سیگار چگونه ریه انسان را تخریب می‌کند؟

سیگار چگونه ریه انسان را تخریب می‌کند؟ پژوهشگران چینی با انجام آزمایشی ویژه و تولید دم و باز دم مصنوعی در دو ریه مختلف به بررسی تأثیر سیگار روی سلول‌های ریه پرداخته‌اند. به گزارش سینا پرس پزشکان بار‌ها در مورد مضرات سیگار و آسیب‌های این ماده سمی که به‌طور همه گیر در سراسر دنیا مورد […]

سیگار چگونه ریه انسان را تخریب می‌کند؟

پژوهشگران چینی با انجام آزمایشی ویژه و تولید دم و باز دم مصنوعی در دو ریه مختلف به بررسی تأثیر سیگار روی سلول‌های ریه پرداخته‌اند.

به گزارش سینا پرس پزشکان بار‌ها در مورد مضرات سیگار و آسیب‌های این ماده سمی که به‌طور همه گیر در سراسر دنیا مورد استفاده قرار دارد، هشدار داده‌اند. پژوهش‌های انجام شده همچنین مؤید این نکته است که سیگار عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه بوده و می‌تواند زمینه ساز سرطان‌های متعدد دیگری از قبیل سرطان معده، دهان و… شود. آزمایش‌های انجام شده روی مواد تشکیل‌دهنده سیگار، وجود صد‌ها ماده سمی و مرگ بار را در ترکیبات آن اثبات کرده است و از سوی دیگر تأثیر منفی سیگار روی سیستم خون‌رسانی بدن و قلب نیز به نوبه خود زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها و عوارض متعددی است.

پژوهشگران چینی با انجام آزمایشی که در آن از دو ریه استفاده شده است به‌طور مستقیم توانسته‌اند تأثیرات مخرب سیگار روی این بافت حیاتی و با اهمیت بدن انسان را نشان دهند.

امروزه در سراسر دنیا براساس قوانین دولتی، تبلیغات مناسبی در مورد مضرات سیگار انجام شده و حتی بر بدنه جعبه سیگار‌ها نیز تصاویری با این مضامین درج می‌شود.

 

در این میان اما پژوهشگران چینی با انجام آزمایشی که در آن از دو ریه استفاده شده است به‌طور مستقیم توانسته‌اند تأثیرات مخرب سیگار روی این بافت حیاتی و با اهمیت بدن انسان را نشان دهند. در این آزمایش، ریه‌های مورد نظر در داخل دو محفظه شیشه‌ای که تنها راه انتقال هوا به داخل آن از طریق لوله‌هایی است که به نای و نایژه‌های ریه متصل است، قرار گرفته‌اند. پژوهشگران در ادامه با قراردادن یک سیگار در دهانه نای یکی از این ریه‌ها اقدام به ایجاد دم و بازدم مصنوعی کرده و به این ترتیب یکی از ریه‌ها ۶۰ نخ سیگار مصرف کرد در حالی که ریه دیگر تنها با هوای عادی دم و بازدم را انجام داد. پس از این پژوهشگران ریه‌های مورد آزمایش را از محفظه خارج کرده و به وسیله تیغ جراحی برش می‌دهند. همان‌طور که در این ویدئو مشاهده می‌کنید، تأثیرات منفی مصرف تنها ۳ بسته سیگار به صورت لایه‌ای سیاه رنگ در تمامی بخش‌های نای، نایژه و حفره‌های داخلی ریه‌ای که در این آزمایش از سیگار استفاده کرده بود دیده می‌شود.