برآورد فله‌ای با دقت بالا!

 برآورد فله‌ای با دقت بالا!       خب اینجور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، خوشبختانه بعد از گذشت یک ماه‌واندی از سیل، بالاخره سونامی اعلام خسارت سیل هم کم‌کم در حال فروکش کردن است و مسؤولین محترم رضایت داده‌اند که ترمز اعلام خسارت را بکشند و حواسشان را بدهند به چیزهای کم‌اهمیت دیگر مثل جبران […]

 برآورد فله‌ای با دقت بالا!

      خب اینجور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، خوشبختانه بعد از گذشت یک ماه‌واندی از سیل، بالاخره سونامی اعلام خسارت سیل هم کم‌کم در حال فروکش کردن است و مسؤولین محترم رضایت داده‌اند که ترمز اعلام خسارت را بکشند و حواسشان را بدهند به چیزهای کم‌اهمیت دیگر مثل جبران خسارت!

      در حالی که نصف گلستان زیر آب بود، کارشناسان محترم توانسته بودند با دقتی بی‌نظیر خسارت کشاورزی گلستان را ۱۰۹۰ میلیارد تومان و مازندران را ۵۵۵ میلیارد، (چه عدد رندی) محاسبه نمایند. وقتی که سیل به جهت جبران مافات چند ساله تصمیم گرفت کل نبودن‌ها و دوری‌ها را با یک عیددیدنی جانانه، ماستمالی کرده و بدون اجازه صاحبخانه به چند استان دیگر هم سر زد و حسابی از خجالت میزبان درآمد. محاسبه‌گران دست به‌کار شده و در یک برآورد حماسی دیگر خسارت بخش صنعت را ۲۲۴۰ میلیارد محاسبه کردند که اگر این ۴۰ هم به ۴۴ می‌رسید، شاهد دومین عدد رند تاریخ محاسبه برآورد خسارت سیل می‌شدیم!

     دوستان مسؤول، در یک اقدام تحسینبرانگیز دیگر، کل خسارت سیل را ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد اعلام کردند و از اینکه دقت میلی‌متری ۵۵۵، ۱۰۹۰ و ۲۲۴۰ یکدفعه به دقت فله‌ای ۳۰ تا ۳۵ هزارتایی، تبدیل شده است، صمیمانه از جناب سیل پوزش خواستند و قول جبران دادند!

به‌نظر هوشنگ‌خانی ما، این اعداد هم مشکوک است و هم شبهه‌‌ناک‌ و بیم آن می‌رود کیلویی و کتره‌ای بودن آن رد گم کنی بیش نباشد و از قضا کل چاله‌چوله و کسری بودجه و هزینه پروژه‌های بر زمین مانده و زبان‌مان لال محاسبه هزینه‌های انتخاباتی پیشرو و غش و ضعف اینوری، آنوری را نیز شامل شده باشد و ما بی‌خبر باشیم!

      اینکه ما فرمایش کردیم، تیری بود در تاریکی و شما خیلی جدی نگیرید! اما اینکه ما ملت، مسؤولان باجنمی داریم که در بحران‌ها از آب هم کره می‌گیرند را به‌صورت پیشفرض دائمی در گوشه ذهن مبارک حفظ فرمایید و دندان طمع را فرتی بکشید که به گرد پای ایشان برسید و سال‌ها همچو مایی باید در محضر استاد، تلمذ کنیم و دود چراغ‌ها بخوریم…!

                                                             هوشنگ‌خان