ارزیابی فرآیند تدارکات عمومی معرفی نماگر سهولت معامله با دولت-دوم

   طبیعی است که اگر این تدارکات با هزینه کم ‌و کیفیت بالا انجام شود برای دولت، برای مردم، برای بخش‌خصوصی و برای توسعه ملی کشور مفید است. برای دولت مفید است چرا که نشان از کارآمدی دولت دارد و در مدیریت کسری بودجه دولت نقش به‌سزایی ایفا می‌کند و مسؤولان دولتی را شایسته انتخاب […]

   طبیعی است که اگر این تدارکات با هزینه کم ‌و کیفیت بالا انجام شود برای دولت، برای مردم، برای بخش‌خصوصی و برای توسعه ملی کشور مفید است. برای دولت مفید است چرا که نشان از کارآمدی دولت دارد و در مدیریت کسری بودجه دولت نقش به‌سزایی ایفا می‌کند و مسؤولان دولتی را شایسته انتخاب مجدد می‌کند. برای مردم مفید است زیرا به ازای هر سطح از مالیاتی که می‌پردازند خدمات بهتر و بیشتری دریافت می‌کنند (مثلاً می‌توانند از مراکز بهداشت و درمان بهتری بهره‌مند شوند یا فرزندانشان را در مدارس بهتری ثبت‌نام کنند و به آینده آنها امیدوارتر باشند). برای بخش خصوصی مفید است زیرا فروش به دولت رقابتی‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌شود (مثلاً در تأمین تضامین لازم یا استخدام وکلا و حسابداران و کارپردازان متحمل «هزینه به فایده» کمتری می‌شوند) و بالاخره در توسعه اقتصادی وکلا و حسابداران و کارپردازان متحمل کشور نیز چگونگی تدارکات عمومی مؤثر است. اگر نقش دولت در سیاست‌گذاری یا تأمین زیرساخت‌های اقتصادی را در نظر بگیریم، ارتقای کیفیت آنها بی‌گمان در تسهیل توسعه اقتصادی تأثیرگذار است.