توضیح «عدم تخصص» ، «دریافت تضمین شرکت در مناقصه» و «اعلام مبلغ برآورد» در معاملات متوسط

در معاملات متوسط مثلاً برای تعمیر یک پل یا کمپرسور گازی آیا مأمور خرید که در تخصص وی نمی‌باشد، می‌تواند کاری انجام دهد؟ در شرکت‌هایی مانند شرکت نفت به دلیل ازدیاد معاملات متوسط و تنوع آن‌‌ها این نوع خرید‌ها در تابلوی اعلانات داخل شرکت و اینترانت به صورت درج آگهی داخلی انجام می‌شود و تعداد […]

در معاملات متوسط مثلاً برای تعمیر یک پل یا کمپرسور گازی آیا مأمور خرید که در تخصص وی نمی‌باشد، می‌تواند کاری انجام دهد؟

در شرکت‌هایی مانند شرکت نفت به دلیل ازدیاد معاملات متوسط و تنوع آن‌‌ها این نوع خرید‌ها در تابلوی اعلانات داخل شرکت و اینترانت به صورت درج آگهی داخلی انجام می‌شود و تعداد متقاضیان گاهی از ۵۰ شرکت هم می‌گذرد، آیا نباید تضمین شرکت در مناقصه از آنها دریافت شود؟ زیرا بجز آگهی روزنامه تقریباً تمام مراحل یک مناقصه با ارزیابی ساده انجام می‌شود.

آیا در معاملات متوسط باید مبلغ برآورد اعلام گردد؟

جواب:

اصولاً در دستگاه‌های اجرایی به روش و تشریفات مندرج در معاملات متوسط توجه نمی‌شود اما باید یادآور شد که این روش یکی از مشابهترین روش‌های با روش «مسابقه مذاکره‌ای» است که در سایر کشورها نیز از آن استفاده می‌شود در این روش اخذ استعلام یا فاکتور یک نوع روش تحقیق برای جلوگیری از ایجاد رانت برای افرادی خاص و همچنین حمایت از کارمند دولت در مواجهه با سیستم‌های نظارتی است تا به روش کاملاً کتبی و مستند بتواند از خرید خود دفاع نماید. لذا در این روش همچنان که در متن ماده ذکر شده است صحبتی از کمترین قیمت یا اجبار به اخذ حتماً ۳ فقره فاکتور یا تعیین برنده نشده است بنابراین پس از جمع‌آوری فاکتورها که به منزله یک سند تحقیق از بازار است مأمور خرید متبحر و مطلع، استدلال خود را برای به صرفه و صلاح بودن خرید از یکی از ارائهکنندگان فاکتور، ظهور داده و در نهایت با بهایی که مورد تأیید مسؤول تدارکاتی یا مقام مسؤول هم‌‌تراز وی است معامله را انجام می‌دهد در این میان دو نکته‌ نباید مورد غفلت قرار گیرد:

۱٫     امکان پایین آوردن قیمت یکی از ارائهکنندگان (اخذ تخفیف) که خرید از وی به صرفه و صلاح است تا به تأیید مقام مجاز برسد

۲٫     تعیین مامور خرید مطلع و متبحر در موضوع خرید (نه اینکه کارپرداز را مامور خرید یک امر کاملاً فنی نماییم) پس لازم است در خریدهای فنی مامور خریدی متبحر حکم از مقام اداری مجاز داشته باشد.

نهایتاً در این حالت اخذ هرگونه تضمین برای خرید چند ایراد عملیاتی و چند ایراد حقوقی خواهد داشت؛

از نظر عملیاتی وقتی شما از کسی تضمین برای انجام معامله ای اخذ می نمایید، وی تا پایان مدت اعتبار آن و بالتبع یک دوره دیگر باید به قیمت خود پایبند باشد که این امر مستلزم محاسبه تمامی ریسک‌ها از جمله گران شدن کالا یا خدمات در این زمان و محاسبه قیمت چندین ماه بعد آن کالا در بازار و  نیز هزینه‌های خرید ضمانت‌نامه مذکور می‌باشد.

 

از نظر حقوقی هم اگر ارایه کننده فاکتور (پیش فاکتور) حاضر به انجام معامله نشود به استناد کدام ماده قانونی باید تضمین وی را ضبط کنیم؟ یا از هر کس چقدر تضمین بگیریم چون قیمت‌ها که از سوی ارائهکنندگان فاکتور ارایه می شود و از سویی اعلام برآورد، همه فروشندگان را به یک قیمت نزدیک می‌کند که این امر به صرفه و صلاح دستگاه نیست چون ناخواسته رقابتی حباب‌گونه بین آنها ایجاد نموده‌اید.