مرغ گوشتی و سویا!

مرغ گوشتی و سویا!      حالا می‌فهمم که منظور از مرغ گوشتی چیست! منِ ساده فکر می‌کردم به مرغ‌های چاق و تپل، گوشتی می‌گویند ولی تازه متوجه شدم که این یک صفت مبالغه است برای جناب مرغ، که در رقابت با گوشت، جیب خلق‌ا… را خالی می‌کند! بگذریم… اساساً متوجه این موضوع نمی‌شوم که کالایی […]

مرغ گوشتی و سویا!

     حالا می‌فهمم که منظور از مرغ گوشتی چیست! منِ ساده فکر می‌کردم به مرغ‌های چاق و تپل، گوشتی می‌گویند ولی تازه متوجه شدم که این یک صفت مبالغه است برای جناب مرغ، که در رقابت با گوشت، جیب خلق‌ا… را خالی می‌کند!

بگذریم…

اساساً متوجه این موضوع نمی‌شوم که کالایی مثل سویا، با این همه ارزش غذایی و کلی خاصیت گوشتی! چه مشکلی دارد که مسؤولین امر و عزیزان واسطه و دلال، کم‌ترین عنایتی به ایشان نمی‌کنند و برنامه هدفمند توجه، تبلیغ، گسترش مصرف، گرانی مقطعی، تکذیب و در نهایت پرواز قیمتی آن، توسط حضرات مرتبط، کلید نمی‌خورد!

    طی تحقیقاتی که شخصاً به عمل آورده‌ام، یکی از معدود مواد‌غذایی‌ که هنوز به بلوغ قیمتی واقعی نرسیده و دست‌اندرکاران نتوانستند ارزش واقعی آن را به دلار یا طلای ۱۸ عیار، سنجیده و ایشان را در مسیر رشد بالنده قرار دهند، همین سویای مادر مرده است! درست است که چند ۱۰ درصدی گران شده است، ولی این افزایش ناچیز در حد شأن و شخصیت و البته لیاقت این ماده ارزشمند غذایی نیست!

    ضمن تشکر و عرض انبساط خاطر از تلاش‌های بی‌وقفه کلیه عوامل گرانی و تورم از خارجی و داخلی و مرتبط و غیرمرتبط گرفته تا کاسب و صراف و تاجر و مدیران و مسؤولان محترم، خواهشمندم در این فقره هم ورود پیدا کرده و اجازه ندهند سویای بی‌ادعا، قربانی زد و بندهای دلاری و احتکاری و جناحی و باندی و غیره و ذالک شود.

 دست بجنبانید که وقت تنگ است و دیگر موادغذایی در انتظار…!

                                                                    هوشنگ خان