حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ شرط افزایش یارانه ۴۵ هزارتومانی!

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ شرط افزایش یارانه ۴۵ هزارتومانی! گروه اجتماعی- یارانه، واژه‌ای که در ادبیات مردم تنها یک معنی دارد: بخور و نمیر! سال‌هاست که از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور می‌گذرد. طرحی که در دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و همچنان در آستانه تمام شدن دولت حسن روحانی قیمتش ثابت مانده است! […]

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ شرط افزایش یارانه ۴۵ هزارتومانی!

گروه اجتماعی- یارانه، واژه‌ای که در ادبیات مردم تنها یک معنی دارد: بخور و نمیر! سال‌هاست که از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور می‌گذرد. طرحی که در دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و همچنان در آستانه تمام شدن دولت حسن روحانی قیمتش ثابت مانده است! اتفاقی که باعث شده تا کمر مردم بیش از پیش زیر بار تورم خم شود. در واقع با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها همگان انتظار داشتند که قیمت یارانه‌ها نیز افزایش یابد اما این اتفاق رخ نداده و همین امر یکی از مهم‌ترین دلایل انتقادات به دولت حسن روحانی بوده است. هفته پیش دولت حسن روحانی آخرین لایحه بودجه خود را نه از طریق رئیس‌جمهور بلکه از سوی معاون پارلمانی خود به مجلس برد تا لایحه بودجه سال۱۴۰۰ با منابع عمومی‌۸۴۱ هزارمیلیاردی به مجلس ارائه شده باشد. حال تمام چشم‌ها به این لایحه بودجه دوخته شده است، زیرا حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در آن پیش‌بینی شده است که در صورت تحقق آن دولت می‌تواند رقم یارانه‌ها را افزایش دهد. در کشور حدود ۷۸میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند. دولت در بودجه سال آینده معادل ۴۲هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان برای پرداخت این یارانه در نظر گرفته است. مبلغ این یارانه تغییر نکرده و همان ۴۵هزار و ۵۰۰تومان به‌ازای هر نفری که از ابتدا تصویب شده، در سال آینده نیز پرداخت می‌شود. در سال آینده دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین پرداخت می‌شود ولی مبلغ آن نسبت به امسال افزایش نیافته است. همچنین وزارت کار برای سال۱۴۰۰ موظف است که یارانه نقدی سه دهک را حذف کند.

شرط افزایش رقم یارانه

در همین رابطه، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش رقم یارانه می‌گوید: حذف ارز ۴۲۰۰تومانی تنها راه چند برابر شدن رقم یارانه است. طبق اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه در صورت حدف ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی، یارانه معیشتی دو تا سه برابر خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جریان یارانه در سال آینده، گفت: افزایش یارانه معیشتی در بودجه در نظر گرفته شده است و پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد. دلار ۴۲۰۰تومانی برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها دو تا سه برابر می‌شود. نوبخت، این را هم گفت که در بودجه سال آینده ۱۶هزارمیلیارد برای رفع فقر در نظر گرفته شده است. نوبخت، با بیان اینکه پرداخت همه کارکنان دولت حقوقشان ۲۵درصد اضافه می‌شود، افزود: افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح به میزان ۲۵درصد است؛ بنابراین میزان افزایش حقوق سال آینده ۲۵درصد خواهد بود. همچنین دولت برای اجرای طرح حمایت معیشتی خانوارها ۳۱هزار میلیاردتومان در نظر گرفته است.۶۰میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند. ارقام بودجه تخصیص‌یافته برای یارانه نقدی و معیشتی در سال۱۴۰۰ نسبت به سال۱۳۹۹ تغییری نکرده است.

یارانه چند دهک حذف می‌شود؟

علی‌رغم اینکه ارقام بودجه این دو یارانه تغییر نکرده، اما در بند(۱) تبصره۱۴ از حذف سه دهک گفته شده است. طبق این بند، «وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و براساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌گردد، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.» طبق گفته مژگان‌خانلو؛ سخنگو ستاد بودجه سازمان برنامه‌وبودجه، ۷۸میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند، که به نظر می‌رسد طبق لایحه بودجه برآورد می‌شود، اگر شناسایی‌ها صورت گیرد احتمالاً یارانه ۲۰میلیون نفر آن در سال آینده حذف شود که از این طریق در حدود ۱۰هزار میلیاردتومان از منابع صرفه‌جویی می‌شود. سه سالی می‌شود که در لایحه بودجه موضوع حذف سه دهک از جمعیت کشور درج می‌شود، اما فقط در سال۹۸ یک‌میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شدند. امسال نیز یارانه هیچ‌کس قطع نشد. باید دید در سال آینده این بند اجرایی می‌شود یا خیر.