحث مکمل‌ها و داروهای غیرمجاز است. از آنجایی که عوارض داروها و مکمل‌های غیرمجاز بر ایمنی بدن ناشناخته است و تعادل هورمون‌های بدن را به‌هم می‌زنند، توصیه می‌کنیم که افراد در این دوران کرونا مصرف مکمل را استاندارد و علمی ‌کنند و سراغ فرآورده‌های غیرمجاز نروند. البته در این دوران کرونا مصرف این مکمل‌ها کمتر شده است.

وی درباره خرید و فروش مکمل‌های غیراستاندارد و نظارت بر این حوزه، گفت: اقدامی ‌از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان غذا و دارو در حال برنامه‌ریزی است تا اقدامات قانونی برای مکمل‌ها را افزایش دهند. در این زمینه نظارت زیاد است، اما متأسفانه بخشی از خرید و فروش مکمل‌ها در باشگاه‌ها یا فضای مجازی است که ممنوع هم هست. به هر حال مکمل‌ها یک بیزینس است که مافیایی در آن وجود دارد و شاید آن مافیا دارد مبارزه می‌کند. تأکید می‌کنم که فرد تجویزکننده مکمل، مربی نیست. اتفاقی در باشگاه‌ها می‌افتد، این است که تجویزکننده مکمل مربی است، حال اگر مربی در حوزه تغذیه ورزشی تحصیل کرده باشد، اشکال ندارد، اما صرف مربی صلاحیت تجویز مکمل ورزشی را ندارد.