برای رفتن به طبیعت این نکات را رعایت کنید! (بخش اول)

برای رفتن به طبیعت این نکات را رعایت کنید! (بخش اول) کمپینگ یکی از لذت‌بخش‌‌ترین تفریحاتی است که برای همه قابل دسترس و قابل اجراست. کافی است یک روز با خانواده یا دوستانتان تصمیم بگیرید به نزدیک‌‌ترین منطقه طبیعی اطراف شهر برای داشتن یک یا چند روز خاطره به یادماندنی سفر کنید. کمپ زدن هیجان […]

برای رفتن به طبیعت این نکات را رعایت کنید! (بخش اول)

کمپینگ یکی از لذت‌بخش‌‌ترین تفریحاتی است که برای همه قابل دسترس و قابل اجراست. کافی است یک روز با خانواده یا دوستانتان تصمیم بگیرید به نزدیک‌‌ترین منطقه طبیعی اطراف شهر برای داشتن یک یا چند روز خاطره به یادماندنی سفر کنید. کمپ زدن هیجان خیلی بیش‌تری نسبت به سفرهای دیگر دارد و چیزهای زیادی یاد می‌گیرید. برای کمپینگ در فضای باز، نکاتی هست که نباید فراموش کنید. این مطلب، نکاتی چند را یادآوری می‌کند.

 ۱- بسته‌بندی و وسایل مورد نیاز کمپینگ در فضای باز به ۳ قسمتِ بسته‌بندی هوشمندانه، تجهیزات آب و هوایی و تجهیزات سفر تقسیم میشود.

۲- مهم‌ترین چیزی که در کمپینگ فضای باز باید توجه کنید، این است که هوشمندانه وسایل خودتان را بسته‌بندی کنید و جا بدهید. مثلاً وسایل نرم‌تر را در پشت کوله بگذارید تا در تمام مسیر پیاده‌ای که طی می‌کنید به کمر شما فشاری وارد نشود. حتی میتوانید وسایلتان را در کیف‌های کوچکتر کیسه‌مانند بسته‌بندی کنید و بعد در کوله قرار بدهید.

۳- باید بدانید که با چه آب و هوایی ممکن است روبه رو شوید. اگر با هوای خیلی سرد رو به رو هستید، باید تجهیزات زیر را همراه خودتان داشته باشید:

لباسی که لایه‌ای بادگیر داشته باشد. لباس گرم، کلاه، (و یا کلاه‌هایی که کاملاً سر و صورت را به جز چشم‌ها و دهان می‌پوشانند)، پوششی یکسره (که عرق را به لایه‌های بعدی انتقال ندهد)، لباسی گرم‌کننده که بین پوشش یکسره و بادگیر بپوشید، دو لایه جوراب گرم‌کننده و ضد عرق، پوتین یا چکمه، دستکش و چکمه اضافی.

و برای کمپینگ فضای باز در تابستان هم به کفش‌های ضد آب، اسپری حشره‌کش، کرم ضدآفتاب نیاز دارید.

۴- وقتی در حال پیاده‌روی به سمت محل کمپینگ مورد نظرتان هستید، از ۳ نوع سایز کوله می‌توانید استفاده کنید. اولین نوع از کوله، کوله کوچکی برای استفاده روزانه است که برای پیاده‌روی‌های کوتاه‌مدت مناسب است.

 نوع دوم کوله با سایز متوسط که برای مصرف ۳ روز است. در آخر کوله‌ای با سایز بزرگ برای استفاده بیش‌تر از ۳ روز مناسب است. از نظر قاب‌بندی هم کوله‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: اولین نوع کوله‌هایی که قاب‌های خارجی و بیرونی دارند، نوع دوم که قاب داخلی دارند. کوله‌های کوچک برای مصرف روزانه معمولاً قاب ندارند.

۵- اگر تا محل کمپینگ با ماشین سفر می‌کنید، یادتان باشد که چادر را آخر سر جمع کنید و به وسایل سفر اضافه کنید. اینگونه اولین چیزی که احتیاج دارید موقع رسیدن استفاده کنید تقریباً دم‌دستی‌‌ترین وسیله است، چون آخرین چیزی است که آن را جمع کردید.

چطوری چادر مسافرتی را گرم نگه داریم؟

نیمه سرد سال از راه رسیده است. رسیدن فصل سرما دلیل بر این نیست که دست از ماجراجویی و اکتشاف جاهای جدید ‌برداریم. ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا نکاتی را به شما یادآوری کنیم که سفر و کمچینگ در فصل پاییز و زمستان را برایتان راحت می‌کند. این مطلب به شما یاد می‌دهد چگونه چادر مسافرتی را در حین سفر گرم نگه دارید. یک چادر گرم به شخص احساس امنیت و آرامش می‌دهد و خواب خوبی را فراهم می‌کند. این ۷ تا نکته را با هم به خاطر بسپاریم.

۱- کیسه خواب گرم!

اولین نکته برای داشتن خواب راحت و آرام در چادر این است که از کیسه خوابی با جنس خوب استفاده کنید که سرما را به درون خود راه نمی‌دهد.

۲- از زیرانداز استفاده کنید.

زیرانداز علاوه بر این‌که سطح زیر را نرم می‌کند و باعث میشود تیغ و سنگ راحتی ما را به هم نزند، عایق خوبی برای جلوگیری از انتقال سرمای زمین به بدن ماست.

۳- از پتوهای گرم‌کننده اورژانسی استفاده کنید.

پتوهای اورژانسی اصطلاحی از لایه نازکی از آلومینیم تشکیل و به هیچ وجه سرما را به داخل چادر راه نمیدهد. این پتو‌ها را می‌توانید روی خودتان بکشید و همچنین روی دیواره‌ها یا سقف چادرتان وصل کنید.

۴- با کلاه بخوابید.

یک کلاه بافتنی گرم و نرم می‌تواند سرتان را در طول شب گرم نگه دارد و احساس راحتی به شما بدهد.

۵- جوراب خشک به پا کنید.

درست است که خوابیدن بدون جوراب بسیار راحت‌تر است، اما انگار وقتی پاهای آدم گرم هست، کل بدن هم احساس گرمی می‌کند. حتماً یک جفت جورابی که خیس نیست به پا کنید، ترجیحاً ضخیم و پشمی!

۶- یک سنگ داغ داخل چادر قرار بدهید.

این یک راهکار خوب است برای این‌که گرمای آتش را به داخل چادر بیاورید. یه تکه سنگ داخل آتش بگذارید و صبر کنید تا یکی دو ساعت داخل آتش بماند. بعد از آتش بیرون بیاورید و چند دقیقه صبر کنید تا کمی دمای آن پایین بیاید. وقتی به حالتی رسید که پارچه را نسوزانید، یک حوله یا یک تکه پارچه را دور آن بپیچید. این سنگ را یا داخل کیسه‌خواب کنار پاهایتان، یا وسط چادر و نزدیک به همه افراد بگذارید.

۷- یادتان باشد، رطوبت = سرما!

 

سعی کنید هوای داخل چادر را تهویه کنید تا دچار رطوبت نشود. یک نکته مهم دیگر اینکه از عرق کردن جلوگیری کنید. هر موقع از شب که بیدار شدید و فهمیدید که بدنتان عرق کرده است، کمی از لایه‌های پوششی‌تان را کم کنید.

منبع روایط عمومی قرارگاه ضد صهیونیستی کمیل