وزیر بهداشت:نیازمند افزایش تحرک در جامعه هستیم

  همزمان با سفر وزیر بهداشت، ۷۰۰ مدرسه حامی پیشگیری از دیابت در استان یزد افتتاح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، طرح مدارس حامی دیابت از دیروز رسماً با حضور وزیر بهداشت در ۳ محور آموزش، درمان و تغذیه مناسب در مدارس مقطع ابتدایی استان آغاز به‌کار کرد. سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز در […]

 

همزمان با سفر وزیر بهداشت، ۷۰۰ مدرسه حامی پیشگیری از دیابت در استان یزد افتتاح شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، طرح مدارس حامی دیابت از دیروز رسماً با حضور وزیر بهداشت در ۳ محور آموزش، درمان و تغذیه مناسب در مدارس مقطع ابتدایی استان آغاز به‌کار کرد.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز در آیین افتتاح مرکز سلامت جامعه شاهدیه و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی حضرت سیدالشهدا(ع) شاهدیه یزد که به هم‌‌ت خیر «عباس شکیبایی» ساخته شده است، با بیان این که دین اسلام همواره به رعایت بهداشت و نظافت، ورزش و تغذیه مناسب توصیه کرده است، تأکید کرد: نیازمند تغییر سبک زندگی و افزایش تحرک در جامعه هستیم.

وی با بیان این که مردم استان یزد در بین بیماری‌های غیرواگیردار و واگیردار بیش‌تر از بیماری دیابت رنج می‌برند، تصریح کرد: اگر هر فرد در هر روز به مدت ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته، تحرک و فعالیت جسمی از جمله پیاده‌روی داشته باشد، احتمال مبتلا شدن به بیماری دیابت در آن شخص ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی افزود: البته یزد در بسیاری از موارد فرهنگی و اجتماعی از جمله قوام خانواده و توجه به مسایل خانوادگی در سطح کشور، الگویی برای سایر استان‌هاست و صبوری، اخلاق، راستی و درستی مردم یزد مثال‌زدنی است.

وزیر بهداشت با اشاره به این که دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به سلامت مردم دارد و طرح تحول نظام سلامت را با قدرت ادامه خواهد داد، اظهار کرد: باید به حوزه پیشگیری هم توجه کنیم، زیرا اگر به این حوزه عنایت نشود، حوزه درمان نیز با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

هاشمی همچنین در همایش ملی سلامت که به میزبانی استان یزد برگزار شد، با اشاره به نقش آگاهی در تأمین سلامت عمومی جامعه، اظهار کرد: نادانی و کم اطلاعی در حوزه بیماری، عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در جامعه است.

وی فرهنگ یادگیری برای توسعه و ارتقای بهداشت عمومی را از جمله ضروری‌‌ترین عوامل تدوین برنامه‌های بهداشتی و درمانی در نظام سلامت دانست و گفت: همبستگی و اتحاد در راستای حراست از دستاوردهای علمی و بهداشتی ضروری است.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در استان یزد، گفت: عزم ملی و همبستگی اجتماعی از جمله عوامل مؤثر در راستای تأمین سلامت عمومی جامعه است.

هاشمی، احساس مسؤولیت در قبال سلامت یکدیگر را از دیگر راهکارهای ضروری در راستای تأمین سلامت اقشار مختلف جامعه در عرصه‌های مختلف عنوان کرد و با اشاره به زیاد بودن هزینه‌های درمانی و محدود بودن ظرفیت اقتصادی وزارت بهداشت، گفت: کنترل وزن، فشار خون و قند خون از جمله موارد مؤثر در راستای کاهش آمار دیابت و دیگر بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر است.

وزیر بهداشت افزود: توجه ویژه به تحرک و الگوی غذایی سالم از دیگر راهکارهای کنترل سلامت و کاهش آمار بیماری دیابت بین اقشار مختلف جامعه است. انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته، ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. وزارت بهداشت تأمین ۲۰ درصد سلامت مردم را در دستور کار دارد و مابقی سلامت جامعه، مستلزم همکاری و احساس مسؤولیت دیگر اقشار مختلف جامعه و نهادهای مرتبط است.

 

وی میانگین سن افراد در ایران را ۷۴ سال دانست و بیان کرد: اقشار مختلف جامعه، ۶۳ سال از عمر خود را بدون هر بیماری، معلولیت رفتاری و جسمی سپری می‌کنند. توجه به فرهنگ ملی و اسلامی در راستای حراست از دستاوردهای علمی و تأمین سلامت عمومی جامعه از دیگر ضرورت‌های تدوین برنامه‌های مختلف حوزه سلامت است.