نقش انسان در نابودی منابع آب شیرین

نقش انسان در نابودی منابع آب شیرین پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که حجم بسیار عظیمی از آب‌های شیرین در سراسر دنیا بر اثر عوامل انسانی و دخالت‌های بشر در طبیعت از بین می‌روند. در این میان سد‌سازی و تبخیر آب در پشت سد‌ها بیش‌ترین نقش را دارند . به گزارش سینا‌پرس براساس مطالعات انجام […]

نقش انسان در نابودی منابع آب شیرین

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که حجم بسیار عظیمی از آب‌های شیرین در سراسر دنیا بر اثر عوامل انسانی و دخالت‌های بشر در طبیعت از بین می‌روند. در این میان سد‌سازی و تبخیر آب در پشت سد‌ها بیش‌ترین نقش را دارند .

به گزارش سینا‌پرس براساس مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران، سهم انسان در نابودی آب‌های شیرین و منابع آب شیرین دنیا، بیش از ۲۰ درصد بیش‌تر از آن چیزی است که تاکنون تخمین زده می‌شد. براساس این تحقیقات، منابع آب شیرین در دنیا که محدود بوده و نقشی بسیار مهم در تداوم حیات روی کره زمین ایفا می‌کنند بر اثر عواملی همچون آبیاری، ساخت سد و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیر زمین توسط انسان در حال نابودی هستند .

دانشمندان در مطالعات خود دریافتند به‌طور متوسط در طول یک سال ۴ هزار و ۳۷۰ کیلومتر مکعب از منابع آب شیرین دنیا از طریق تبخیر در دریاچه‌های پشت سد‌ها از بین می‌رود .

در این پژوهش‌ها، دانشمندان نسبت به بررسی و مطالعه دقیق عوامل مختلف تأثیر گزار در نابودی منابع اب‌های شیرین کره زمین پرداخته و دریافتند که از بین رفتن این آب‌ها بر اثر عوامل مختلفی چون تبخیر و ورود آب به جو زمین در هر سال، میزان بسیار زیادی بوده و به‌طور متوسط در طول یک سال ۴ هزار و ۳۷۰ کیلومتر مکعب از منابع آب شیرین دنیا به این طریق از بین می‌رود. این میزان از آب‌های تبخیر شده تقریباً برابر با دو سوم آبی است که در رود آمازون که بزرگ‌ترین رود کره زمین محسوب می‌شود، جاری است. به گفته کارشناسان با ساخت سد در برابر رود‌ها و دخیره‌سازی آب در این منابع، سطح آب‌های شیرینی که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند بالا رفته و به این ترتیب حجم بیش‌تری از این آب‌ها تبخیر می‌شوند .

 

شرح کامل این پژوهش در مجله علوم یا Science magazine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .