چوب برگزاری «مناقصه جزیره‌ای» لای چرخ سازندگان و پیمانکاران نفت

در راستای بلوغ فن‌آوری و فعال شدن بازار نفت مطرح شد چوب برگزاری «مناقصه جزیره‌ای» لای چرخ سازندگان و پیمانکاران نفت ورود مناقصه‌گران صلاحیت‌دار به لیست وزارت نفت گروه انرژی –براساس اعلام یکی از مدیران نفتی روز گذشته اعلام شد کمیته‌های تخصصی برای ارزیابی صلاحیت سازندگان تجهیزات نفت تشکیل شده است و وزارت نفت به‌عنوان […]

در راستای بلوغ فن‌آوری و فعال شدن بازار نفت مطرح شد

چوب برگزاری «مناقصه جزیره‌ای» لای چرخ سازندگان و پیمانکاران نفت

ورود مناقصه‌گران صلاحیت‌دار به لیست وزارت نفت

گروه انرژی –براساس اعلام یکی از مدیران نفتی روز گذشته اعلام شد کمیته‌های تخصصی برای ارزیابی صلاحیت سازندگان تجهیزات نفت تشکیل شده است و وزارت نفت به‌عنوان مجری وظیفه تهیه لیست مناقصه‌گران را برعهده دارد. این در حالی است که شرکت‌های سازندگان نفت از روند برگزاری مناقصات ناراضی هستند.

رییس هیأت داوری انجمن سازندگان صنعت نفت (استصنا) در این خصوص گفت: درخواست‌ ما از وزارت نفت این است که برگزاری مناقصه مشترک باشد نه جزیره‌ای؛ چون این قضیه باعث می‌شود توان ما گرفته شود.

رضاپدیدار با اشاره به این‌که یکی از دغدغه‌های انجمن برای تقاضای تجهیزات، گفت: یکی از دغدغه‌های ما تجمیع تقاضا برای مصارف مشترک است؛ لذا می‌خواهیم که با برگزاری مناقصه مشترک تجمیع تقاضا داشته باشیم و وقتی صحبت از هر یک از اقلام می‌شود تجمیع تقاضا وجود داشته باشد تا با تمام شرکت‌ها تقسیم کنیم.

 ‌وی به ایلنا گفت: درخواستمان از وزارت نفت این است که برگزاری مناقصه مشترک باشد نه جزیره‌ای؛ چون این قضیه باعث می‌شود توان ما گرفته شود چرا که وقتی هر کدام از متقاضیان یک مناقصه برگزار می‌کنند، یک ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه، یک حسن انجام کار و یا یک ضمانت‌نامه پیش پرداخت می‌خواهند برای ما بسیار مشکل آفرین است.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر تجمیع تقاضا شود؛ شرکت‌ها تبدیل به کنسرسیوم و یا کارگروه مشترک می‌شوند و ما تقاضا را براساس قدرت فن‌آورانه بین خودمان تقسیم می‌کنیم، یعنی زیرساخت‌های تولید محصول تجاری را با رویکرد بلوغ فن‌آوری و ساخت باید در می‌آوریم و در این صورت نتیجه خوب به دست می‌آید و می‌توانیم ارزیابی داشته باشیم که چند درصد برای داخل و چند درصد برای صادرات کالا تولید می‌کنیم و به این ترتیب بازارمان هم فعال‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: ما از وزارت نفت می‌خواهیم که تضمین کنند که در سال مثلاً چند پمپ از ما می‌خرند تا ما تجهیزات و کارخانه را راه‌اندازی کنیم و ما هم تضمین می‌دهیم که محصول را به موقع و با کیفیت تحویل بدهیم.

این در حالی است که پیش‌تر مرضیه‌شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با تأکید بر لزوم افزایش مشارکت سازندگان ایرانی در روند توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرده بود: استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان، سازندگان تجهیزات، پیمانکاران و مشاوران داخلی برای انتقال دانش فنی، بومی‌سازی و توسعه فن‌آوری‌های نوین و نیز گسترش فعالیت‌های پژوهشی از راهکارهای توسعه این صنعت است.

از سوی دیگر روز گذشته، نایب‌رییس کمیته فنی بازرگانی دستگاه مرکزی وزارت نفت در شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: صلاحیت سازندگان و تأمین‌کنندگان کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از سوی کمیته‌های تخصصی در حال ارزیابی است.

سیدابوالقاسم‌شایسته‌امین‌زاده، رییس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این که مطابق قانون برگزاری مناقصات، دستگاه مرکزی وزارت نفت موظف به تهیه فهرست مناقصه‌گران صلاحیت‌دار است، اظهار کرد: به منظور اجرای قانون و با هدف استفاده حداکثری از منابع داخلی و همچنین ارتقای سطح کیفی سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا، از ابتدای امسال، کمیته فنی بازرگانی دستگاه مرکزی وزارت نفت به ریاست معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت تشکیل شده است.

امین‌زاده ادامه داد: برای ارزیابی سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا، اقدام به تشکیل کمیته‌های تخصصی ارزیابی صلاحیت با مشارکت کارشناسان زبده و مجرب شرکت‌های مهم تابعه شرکت ملی نفت ایران شده است.

به گفته وی، به این منظور تاکنون ١٦ کمیته تخصصی تشکیل شده است و در صورت لزوم و بر مبنای نیازهای تخصصی، امکان اضافه شدن کمیته‌های بیش‌تری نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه، تنوع و گستردگی کار نیروهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب محوریت این کار به مناطق داده شده است و کارشناسان این شرکت در این فرایند سهم عمده‌ای را بر عهده دارند.

امین زاده با اعلام این که برای نخستین‌بار در کشور سازندگان براساس معیارهای تعریف شده رتبه‌بندی خواهند شد، افزود: این رتبه‌بندی زمینه ساز ایجاد نظام کیفیت و ارتقای فن‌آوری در تولید محصولات خواهد شد.

 

وی گفت: در مرحله اول با توجه به فوریت کار و لزوم عملیاتی کردن سامانه خرید الکترونیکی کالای صنعت نفت، سازندگان داخلی براساس سوابق گذشته و همچنین رضایتمندی شرکت‌های بهره‌بردار از عملکرد آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در سامانه تغذیه خواهند شد و در مرحله بعدی تمامی متقاضیان ورود به فهرست مناقصه‌گران صلاحیت‌دار باید از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت‌نام و تکمیل مدارک خود اقدام کرده و صلاحیت آن‌ها در کمیته‌های تخصصی ارزیابی شود.