خواب خوش نظارت!

خواب خوش نظارت!     این دیگر چه کاری است‌؟ درست است که مردم انتظار دارند مسؤولین محترم دلسوز ناظر و بازرس و تعزیراتی حواسشان جمع قیمت‌ها و توزیع و گرانفروش و کم فروش باشد. ولی این‌که با این همه سختگیری به گونه‌ای عمل شود که حتی یک نفر هم جرأت پیدا نکند کالایی را یک […]

خواب خوش نظارت!

    این دیگر چه کاری است‌؟ درست است که مردم انتظار دارند مسؤولین محترم دلسوز ناظر و بازرس و تعزیراتی حواسشان جمع قیمت‌ها و توزیع و گرانفروش و کم فروش باشد. ولی این‌که با این همه سختگیری به گونه‌ای عمل شود که حتی یک نفر هم جرأت پیدا نکند کالایی را یک ریال گران بفروشد و شرایط بازار هر روز بهتر از روز قبل شود و تمام سعی و تلاش مدیران محترم بر روی رفاه و آرامش مردم متمرکز شود! خیلی بیش‌تر از انتظار خلق‌ا… است.

    اگر خدای ناخواسته بخواهد اوضاع به همین منوال پیش برود، شک نکنید که تا چند وقت دیگر شاهد افزایش بی‌حساب و کتاب توقع مردم خواهیم بود. مردمی که در ناز و نعمت هستند و بازاری که بدون هیچ‌گونه نوسان و یا ثبات، مطمئنا اثرات سویی بر اخلاق و منش مردم خواهد گذاشت و شرایطی را به وجود می‌آورد که هرکی هرکی بودن بازار و بی‌حساب و کتاب بودن قیمت‌ها و نبود نظارت و بازرسی به‌طور کامل فراموش شده و دیگر کسی قدر شرایط به‌ وجود آمده را نخواهد دانست و رفاه‌زدگی و بی‌مشکلی می‌شود آفت جامعه و بازار و اقتصاد کشور.

    آقایان محترم مسؤول و مربوط باید توجه داشته باشند که مدت‌ها طول کشید که ملت همیشه در صحنه بتوانند با شرایط هر روز یک قیمت و گرانی و تورم و کم‌فروشی و احتکار و بی‌خیالی مدیران و بی‌سر و سامانی، کنار بیایند و با نداری و گرسنگی و بدبختی و عصبانیت و خودخوری کنار بیایند و روزگار شیرین خود را بگذرانند.

    با این اهتمام جدی تعزیرات و قانون و مقررات فراگیر و تاجر و تولیدکننده و کاسب حرف گوش کن و کاهش فزاینده قیمت‌ها و افزایش رضایت مشتری و خریدار، بالاخره کار به جایی خواهد رسید که دیگر هیچ کسی نگران آینده و معیشت و دخل و خرج نخواهد بود و از ملتی غیور و همیشه در صحنه و مقاوم و صبور، تبدیل می‌شویم به یک مشت مردم متوقع و لوس و رفاه زده و شکم سیر یحتمل از خدا بی‌خبر!

لبنیات گران شده و تولید‌کننده محترم حرف حساب در گوشش نمی‌رود و خر خود را می‌راند و به لحاظ ارتباطات و وصل و اصل خود، تره برای حضرات خرد نمی‌کند، خوب نکند. خودرو ملی وطنی در حال طی کردن مداوم پله‌های ترقی است، خوب چه بهتر این نشان رشد و پیشرفت است، قیمت‌ها با گران شدن دلار سر به فلک گذاشت و با نصف شدن قیمت دلار دلشان نمی‌آید آب و هوای خوش ارتفاعات را ر‌ها کرده و به دامنه و نقاط پایین‌تر نقل مکان کنند، خوب نیایند. برنج و آجیل و میوه و پوشاک و مسکن و طلا و سکه و هر آنچه در بازار است، متولی و ناظر و کنترل‌کننده و نمی‌دانم صاحب و آقا بالاسر نمی‌خواهد، از اتفاق خوب کاری می‌کنند، دیگر دوره این حرف‌ها گذشته و آزادی حرف اول را در جوامع بشری می‌زند!

به نظر این حقیر، طبل توخالی تعزیرات و خواب خوش نظارت و قانون و مقررات و نرسیدن زور هیچ‌کس به گرانفروش و کم فروش و دلال و در یک کلام هرکی به هرکی بودن اوضاع و احوال، بد که نیست خیلی‌خیلی هم خوب است، لابد برخی انتظار دارند گوش شیطان کر دولت و دستگاه‌های نظارتی و ایضا کسبه و تاجر و تولید‌کننده محترم به خود بیایند و تکانی به خودشان بدهند و شرایط به اوضاع گل و بلبل تبدیل شود و فی‌المثل بشویم مثل ۴ تا کشور غربی اسکاندیناوی! نه‌خیر این خبر‌ها نیست، بروید یک‌ سری به آمار بزنید. پایین بودن امید به زندگی، بالا بودن عصبانیت و پرخاشگری، افزایش چشمگیر خودکشی، گسل طبقاتی، مهاجرت به دیگر کشور‌ها، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نارضایتی عمومی و… فقط گوشه‌ای از بلایایی است که این کشور‌ها هر روز با آنها دست به گریبان هستند.

    پس قدر بدانیم و ناشکری نکنیم و برای سلامتی مسببین این اوضاع و احوال از سر اخلاص، دعای عاجل عنایت فرماییم.

   

                                                 هوشنگ خان