سهونامه!

سهونامه!      از آنجا که اشتباه سهوی، تخلف سهوی و کلاً خبط و خطای سهوی، بگیر و ببند و حکم و عقوبتش از عمد خیلی کم‌تر است و اخیراً اعمال سهوی توسط برخی مسؤولین قدیم و جدید رو به فزونی گذاشته است، برای جلوگیری از افزایش هر چه بیش‌تر این سهو‌های عمدتاً عمد! به نظر […]

سهونامه!

     از آنجا که اشتباه سهوی، تخلف سهوی و کلاً خبط و خطای سهوی، بگیر و ببند و حکم و عقوبتش از عمد خیلی کم‌تر است و اخیراً اعمال سهوی توسط برخی مسؤولین قدیم و جدید رو به فزونی گذاشته است، برای جلوگیری از افزایش هر چه بیش‌تر این سهو‌های عمدتاً عمد! به نظر می‌رسد باید راه چاره‌ای اندیشه شود تا ناخواسته و از روی غفلت و حواس پرتی، کسی دچار سهو قلمی، سهو رانتی، سهو نقل قولی و هیچ‌گونه سهو دیگری نشود!

    با توجه به این‌که این احتمال قوت گرفته است که وزیر مربوطه دچار سهو انگشت شود و برخلاف آنچه قول و وعده داده شده بود، یهویی و همینطور شوخی، شوخی کلیدی فشرده شود و کار از کار بگذرد، بهتر است اولاً این کلید حساس را از دسترس ایشان تا مدتی خارج کنند و یک گوشه کناری مخفی کنند تا شاهد هیچ اتفاق سهوی نشویم و از آنجا که متأسفانه کلید مربوطه دسترنج برادران زحمت‌کش چینی است و این احتمال وجود دارد که به محض فشرده شدن در جای خود گیر کند و یا فنر آن در برود و حتی از روی عمد و اجبار هم نشود آن را به حالت اولیه برگرداند. بنابراین احتیاط واجب همان عدم نزدیکی انگشت و کلید تا اطلاع ثانوی است!

    لازم به‌ ذکر است که حتماً باید چک شود که کدام مسؤول و مدیر می‌تواند از طرف وزیر محترم دست به انگشت‌نگاری بزند و این افراد را هم حتی اگر شمارگان آنها از تعداد کارکنان وزارت مربوط بیش‌تر است از کلید و شاسی کذایی، دور نگهداشته شوند.

    از ما می‌شنوید یا آن کلید را از دسترس خارج کنید، یا آن را یک جایی گم و گور کنید، یا با نوع مرغوبش که قابلیت برگشت‌پذیری داشته باشد، تعویض کنید و بهتر از همه این‌که، بدهید یک آدم فنی، سیم و لحیم زیر کلید را یکسره کند! تا حتی اگر به هر دلیل عمدی و سهوی و دستوری و تکلیفی، انگشتی، دستی، شست پایی، نوک دماغی، گوشه آرنجی بر روی آن فرود آمد، مشکلی پیش نیاید و اتفاقی برای کسی یا چیزی (مثلاً حواسمان نیست در مورد فیلترینگ تلگرام حرف می‌زنیم) نیفتد!

    البته به تازگی خبردار شدیم، به غیر از کلید و شاسی، شیری هم وجود دارد که می‌توان با چرخاندن آن به طرف راست، نفس آن چیز (منظورمان تلگرام نیست) را به شماره انداخت و ظاهراً حتی اگر کلید هم فشرده نشود با این شیر به مرور و با روش زجرکش می‌توان کل داستان را روی هوا برد و از حیظ انتفاع ساقط کرد ! و از آنجا که همان برادر بزرگوار قول‌دهنده به‌صورت سهوی فراموش کرده بودند در رابطه با کم و زیاد شدن شیر، سخنی به میان بیاورند، بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند ادعایی بکند.

    کل حواسمان را دادیم به سهو قلم و امضا و رانت و انگشت و کاملاً به‌صورت سهوی فراموش کردیم از سهو سخن جلوگیری کنیم، حال با این اشتباه سهوی شنونده و آن سهو سخن در گوینده دیگر محلی از اعتراض وجود ندارد و همین روزهاست که این سهوهای ترکیبی همان‌طور که مورس و تلگراف به تاریخ پیوستند، آن چیز را هم به خاطره‌ها بسپارند!

 

هوشنگ خان