در محضر استاد آلودگی !

در محضر استاد آلودگی !  همه چیز را که نباید تهدید حساب کنیم‌، یا اگر تهدید است، تلاش وافر داشته باشیم که آن را به فرصت تبدیل کرده و یا لااقل از آن درسی‌، تجربه‌ای‌، چیزی بیاموزیم که همین‌طور حیف نشود! فی‌المثل همین جناب آلودگی هوا را مشاهده بفرمایید، تلاش شبانه‌روزی مسؤولان‌، حدود ۱۶ مصوبه […]

در محضر استاد آلودگی !

 همه چیز را که نباید تهدید حساب کنیم‌، یا اگر تهدید است، تلاش وافر داشته باشیم که آن را به فرصت تبدیل کرده و یا لااقل از آن درسی‌، تجربه‌ای‌، چیزی بیاموزیم که همین‌طور حیف نشود!

فی‌المثل همین جناب آلودگی هوا را مشاهده بفرمایید، تلاش شبانه‌روزی مسؤولان‌، حدود ۱۶ مصوبه و قانون ضدآلودگی هوا‌، طرح زوج و فرد و ترافیک‌، اهتمام و تعهد بی‌پایان و خستگی‌ناپذیر سازمان‌های مربوطه و هزارویک تهدید که از در و دیوار بر سرش می‌ریزد ولی این استاد گرانمایه و اسوه مقاومت و شمائل سختکوشی‌، همچنان قوی‌، با عظمی ‌راسخ و البته با اراده‌ای فولادین از پس تمامی ‌مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌ها بر می‌آید و با حضوری فراگیر و گسترده و کشور شمول!  ایستادگی و پاپس نکشیدن را به یکایک ما ملت همیشه در صحنه‌، مسؤولان غیرتمند و تلاشگر و همه جهانیان‌، درس می‌دهد! آنچنانکه جز آفرین بر زبان جاری نمی‌شود …

اگر هریک از ما که همیشه یاد گرفته‌ایم کوچک‌ترین مشکل را بهانه کم‌کاری کنیم و یا با کی بود کی بود من نبودم‌، دیگر ادارات و سازمان‌ها را سیبل قرار دهیم و توپ را در زمین دیگری اندازیم‌، اندکی‌، فقط اندکی از این جناب استاد آلودگی یاد می‌گرفتیم‌، الان وضع‌مان خیلی بهتر از اینها بود.

بنده به عنوان یک هوشنگ‌خان کمترین! پیشنهاد می‌کنم در دروس دانشگاهی خصوصاً رشته‌های مدیریت‌، مهندسی‌، پزشکی‌، محیط‌زیست‌، جامعه شناسی و ارتباطات و…! حتماً چند واحد به اصول و مبانی آلودگی و علت پایداری و سختکوشی آن اختصاص یابد تا نسل آینده با فراگرفتن درس‌های زندگی از این استاد بی‌بدیل‌، آینده خود را آلوده‌تر‌، پُرسرب‌تر‌، منوکسیددارتر و هرچه‌تر از این که الان در آن هستیم‌، نسازد!!

البته جناب آلودگی در بیانیه‌ای که منتشر نموده‌اند با شکسته‌نفسی هرچه تمام‌تر و مناعت طبع و بخشندگی که از ایشان سراغ داریم‌، آلودگی هوای شهرهای بزرگ را حاصل تلاش تیمی‌ عنوان نموده و متذکر شده که این کار بزرگ و گسترده از حد توان و هنر یک آلودگی ناقابل‌، خارج است و تلاش خودروهای با مصرف سوخت بالا‌، ناوگان شهری دودساز‌، برخی مسؤولان باری به هر جهت‌، یک بغل مصوبه بر زمین مانده‌، سازمان‌های از نفس افتاده و دیگر دست‌اندرکاران و عوامل محترم و سختکوش‌، در این موفقیت چشمگیر سهم بالایی داشته‌، دارند و خواهند داشت.

ایشان در پایان اعلام امیدواری نموده‌اند که اگر تلاش و جدیت عوامل پیش گفته با همین دست فرمان ادامه داشته باشد‌، می‌توان به افق‌های جدیدی در این عرصه دست یافت به‌صورتی که در هنگام وزش باد و حتی ریزش باران و برف‌، باز هم آلودگی پا را از مرز هشدار پایین‌تر نگذاشته و به همراه و همگام دائمی ‌در فصول زیبای پاییز و زمستان تبدیل شود.

 چشم عزیزان معزز مسؤول‌، روشن !!  

 

                                                                                                هوشنگ خان