هجوآپ کمدی!

هجوآپ کمدی!       هرچه باشد این استندآپ کمدی، خودش یک هنر است، هنر خنداندن و شاد کردن. ولی انگار برخی از دوستان استندکار کمی تا قسمتی اصل موضوع را فراموش کرده‌اند، شاید هم در تنگنای قافیه خورشید خور شود!      هوشنگ‌خان که خودمان باشیم خیلی از وضعیت این هنر جدید در بلاد غرب و شرق […]

هجوآپ کمدی!

      هرچه باشد این استندآپ کمدی، خودش یک هنر است، هنر خنداندن و شاد کردن. ولی انگار برخی از دوستان استندکار کمی تا قسمتی اصل موضوع را فراموش کرده‌اند، شاید هم در تنگنای قافیه خورشید خور شود!

     هوشنگ‌خان که خودمان باشیم خیلی از وضعیت این هنر جدید در بلاد غرب و شرق اطلاعی ندارد ولی همینقدر می‌داند که اگر بخواهیم زوری از خلق‌ا… خنده بگیریم و یا متن درست‌درمانی در دست نداشته باشیم و یا خدای ناخواسته اساساً اینکاره نباشیم همین می‌شود که شهر و دیارمان پر می‌شود از هجوآپ کمدین‌هایی که یا دیگران را مسخره می‌کنند و یا گیر می‌دهند به عمو و دایی و پدر و مادر و دوست و همسایه و تیکهاندازی و ریشخند و استفاده از عبارات سخیف و تند و بعضاً خارج از عرف و ادب و همانطور که فکر می‌کنند در حال اجرای استندآپی محشر و بی‌بدیل هستند، در حال ارائه هجوآپی بی‌رقیب و بافتن خزعبلاتی بی‌نظیر هستند!

     اینکه روی سن و وسط تالار و جشن و بزم باشند و یا در صحنه سیمای ملی و سکوی وسط پارک و نمایش خیابانی، فرق نمی‌کند، یکی تمام هم و غمش را روی شوخی‌های سطح پایین سخیف گذاشته، یکی تمسخر حرف و رفتار پدربزرگ و مادربزرگ و زدن حرف‌های خاله‌زنکی و آن یکی با شوخی‌های کوچه‌بازاری و چاله‌میدانی و تیکهپرانی به نسل قبلی و نسل فعلی و نسل بعدی، گیر داده است به زن و مرد و کوچک و بزرگ و آنقدر نمک می‌ریزد تا شورش را درآورد!

     البته این عزیزان فرهیخته هجوآپ کار، خیلی هم مقصر نیستند، بالاخره زندگی خرج دارد و باید زمین و زمان را به هم دوخت تا این وسط لقمه نانی در بیاید، فرهنگ و ادب و شأن و حرمت و اخلاق، کیلویی چند، خیلی‌‌ها دوست دارند دیده شوند و معروف شوند و بر سر زبان‌ها بیفتند و از قدیم گفته‌اند هدف وسیله را توجيه می‌کند! چه هدفی والاتر از مشهور شدن و چه کاری بهتر از خنداندن! پس این گوی و این میدان هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو. این چهار تا رشته نیمبند حرمت و ادب باقی مانده در این سرزمین را هم شما با سخنان گهربار و کلام پربار و تلاش شبانه روزی خود به تاراج دهید.

 ناظر و مراقب و مدیر و مسؤول فرهنگی و صاحب‌نظران اجتماعی و اخلاقی هم که یا در خواب هستند، یا به صرف‌شان نیست حرفی بزنند و یا اینکه محلی از اعراب ندارند و کسی گوش به حرف آنها نمی‌دهد و هرچه نقد و هشدار و فریاد می‌زنند. آنکه باید بشنود و کاری کند. یا نمی‌داند یا نمی‌فهمد و یا خود کیفور معرکه هنرزدایی هنرنمایان است!

 

                                                                         هوشنگ‌خان

 پ.ن: هجوآپ کمدی عبارتی است جدید و ساخته دست هوشنگ‌خان ! که انصافاً حق مطلب را در مورد برخی استندآپ کمدین‌ها، بیان می‌کند. لیکن اساساً هنرمندان ارزشمند و اخلاق‌مدار را در بر نمی‌گیرد گو اینکه افراد توانمند و هنرمندان واقعی این عرصه بر روی چشمان هوشنگ‌خان، جای دارند.