۸۰ درصد درآمدهای شهرداری از منابع ناپایدار است!

نجفی ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری از منابع ناپایدار است! شهردار تهران با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و اتاق اصناف برای حل و فصل مشکلات فی‌مابین، گفت: موافق هستم که این کارگروه تشکیل شود تا مسایل را مورد به مورد فی‌مابین شهرداری تهران و اصناف به بحث و گفت‌وگو بگذاریم و […]

نجفی

۸۰ درصد درآمدهای شهرداری از منابع ناپایدار است!

شهردار تهران با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و اتاق اصناف برای حل و فصل مشکلات فیمابین، گفت: موافق هستم که این کارگروه تشکیل شود تا مسایل را مورد به مورد فیمابین شهرداری تهران و اصناف به بحث و گفت‌وگو بگذاریم و برای هر یک راه‌حلی را پیدا کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدعلی‌نجفی در دیدار با رؤسای اصناف تهران با اشاره به نقش اصناف و بازار در تاریخ کشورمان گفت: نقش اصناف و بازار صرفاً نقشی به عنوان مرکز کسب و کار و تجارت نبوده؛ بلکه در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و… نیز نقش به‌سزایی در طول تاریخ ایفا کرده است و فعالیت‌های مختلفی در قالب مسؤولیت‌های اجتماعی همانند کمک به حسینیه‌ها و مساجد، حمایت فقرا و… را انجام داده‌اند که در تاریخ و فرهنگ کشور ما این موضوع سابقه بسیار خوبی دارد.

وی افزود: آنچه که در دنیای غرب حدود ۲۵ سال است تحت عنوان مسؤولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی مطرح است در کشور ما سابقه دیرینی دارد. لذا امروز نیز باید همه به مسؤولیت اجتماعی اصناف مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نجفی ادامه‌داد: زندگی شهری نیز در سال‌های اخیر هم در کشور ما و هم در دنیا متحول شده و شهر‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در مسایل اقتصادی پیدا کرده‌اند، به شکلی که در دنیای امروز صحبت شهرهای کارآفرین و مولد مطرح است. به این ترتیب شهر‌ها از حالت مصرف‌زدگی هر روز دور و دورتر می‌شوند.

شهردار تهران با اشاره به این‌که ظرف ۶ سال گذشته ده‌ها کنفرانس و سمینار بین‌المللی در مورد نقش شهرهای بزرگ در توسعه اقتصادی و حتی توسعه حیات بشری برگزار شده است، افزود: ما نیز باید در این حرکت جهانی نقش مؤثر خود را ایفا کنیم و در جهت توسعه هم در داخل کشور و هم خارج از کشور نقش مؤثری را داشته باشیم. در شهرداری تهران سال‌ها صحبت از درآمد پایدار می‌شد که متأسفانه در این امر خیلی موفق نبوده‌ایم به شکلی که ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری تهران امروز از محل منابع ناپایدار است. لذا باید با ایجاد منابع درآمدی پایدار موجبات توسعه پایدار شهری را فراهم کنیم.

وی افزود: بی‌تردید اقتصاد شهری مسأله بسیار مهمی است. از گذشته در شهرداری تهران معاونت مالی و اقتصاد شهری ایجاد شده اما ۹۹ درصد فعالیت این معاونت بر جنبه مالی متمرکز بوده و برنامه‌های اقتصاد شهری در این معاونت مورد توجه قرار نگرفته است.

شهردار تهران تأکید‌کرد: برای ایجاد منابع درآمدی پایدار شهری تنها راه، استفاده از نظرات فعالان اقتصادی و اساتید و کارشناسان دانشگاه است. در حالی‌که قرار بود کسب و کار‌ها روز به روز بهتر شود اما متأسفانه امروز از برخی جهات روزبه‌روز محدودتر شده‌اند.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم مشارکت شهروندان به عنوان یک ضرورت در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: شهر بدون مشارکت شهروندان در حوزه‌های مختلف قابل اداره نیست. باید مکانیزمی طراحی کنیم که شهروندان برای مدیریت شهر احساس مشارکت بیش‌تر را داشته باشند و قطعاً تا چنین رویدادی اتفاق نیفتد، نمی‌توان این مسایل مختلف شهر را حل و فصل کنیم. باید در حوزه اقتصادی برنامه‌ریزی‌‌ها با مشارکت فعالان اقتصادی انجام شود.

وی با اشاره به ۶۸ هزار نفر پرسنل شهرداری تهران گفت: پرسنل شهرداری تهران امروز فاصله زیادی با نرم‌های جهانی دارد. این تعداد پرسنل که انشاا… همه کارآمد هستند، قطعاً به تنهایی و بدون مشارکت مردم قابلیت اداره شهر را ندارند و در میان مردم نیز اصناف برای ایفای نقش مؤثر اصناف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

نجفی همچنین به موضوع برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و بهاره اشاره کرد و افزود: برای من عجیب بود که این نمایشگاه‌ها به جای نمایشگاه بیش‌تر همانند فروشگاه هستند که شهرداری تهران نیز برای برگزاری آنها نظر موافق ندارد اما در نقطه مقابل نیز همانند هر کجای دنیا باید اصناف نیز اقداماتی را انجام دهند. برای مثال در مناسبت‌های خاص مثل سال نو میلادی اصناف در اروپا و آمریکا حراج‌های واقعی را برگزار می‌کنند که این موضوع از نظر اقتصادی نیز درست است و از جنبه ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی نیز حایز اهمیت است.

وی ادامه‌داد: بی‌تردید اقشاری از مردم هستند که قدرت اقتصادی لازم را ندارند ولی قطعاً می‌خواهند در ایام خاص همانند سایر مردم خرید کنند که اصناف می‌توانند با تخفیفات واقعی که ارایه می‌کنند، قدرت خرید مردم را بالا ببرند. لذا جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌ها توسط شهرداری تهران باید انجام شود و در نقطه مقابل نیز باید حراج‌های واقعی توسط اصناف برگزار شود.

نجفی به مسأله دستفروشی در سطح شهر تهران نیز اشاره کرد و افزود: مسأله دستفروشی و سد معبر را از روز اول در شهرداری تهران دنبال کردم اما دستفروشی و سد معبر شکل‌های مختلفی دارد که یکی از آنها همین مغازه‌داران هستند که پیاده‌روهای مقابل مغازه خود را که حق مردم است، سد می‌کنند. بی‌تردید شهرداری تهران باید جلوی چنین پدیده‌ای را بگیرد. شکل دیگر نهاد‌ها و سازمان‌هایی هستند که پیاده‌روهای مقابل خود را سد معبر کرده‌اند. ما در تهران سد معبرهای ترافیکی داریم که برخی وانتی‌‌ها در معابر عمومی در حال فروش کالا هستند.

وی ادامه‌داد: شکل دیگری از سد معبر کسانی هستند که بساط‌گستری در پیاده‌رو‌ها و مترو می‌کنند که چهره نامطلوبی را در شهر ایجاد می‌کند اما برخورد با آنها نیز باید با توجه به جنبه‌های اجتماعی و سیاسی انجام شود و همراه با شیب ملایمی باشد و راهکارهای متناسب برای این موضوع را پیدا کنیم.