این ماهی مانند خزندگان راه می‌رود

این ماهی مانند خزندگان راه می‌رود محققان به تازگی گونه‌ای جدید از ماهی‌هایی را در کشور تایلند مشاهده کرده‌اند که به شیوه چهارپایانی همانند سمندر از آبشار‌ها بالا رفته و مانند خزندگان راه می‌روند. این موضوع فرضیات جدیدی در باب تکامل موجودات مطرح کرده است. به گزارش سینا‌پرس بروک‌ای فلیمینگ، استادیار علوم‌زیستی در مؤسسه فناوری […]

این ماهی مانند خزندگان راه می‌رود

محققان به تازگی گونه‌ای جدید از ماهی‌هایی را در کشور تایلند مشاهده کرده‌اند که به شیوه چهارپایانی همانند سمندر از آبشار‌ها بالا رفته و مانند خزندگان راه می‌روند. این موضوع فرضیات جدیدی در باب تکامل موجودات مطرح کرده است.

به گزارش سینا‌پرس بروک‌ای فلیمینگ، استادیار علوم‌زیستی در مؤسسه فناوری نیوجرسی سرپرستی تیمی را برعهده داشت که موفق شدند در غارهای کشور تایلند نوعی جدید از ماهی‌ها را کشف کنند که مانند خزندگان روی زمین و دیواره‌های غار حرکت می‌کند.

لگن و ستون فقرات این ماهی به حمایت از این ماهی و وزن او در برابر گرانش زمین پرداخته و باعث حرکت بهتر عضلات این حیوان در آب و در نهایت راه رفتن این ماهی شده است .

 وی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در این خصوص اظهارداشت که این ماهی واجد ویژگی‌هایی است که تنها پیش از این در چهار پایان رویت شده. فعالیت این ماهی خاص در تاریکی کامل صورت گرفته و این جانور شگفت‌انگیز بین سنگ‌ها و چوب‌ها در زیر آب به راحتی حرکت می‌کند. این ماهی با استفاده از کمربند لگنی قوی که در اختیار دارد به راحتی بر روی سطح زمین حرکت کرده و به‌طور کاملاً روشنی متمایز با همنوعان خود است .

دکتر فلمینگ در ادامه گفت: لگن و ستون فقرات این ماهی به حمایت از این ماهی و وزن او در برابر گرانش زمین پرداخته و باعث حرکت بهتر عضلات این حیوان در آب و در نهایت راه رفتن این ماهی شده است. وی در پایان اضافه کرد که این دیدگاه تکاملی یک یافته بزرگ تلقی می‌شود که ما پیش از این تنها یک گونه زیستی از ماهی‌ها می‌شناختیم و تنها محیطی همانند آب را برای آنها متصور بوده‌ایم، اما اکنون شاهد تکامل آنها و زندگی روی زمین نیز هستیم .

 

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره نشریه علمی Nature و به همت پژوهشگران مؤسسه فناوری نیوجرسی به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد .