موضوع دولت در برجام؛ مجلس در برجام حق ورود ندارد

موضوع دولت در برجام؛ مجلس در برجام حق ورود ندارد گروه اجتماعی- برجام بی‌تردید بزرگ‌ترین هدف دولت تدبیروامید بود. زمانی که حسن روحانی به عنوان کاندیداتوری حضور در انتخابات با جمله معروف چرخ‌های مملکت هم باید در کنار چرخ‌های هسته‌ای ایران بچرخد، وارد کارزار انتخابات شد و در نهایت توانست با نمایش کلید معروفش دل […]

موضوع دولت در برجام؛ مجلس در برجام حق ورود ندارد

گروه اجتماعی- برجام بی‌تردید بزرگ‌ترین هدف دولت تدبیروامید بود. زمانی که حسن روحانی به عنوان کاندیداتوری حضور در انتخابات با جمله معروف چرخ‌های مملکت هم باید در کنار چرخ‌های هسته‌ای ایران بچرخد، وارد کارزار انتخابات شد و در نهایت توانست با نمایش کلید معروفش دل میلیون‌ها ایرانی را برای ساختن ایرانی بهتر به‌دست آورد. از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری حسن‌روحانی، کارزار حل یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های تاریخ ایران را کلید زد. با حل شدن موضوع هسته‌ای ایران و توافق برجام، دولت پیروزی بزرگ خود را جشن گرفت. اما با روی کار آمدن دونالدترامپ، تمام رشته‌های دولت پنبه شد و سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بر علیه نظام کشورمان توسط ترامپ وضع شد و تاکنون، ادامه یافت. آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بارقه‌های امید را برای پیروزی رقیب وی (جو بایدن) و بازگشت آمریکا به برجام زنده کرد. در نهایت بایدن گوی سبقت را از ترامپ ربود اما در داخل کشور ناسازگاری‌هایی برای ادامه برجام خصوصاً توسط نمایندگان مجلس به وجود آمد. در همین رابطه دیروز(سه‌شنبه) علی ربیعی؛ سخنگوی دولت در نشستی با خبرنگاران درباره این موضوع سخن گفت.

شورای‌عالی امنیت ملی مسؤول برجام است

سخنگوی دولت با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره برجام و فعالیت‌های هسته‌ای از اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است و مجلس حق ورود ندارد، اظهار امیدواری کرد که این مسأله در بررسی مصوبه دیروز (سه‌شنبه) مجلس در شورای‌نگهبان مورد توجه قرار گیرد. علی ربیعی، در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با اشاره به حادثه تروریستی که منجر به شهادت شهید فخری‌زاده شد، اظهار کرد: روز جمعه گذشته حادثه تلخ به روشی بزدلانه جامعه ایران را متأثر کرد. دولت شهادت فرزند جامعه علمی‌ایران را به مقام‌معظم‌رهبری، مردم شریف و صبور، جامعه علمی‌کشور و خانواده ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌کند. ربیعی، در پاسخ به پرسشی درباره طرح نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی ‌مبنی بر اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها، گفت: در جلسه روز یکشنبه گذشته دولت، جناب آقای امیری؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند. اعضای محترم دولت در رابطه با موضوع، بحث و بررسی کردند. وی ادامه داد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است و مسؤولیت هرگونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است، هیچ نهاد و قوه‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد، مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعاً شورای‌نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد. آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشتن تحریم‌هاست. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰درصد و همین‌طور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی‌ شدن تحریم‌ها می‌شود، در این‌صورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود. ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجراء نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰درصد در اختیار داشتیم، اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم. بنابراین اگر هدف از طرح آن‌طور که در عنوان آن آمده اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باشد، براساس تجربه‌های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند. بیش از سه تن اورانیوم غنی‌شده در اختیار داریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان تقریباً و حدوداً با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تأثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی‌شده هم نداشته است. به این ترتیب، هیچگونه جای نگرانی نیست. امیدواریم هر تصمیمی‌گرفته می‌شود، همه جوانب آن سنجیده شود.

دولت وارد حاشیه‌ها نمی‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که واکنش دولت نسبت به انتقادات برخی نمایندگان از دولت و اعضای هیأت‌دولت که گاهی به تهمت نیز نزدیک می‌شود، چیست؟ گفت: تصمیم همه ما در دولت و تأکید رئیس‌جمهور محترم این است که وارد نزاع‌های سیاسی بیهوده نخواهیم شد. امروز مسأله اصلی، عبور دادن سالم مردم رنج‌کشیده و با زندگی سخت از این جنگ اقتصادی است. مردم به اندازه کافی از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی آسیب دیده‌اند. متأسفانه این روزها شاهد برخی الفاظ ناشایست نسبت به معتمدین مردم و رهبری هستیم. ارزش والای افرادی همچون آقای دکتر ظریف، با این سخنان خدشه‌دار نخواهد شد. وی ادامه داد: متأسفم که عده‌ای فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت‌های دروغ‌آمیز را نمی‌دانند و آداب حکومت‌داری بر مردم را رعایت نکرده و برآیند فضیلت جامعه نیستند. البته خوشحالیم که مردم به این نوع ادبیات اهمیت زیادی نمی‌دهند. به تجربه تاریخی خودم معتقدم، سال‌هایی که در آن به‌سر می‌بریم از حساس‌ترین و مهم‌ترین سال‌های حیات ما در دهه‌های اخیر است. وی افزود: موجودیت ایران، اقتدار ایران و ثبات و پایداری زندگی مردم دلبسته تصمیمات درست است. نباید عده‌ای با اهداف کوتاه‌مدت سیاسی آنچنان سخن بگویند که برای آینده کشور فضای نامناسب ایجاد شود. ما به سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد مردم بیش از هر زمانی نیازمندیم. مردم قاضی نهایی هستند و در دورانی که همه چشم‌ها به تحولات ایران دوخته شده بیشتر به دیدگاه‌ها و منش‌ها پی می‌برند. تأکید می‌کنم دولت وارد این حاشیه‌ها نمی‌شود و گذراندن جامعه در این مراحل سخت رسالت امروز دولت است.