مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه جایگاهی ندارد

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه جایگاهی ندارد  احمدصادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تاکنون یک ریال از اعتبارات مدیریت بحران کشور برای پایتخت که جنبه ملی دارد هزینه نشده است. به گزارش مهر، احمدصادقی در مراسم رونمایی از ۱۲ پروژه مدیریت بحران تهران با […]

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران

مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه جایگاهی ندارد

 احمدصادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تاکنون یک ریال از اعتبارات مدیریت بحران کشور برای پایتخت که جنبه ملی دارد هزینه نشده است.

به گزارش مهر، احمدصادقی در مراسم رونمایی از ۱۲ پروژه مدیریت بحران تهران با بیان این‌که در دنیا نگاه به مدیریت بحران تغییر پیدا کرده است، افزود: دیگر نگاه به مدیریت بحران نگاه بخشی از بالا به پایین نیست بلکه نگاهی بین‌بخشی، جامع و کلان است.

وی با بیان این‌که در دنیا دیگر مدیریت بحران پرداخت خسارت در برابر حوادث نیست، اظهارکرد: اما متأسفانه هنوز برخی از مدیران چنین تفکری نسبت به مدیریت بحران ندارند.

صادقی، پروژه پایش تاب‌آوری محلات تهران را براساس همین تغییر نگاه به مدیریت بحران در تهران دانست و افزود: باید برای عملکرد بهتر در زمان بحران، آینده‌نگری داشت که اگر آینده‌نگر بودیم و منافع زمان حال را به آینده ترجیح نمی‌دادیم این میزان سد در کشور ساخته نمی‌شد و رودخانه‌ها و دریاچه هایمان رو به خشکی نمی‌رفت و ما نباید منافع آیندگان را فدای منافع امروزمان کنیم.

مدیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با انتقاد از بی‌توجهی برنامه ششم به موضوع مدیریت بحران اظهار داشت: همچنان قانون مدیریت بحران کشور دچار مشکل است و تقسیم وظایف مشخص نیست. همچنین مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه جایگاهی ندارد و یک ریال از منابع ملی صرف مدیریت بحران پایتخت که جنبه ملی دارد نشده است.

وی، یکپارچه کردن مدیریت بحران در پایتخت را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سال‌ها عنوان کرد و ادامه داد: ما همچنان با ایده‌آل‌ها فاصله داریم.

صادقی تأکیدکرد: در حال حاضر در ۱۲۰ ناحیه پایتخت کارشناس ارشد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مستقر است و تمامی ۳۵۰ محله دارای گروه دوام هستند.

مدیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آرزو کرد به جای اتهام‌زنی، متهم‌سازی، دلیل‌تراشی و تسویه حساب‌های فردی در مدیریت بحران در زمان مخاطره همه این دستگاه‌ها با هم متحد باشند.

مدیریت بحران تهران جوابگوی حوادث شهر نیست

شهردار تهران نیز با تأکید بر این‌که بحران مدیریت در کشور وجود دارد، خواستار توجه به جایگاه و نقش مدیریت بحران در کشور شد.

محمدباقر قالیباف در آیین رونمایی از دستاوردهای سازمان مدیریت بحران شهر تهران که صبح امروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: امروز در ساختمان مدیریت بحران هستیم اما همین مدیریت بحران در سال‌های گذشته حتی جا هم نداشت اما با اقدامات انجام شده امروز به جایی رسیده‌ایم که سازمان مدیریت بحران مایه افتخار است البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و این سازمان نمی‌تواند در بحران‌های بزرگ شهر را اداره کند. دلایل این موضوع را نیز فعلاً باید بگذریم اما آن‌که از کجا به کجا رسیده‌ایم ارزشمند است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اقرار می‌کنیم که با تمام اقدامات انجام شده باز هم مدیریت بحران شهر تهران جوابگوی حوادث این شهر نیست، گفت: از سال ۸۴ تاکنون روزانه حدود هزار خودروی سواری را شماره‌گذاری کردیم اما چند خودرو از چرخه خارج شده‌اند. شما ببینید چند میلیون خودرو به این شهر اضافه شده است. ما در سال ۸۴ حدود ۷۵ ایستگاه آتش‌نشانی داشتیم که از این تعداد ۴۰ ایستگاه را به‌طور کامل تخریب و نوسازی کرده و طی این مدت ۷۵ ایستگاه را به ۱۲۵ ایستگاه افزایش دادیم و در شرایطی که تمام مؤلفه‌ها به گونه‌ای بود که باید مدت زمان حضور آتش‌نشانان در محل افزایش یابد، ما زمان حضور در سر صحنه حادثه را از ۵ دقیقه و ۳۲ ثانیه به چهار دقیقه و ۱۰ ثانیه کاهش دادیم و شعاع خدمات‌رسانی آتش‌نشانی از ۱۰٫۷ کیلومتر مربع برای هر ایستگاه به ۶٫۷ کیلومتر مربع رساندیم اما هیچ‌کس به ما نگفت خدا قوت.

قالیباف با اشاره به دوران ۱۲ ساله مدیریتش در شهر تهران، گفت: قبل از آن حتی یک پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران نبود اما امروز تعداد پایگاه‌ها به ۱۱۰ پایگاه رسیده است. از سال ۸۵ ما بحث گسل‌‌ها در شهر تهران را مطرح کردیم و مطالعه درباره آن شروع شد و بیش از ۳ هزار کار میدانی در این زمینه انجام دادیم اما پس از آن‌که نقشه گسل‌‌ها را در تهران آماده کردیم و در شورای عالی شهرسازی تصویب شد در مکاتباتشان از ما طلبکار شدند که چرا طرحی که خودمان تصویب کردیم را منتشر نمی‌کنید.

وی با اشاره به رقم هزینه‌کرد شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران، گفت: همین طرح‌هایی که امروز رونمایی شده را ببینید با چه رنج و زحمتی همراه بوده است. در همین بحث نوسازی‌‌ها ممکن است موضوع سرعت مطرح شود اما طبق قانون مجلس گفته بود که باید سالانه ۱۰ درصد نوسازی انجام شود که حدود ۱۰ سال از آن گذشته بنابراین باید تا الان تقریباً صددرصد نوسازی‌‌ها انجام می‌شد اما میزان پیشرفت آن در کل کشور چقدر بود، تنها۸ درصد. اما در تهران ما ۳۴ درصد بافت فرسوده در قریب به ۳۰ هزار هکتار را نوسازی کردیم.