بحران خاموش در کمین مردان

بحران خاموش در کمین مردان زهرا ایمانپور- رییس انجمن اورولوژی در نشست خبری روز جهانی سلامت مردان (اولین پنجشنبه اسفندماه) ضمن تأکید بر ضرورت توجه مردان به موضوع ناباروری خود، در این خصوص اظهار می‌کند: امسال هفته سلامت مردان با تمرکز بر ناباروری مردان نام‌گذاری شده‌ است. طبق فرهنگی که در دنیا و به خصوص […]

بحران خاموش در کمین مردان

زهرا ایمانپور- رییس انجمن اورولوژی در نشست خبری روز جهانی سلامت مردان (اولین پنجشنبه اسفندماه) ضمن تأکید بر ضرورت توجه مردان به موضوع ناباروری خود، در این خصوص اظهار می‌کند: امسال هفته سلامت مردان با تمرکز بر ناباروری مردان نام‌گذاری شده‌ است. طبق فرهنگی که در دنیا و به خصوص در ایران رایج است، زمانی که زوجی بچه‌دار نمی‌شوند، ابتدا انگشت اتهام به سمت زن می‌رود؛ درحالی که نیمی از مشکلات ناباروری مربوط به مردان است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، بصیری افزود: ما این موضوع را به عنوان یک بحران خاموش در نظر گرفتیم؛ چون مردان تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند، متوجه آن نمی‌شوند، در صورتی که این مشکل قبل از ازدواج قابل تشخیص و پیش‌بینی است.

رییس انجمن اورولوژی ادامه داد: قسمتی از تشخیص‌های پیش از ازدواج با معاینه پزشک بررسی می‌شود. برخی از این مشکلات مربوط به سابقه بیماری‌های فرد است؛ برای مثال ممکن است مردی در کودکی دچار بیماری اوریون شده‌ باشد، در این صورت احتمال این‌که ویروس در نواحی اندام‌های جنسی فرد باعث اختلال در نطفه‌سازی شود، وجود دارد. همچنین ممکن است در کودکی به طبیعی بودن اندام‌های تناسلی فرد توجهی نشده باشد. ما بیماران زیادی داریم که در سنین بالا متوجه می‌شوند که چه اشکالی در اندام‌های جنسی آنها وجود دارد.

بصیری افزود: تمام بیماری‌های مشترک زنان و مردان مثل سنگ کلیه و مثانه، سرطان کلیه و… حتی سرطان ریه و روده، بیماری‌های قلبی‌-‌عروقی و ریوی، در مردان شایع‌تر است. اما اگر مردی در خانواده خود سابقه سرطان پروستات دارد باید از سن ۴۵ سال به بالا چکاپ انجام دهد؛ چراکه عامل ارثی در ۵۰ درصد موارد ابتلا به این بیماری دخالت دارد. همچنین اگر علایمی مانند سوزش ادرار و خون در آن مشاهده کردند، باید به پزشک مراجعه کنند.

نایب رییس انجمن اورولوژی نیز با بیان این‌که توجه به سلامت مردان باید از دوران جنینی آغاز شود، گفت: مادرانی که صاحب فرزند پسر می‌شوند، باید پس از تولد به سلامت او توجه کنند.

 

غلامرضا پورمند اظهار کرد: سال ۱۹۷۸ اولین نوزاد به روش درمان‌های کمک‌باروری به دنیا آمد. تولد این نوزاد این مسأله مهم علمی را اثبات کرد که حتی اگر یک اسپرم سالم در بیضه‌های مرد وجود داشته باشد، امکان باروری میسر است. سال‌ها بعد از تولد این نوزاد پزشکان به دنبال آن بودند که بررسی کنند آیا وی زندگی سالمی خواهد داشت و این‌که آیا می‌تواند در بزرگسالی و بعد از سن ازدواج صاحب فرزند شود که خوشبختانه نتایج بررسی‌ها نشان داد نه‌تنها این نوزاد دختر توانست زندگی سالمی داشته باشد، بلکه به راحتی صاحب فرزند شد.