توضیح عبارت «حداقل تعداد مناقصه‌گران واجد شرایط برای دعوت به مناقصه محدود»

سؤال: آیا محدودیت مندرج در بند الف ماده ۱۰ آیین‌نامه ارزیابی کیفی مناقصه‌گران در خصوص عبارت «حداقل تعداد مناقصه‌گران واجد شرایط (فهرست کوتاه) برای دعوت به مناقصه محدود»، فقط مربوط به مناقصه محدود است یا در مناقصات با ارزیابی کیفی هم باید این حداقل‌‌ها رعایت شود؟ استنباط دیوان محاسبات این است تعداد ۵ مناقصه‌گر مربوط […]

سؤال:

آیا محدودیت مندرج در بند الف ماده ۱۰ آیین‌نامه ارزیابی کیفی مناقصه‌گران در خصوص عبارت «حداقل تعداد مناقصه‌گران واجد شرایط (فهرست کوتاه) برای دعوت به مناقصه محدود»، فقط مربوط به مناقصه محدود است یا در مناقصات با ارزیابی کیفی هم باید این حداقل‌‌ها رعایت شود؟

استنباط دیوان محاسبات این است تعداد ۵ مناقصه‌گر مربوط به مناقصه محدود می‌باشد نه مناقصه عمومی با ارزیابی کیفی، آیا مستندی یا تفسیری…وجود دارد که نشان دهد محدودیت ۵ مناقصه‌گر مربوط به مناقصه با ارزیابی کیفی نیز می‌باشد!

پاسخ:

 )از زیرنویس‌های بند الف و پ ماده ۱۰ آیین‌نامه در کتاب قوانین و مقررات مناقصه و مزایده تدوین علی قره داغلی چاپ هشتم(

عبارت «برای دعوت به مناقصه محدود» ربطی به ارزیابی کیفی و فرایند آن نداشته و صرفاً بیانگر این است که اگر خواستیم از فراخوانی که منجر به تهیه لیست کوتاه شده، برای مناقصه محدود استفاده کنیم باید این لیست در امور فهرست بهایی شامل ۵ مناقصه‌گر و در غیر آن ۳ باشد و شاهد این مدعا بند پ و تبصره همین ماده است.

همچنین اگر عبارت را تفسیر به این امر نماییم که با رسیدن به لیست ۵ تایی و ۳ تایی، مناقصه محدود می‌شود؛ پس اگر نیاز به برگزاری مناقصه‌ی دومرحله‌ای به صورت عمومی باشد؛ چون باید اول ارزیابی کیفی انجام شده و بعد بازگشایی پاکت‌های مناقصه صورت پذیرد اما از سویی چون در فرایند ارزیابی کیفی تصریح شده در بند الف عبارتی صریحی برای مناقصه عمومی درج نشده است ناگزیر باید مناقصه را محدود برگزار کنیم یعنی عملاً در هیچ حالتی نمی‌توان مناقصه عمومی دومرحله‌ای برگزار نمود که این امر موجب مهمل شدن تعریف مناقصه عمومی دومرحله‌ای خواهد بود که امری بعید از سوی قانون‌گذار است.

 

همچنین بر اساس تبصره بند الف ماده ۷ آیین‌نامه مستندسازی و موخر بودن آن (۵/۹/۱۳۸۵) نسبت به آیین‌نامه حاضر (۱۶/۷/۱۳۸۵) که اشعار دارد: «درصورت انجام ارزیابی کیفی مناقصه‌گران و تهیه فهرست کوتاه، فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوت‌نامه به‌اطلاع مناقصه‌گران می‌رسد. درصورت وجود فهرست کوتاه، انتشار آگهی از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار لازم نیست.» لذا این برداشت که فقط در «مناقصه محدود» برای همه باید دعوت‌نامه ارسال شود یا اینکه این ماده فقط شامل مناقصات محدود بوده؛ اصلاح شده است.