سواد، موروثی نیست!

سواد، موروثی نیست!      براساس آنچه ما کشف کرده‌ایم و البته ربطی به نظر یونسکو در رابطه با سواد ندارد! چندین و چند نوع سواد داریم که از اتفاق هیچ‌ کدام از آنها موروثی و ژنتیکی و از این‌جور چیز‌ها نیست. مثلاً اگر مسؤولی در یک گوشه کشور می‌فرمایند که گران شدن خانه‌ها باعث مباهات […]

سواد، موروثی نیست!

     براساس آنچه ما کشف کرده‌ایم و البته ربطی به نظر یونسکو در رابطه با سواد ندارد! چندین و چند نوع سواد داریم که از اتفاق هیچ‌ کدام از آنها موروثی و ژنتیکی و از اینجور چیز‌ها نیست. مثلاً اگر مسؤولی در یک گوشه کشور می‌فرمایند که گران شدن خانه‌ها باعث مباهات و افتخار است و نشان و نماد رشد و ترقی یک شهر، کاملاً مشخص است که ایشان برعکس تمامی تئوری‌ها، دارای سواد ذاتی و غیراکتسابی هستند و همینطور و خود به خود دچار فرهیختگی خاصی در این زمینه شده‌اند که به آن سواد خودجوش و یا سواد فاخر می‌گویند!

    شخصاً تحقیقاتی را در این خصوص انجام داده‌ام و به این نتیجه گرانبها رسیدم که اساساً این‌که یک انسان (از نوع مسؤول و یا غیرمسؤول) بتواند در چشمان خلق‌ا… زل بزند و با آرامش و اعتماد به نفس بالا فرمایش کند که هیچ کمبودی در کشور نداریم و یا متذکر شوند که ویراژ دادن ماشین‌های چند میلیاردی آن هم حول و حوش دفاتر و خانه‌ها و شورا‌ها و سازمان‌های عریض و طویل و این قسم اماکن مدیرخیز! دلیل محکم بر توسعه و رشد جامعه به شمار می‌رود، خودش به تنهایی جابه‌جایی رکورد سواد ارتباطی و رسانه‌ای و مالی و عاطفی و حتی تربیتی، به شمار می‌رود.

    اینجور برایتان عرض کنم که اکتسابی بودن سواد و سعی و تلاش برای رسیدن به انواع آن و ممارست در حفظ و ارتقای آنها و به‌طورکلی اینجور سوسول‌بازی‌ها، صرفاً مربوط به گونه‌ای از موجودات است که به آنها مردم می‌گویند و متأسفانه یونسکو و ایضاً شخص شخیص خودمان خیلی وقت است که راه را گم کرده و مسیر را غلط پیموده‌ایم، چون اینگونه که به نظر می‌رسد سواد، مسری است و همراه با حکم مدیریت و ابلاغ انتصاب، به برخی سرایت کرده و ایشان حتی به صورت ناخودآگاه به درجه‌ای از علم و سواد می‌رسند که بعضاً دیده شده است که حرف‌هایی که خود فرمایش کرده‌اند را هم در حد و اندازه سواد خود نمی‌دانند و هر روز و حتی دم به ساعت تراوشات سوادی و علمی و فرهیختگی ایشان ابداعی نو و کشفی تازه دارد که جامعه بشری تاکنون مثل و مانندی برای آنها سراغ نداشته است!

     بر ما مردم عامی کم سواد از همه جا بی‌خبر، فرض است که نه به خاطر رشد قیمت خانه‌هایمان و نه ماشین‌های سوپر دولوکس عزیزان مسؤول و شبه‌مسؤول و نه وفور کالا و ارزانی و رفاهی که از سرمان هم زیاد است، بلکه به خاطر داشتن چنین افراد با سواد نواندیش از ما بهتر، به خود ببالیم و به خودمان و خودشان تبریک گفته و ضمن آن‌که سر از پا نمی‌شناسیم، سواد خود را در کوزه گذاشته، گریبان چاک کرده و به بیابان و کوه و دشت و طبیعت بکر بی‌سواد، متواری شویم!

                                                                    هوشنگ خان