بودجه کنونی آموزش و پرورش کفاف اجرای رتبه‌بندی را نمی‌دهد

محمدبطحایی بودجه کنونی آموزش و پرورش کفاف اجرای رتبه‌بندی را نمی‌دهد وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه کنونی آموزش و پرورش کفاف اجرای رتبه‌بندی را نمی‌دهد و ما در حال آماده‌سازی طرحی هستیم که باید آن را با مجلس در میان بگذاریم. وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که جدول دروس امتحان نهایی هنوز بسته […]

محمدبطحایی

بودجه کنونی آموزش و پرورش کفاف اجرای رتبه‌بندی را نمی‌دهد

وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه کنونی آموزش و پرورش کفاف اجرای رتبه‌بندی را نمی‌دهد و ما در حال آماده‌سازی طرحی هستیم که باید آن را با مجلس در میان بگذاریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که جدول دروس امتحان نهایی هنوز بسته نشده ولی اصرار ما این است که تعداد دروس افزایش پیدا نکند، زیرا برای دانش‌آموزان بار روانی دارد، گفت: درباره افزایش میزان تأثیر دروس امتحان نهایی در کنکور سراسری نیز جلساتی برگزار شده اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، البته این میزان پیش از اسفندماه مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدبطحایی در حاشیه همایش بزرگ باغبانان بوستان تربیت با بیان این‌که بخشی از مطالبات فرهنگیان به زودی پرداخت خواهد شد، درباره طرح رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: رتبه‌بندی معلمان یک تکلیف قانونی است که مجلس شورای اسلامی برعهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته است.

وزیر آموزش و پرورش درباره سرانه مدارس نیز اظهارکرد: بخشی از سرانه مدارس پرداخت شده اما نمی‌توانم جزییات آن را بیان کنم.

وی درباره مصوبه منع آزمون در دوره ابتدایی و استفاده از کتب کمک آموزشی در مدارس ابتدایی گفت: این مصوبه هنوز رسماً ابلاغ نشده است، اما توقع دارم که مدارس با توجه به انتشار اخبار در هفته‌های اخیر آن را مورد توجه قرار دهند. از همکاران خود درخواست می‌کنم هیچ کتابی به اجبار برای خانواده‌ها تجویز نکنند و آزمونی برگزار نشود، زیرا این اقدام، اختلال جدی در نظام آموزشی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی درباره اسکان نوروزی فرهنگیان نیز گفت: اسکان فرهنگیان همانند سنوات گذشته انجام می‌شود البته تلاش می‌کنیم کیفیت این فضا‌ها بهبود یابد.

بطحایی ادامه‌داد: مراکز اسکان نوروزی آموزش و پرورش مختص فرهنگیان است اما در برخی مواقع تعداد مراکز اقامتی آزاد کفاف تعداد مهمانان را در برخی شهر‌ها نمی‌کند و آموزش و پرورش برای کمک، مراکز اسکان خود را در اختیار مهمانان غیرفرهنگی قرار می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز عنوان‌کرد: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی صرفاً مختص آموزش و پرورش نیست. امسال طرح نماد را با پوشش بالاتری آغاز کردیم و آموزش به خانواده‌ها از طریق تلویزیون تعاملی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود و در دستورکار است.

بطحایی افزود: طرح نماد می‌تواند در حوزه پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد.

وی با اشاره به افزایش تعداد دروس امتحان نهایی نیز اظهارکرد: جدول دروس امتحان نهایی هنوز بسته نشده ولی اصرار ما این است که تعداد دروس افزایش پیدا نکند، زیرا برای دانش‌آموزان بار روانی دارد. درباره افزایش میزان تأثیر دروس امتحان نهایی در کنکور سراسری نیز جلساتی برگزار شده اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم البته این میزان تا پایان اسفندماه مشخص خواهد شد.

تدوین نظام جامع مشاوره و ارسال به شورای عالی، به‌زودی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در حاشیه همایش بزرگ باغبانان بوستان تربیت با اشاره به این‌که نظام جامع راهنمایی و مشاوره را پیش‌بینی کرده‌ایم که مسیر راهنمایی و مشاوره را مشخص می‌کند، گفت: پیش‌نویس این نظام در روزهای آینده به شورای عالی آموزش و پرورش می‌رود.

علیرضا‌کاظمی با بیان این‌که اگر به فلسفه بعثت پیامبران و اهداف متعالی سند تحول بنیادین باز گردیم و تمام اسناد را ورق بزنیم در می‌یابیم تمام رویکردهای سند مبتنی بر تربیت صحیح و درست است، گفت: طبیعتاً راهبری و مدیریت تربیت صحیح در محیط مدرسه برعهده مربی تربیتی است که می‌تواند با استفاده از تمام مؤلفه‌ها این فضا را مدیریت کند تا تربیت مسیر واقعی‌‌ خود را طی کند.

وی افزود: اگرچه که تنها عامل مؤثر در تربیت نیستیم و خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن باید در این راه کمک کنند، اما به هرحال بیش‌ترین سهم را در حوزه شکل‌گیری تربیت داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که تربیت متعالی باید تربیت تمام ساحتی باشد، عنوان کرد: اگر به ساحت‌های تربیتی توجه کنیم در می‌یابیم مربیان تربیتی در تحقق تمام ساحت‌های تربیتی نقش بالایی دارند و میزان اثرگذاری مربی تربیتی به لحاظ تحقق اهداف تربیتی و نوع ارتباطی که با دانش‌آموزان و معلمان دیگر دارد بالاست.

کاظمی افزود: یکی از کارکردهای مهم در آموزش و پرورش انتقال ارزش‌ها، باورها، فرهنگ‌ها، عقاید و اهداف متعالی در نظر گرفته شده است. بیش‌ترین سهم را در این حوزه مربیان امور تربیتی دارند. اگر این ۴۰سالی که از انقلاب پشت سر گذاشته‌ایم را مرور کنیم در می‌یابیم مربیان تربیتی در هر دوره‌ای سهمی بزرگ در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب دارند.

وی به ضرورت ارتقای منزلت و جایگاه و توانمندی‌های مربیان تربیتی اشاره و آن را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دانست و اظهارکرد: حدود ۲۰سیاست و راهبرد مهم برای حوزه معاونت پرورشی تدوین کردیم و ۳ مورد، اولویت اول هستند که برای آنها در قالب یک مدل برنامه‌ای با نگاه عملیاتی و با توجه به اقتضائات استانی برنامه‌هایی خواهیم داشت. یکی از اولویت‌ها توسعه فرهنگ قرآن، نماز و عترت و دیگری توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف و فعالیت‌های اخلاق محور است.

وی ادامه‌داد: امروز جامعه به شدت به این مهم نیازمند است و فقدان مهارت‌های کافی در رویارویی با آسیب‌ها از جمله عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی است. ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش‌آموزان نیز از دیگر اولویت‌های ماست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این‌که نظام جامع راهنمایی و مشاوره را پیش‌بینی کرده‌ایم که مسیر راهنمایی و مشاوره را مشخص می‌کند، گفت: پیش‌نویس این نظام در روزهای آینده به شورای عالی آموزش و پرورش می‌رود.

 

وی افزود: کمبود مشاور در مدارس ابتدایی کشور احساس می‌شود اما امکانات و منابع انسانی در آموزش و پرورش محدود است و باید مسیر‌ها و ظرفیت‌های دیگری را برای این امر انتخاب کنیم.