سکته مغزی در نوزادان هم اتفاق می‌افتد

سکته مغزی در نوزادان هم اتفاق می‌افتد هانیه قنادزاده‌ـ رییس انجمن سکته مغزی ایران، گفت: سکته مغزی با وجود شیوع در سنین بالا، در سنین ٢٠ تا ٤٠ سال و حتی در نوزادان هم اتفاق می‌افتد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، بابک زمانی در نشست خبری نهمین کنگره بین‌المللی استروک، اظهار داشت: طی سال‌های جاری تصمیم […]

سکته مغزی در نوزادان هم اتفاق می‌افتد

هانیه قنادزاده‌ـ رییس انجمن سکته مغزی ایران، گفت: سکته مغزی با وجود شیوع در سنین بالا، در سنین ٢٠ تا ٤٠ سال و حتی در نوزادان هم اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، بابک زمانی در نشست خبری نهمین کنگره بین‌المللی استروک، اظهار داشت: طی سال‌های جاری تصمیم گرفتیم فعالیت‌های خود را وسیع‌تر و یک سازمان مردم نهاد نیز برای سکته مغزی تأسیس کنیم.

زمانی ادامه داد: در این کنگره برنامه‌ها فقط مختص به متخصصین مغز و اعصاب نیست و برای اقشار دیگر مثل تکنسین‌های آمبولانس و پرستاران و کاردرمان‌ها و گفتار درمان‌ها نیز برنامه‌هایی داشته باشیم.

رییس انجمن سکته مغزی ایران در ادامه با عنوان این مطلب که ثبت بیماری‌ها در کشور ما شناخته نشده است، افزود: از ابتدای امسال تلاش کرده‌ایم بیماران سکته مغزی در مرکزی که تحت درمان هستند، ثبت شوند.

زمانی با اعلام این‌که آمار‌ها در مورد هزینه‌های سکته مغزی نشان می‌دهد که ابعاد وسیعی دارد، تأکید کرد: یکی از جنبه‌های سکته مغزی همین هزینه‌ها است که در دنیا مطرح شده است.

وی افزود: سکته مغزی با وجود شیوع در سنین بالا، در سنین بین ٢٠ تا ٤٠ سال و حتی در نوزادان هم اتفاق می‌افتد. البته خیلی از سکته‌های مغزی کودکان به عنوان سکته مغزی شناخته نمی‌شود.

زمانی گفت: آمار دقیقی در مورد شیوع سکته مغزی در کودکان و مرگ و میر آنها بر اثر این عارضه، وجود ندارد.

سید امیر حجازی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی استروک نیز اظهار داشت: در کنگره امسال ٩٠ سخنرانی طی ۳ روز انجام می‌شود و ٩ کارگاه تخصصی و ٤ مناظره نیز برگزار می‌شود.

حجازی ادامه داد: در کشور ما دومین عامل مرگ و میر، سکته مغزی است. به نظر می‌رسد با فرهنگ‌سازی می‌توان به جایی رسید که استروک از دومین عامل مرگ در کشور خارج و تبدیل به یک خاطره شود.

وی گفت: یکی از مشکلات سکته مغزی این است که آمار دقیقی در کشور وجود ندارد.

حجازی با اعلام این مطلب که در دنیا هزینه بسیار سنگینی در زمینه استروک انجام می‌شود، افزود: مشکل روحی به واسطه مشکل تکلم بعد از سکته مغزی یکی از مشکلات بزرگ است.

وی ادامه داد: به نفع دولت‌ها و کشورهاست که در زمینه سکته مغزی، پیشگیری‌ها انجام شود.

به گفته حجازی، شایع‌‌ترین عامل سکته مغزی، فشار خون است.

 

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد اگر شخصی فشار خون داشته باشد و نداند، احتمال ابتلا به سکته مغزی نسبت به سکته قلبی دو برابر است.