برند زعفران و پسته اردبیل جان می‌گیرد

برند زعفران و پسته اردبیل جان می‌گیرد با وجود این‌که بازار محصولات کشاورزی، اردبیل را با نام سیب‌زمینی می‌شناسد، کشت محصولات مطرح سایر استان‌ها مثل زعفران و پسته هم در این استان نتیجه داده و می‌رود که تولید آن رونق گیرد. به گزارش مهر، تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی اردبیل از آنجایی آغاز شد که […]

برند زعفران و پسته اردبیل جان می‌گیرد

با وجود این‌که بازار محصولات کشاورزی، اردبیل را با نام سیب‌زمینی می‌شناسد، کشت محصولات مطرح سایر استان‌ها مثل زعفران و پسته هم در این استان نتیجه داده و می‌رود که تولید آن رونق گیرد.

به گزارش مهر، تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی اردبیل از آنجایی آغاز شد که کارشناسان به کمبود محسوس منابع آبی تأکید کردند.

طی سال‌های اخیر مصرف بی‌رویه منابع آبی به ویژه آب‌های زیرزمینی تراز آبی دشت اردبیل را منفی ساخته و این دشت به لیست دشت‌های ممنوعه مصارف آبی وارد شده است.

اقدام برای توسعه کشت محصولاتی که تاکنون در اردبیل کشت انبوه نداشت، با ابهام مواجه بود. خیلی‌‌ها زعفران را با خراسان و پسته را با رفسنجان، گل محمدی را با کاشان و برنج را با شهرهای شمال کشور می‌شناختند و کمی جای تعجب داشت که اردبیل از انحصار تولید سیب‌زمینی خارج شود.

اما تجربه کاشت این محصولات نشان داد که خاک اردبیل و اقلیم کوهستانی آن معجزه‌گر بوده و می‌تواند هر محصولی را در بطن خود بپروراند.

تولید ۶۰ کیلوگرم زعفران در اردبیل

عمده محصولی که در سال‌های اخیر برای کاشت آن سرمایه‌گذاری شد، زعفران بود. این محصول به دلیل نیاز آبی کم و در مقابل ارزش‌افزوده بالا مورد توجه برنامه‌ریزان کشاورزی قرار گرفت. به‌طوریکه به گفته رییس جهاد کشاورزی استان ۴۴۷ تن پیاز زعفران در ۸ شهرستان استان توزیع شد و در نهایت نیز ۶۰ کیلوگرم زعفران در سال جاری به عمل آمد.

عطر گل محمدی اردبیل از حیاط منازل تا مزارع

محصول کم‌تر شناخته شده دیگر اردبیل، گل محمدی است. گل محمدی در حوزه گیاهان دارویی در دستور کار کشت انبوه قرار گرفته است. سابقه کاشت این گل محدود به امروز و دیروز نیست و عطر گل محمدی در حیات خانه‌های قدیمی اردبیل پیچیده است.

گل محمدی از تولیدات کشاورزی است که سازگاری مطلوبی با منطقه اردبیل داشته و محصول‌دهی مطلوبی نیز دارد.

به گفته معاون سابق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان کاشت گیاهان دارویی در اردبیل مورد غفلت است و این در حالی است که ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در خاک اردبیل شناسایی شده است.

اصغر پرتوی گفت: از کل گیاهان دارویی شناسایی شده در استان تنها ۳ درصد برای کشت هدفمند برنامه‌ریزی شده و برای جبران این خلأ جهاد کشاورزی استان تولید تجاری گیاهان دارویی برای ۱۵ مورد را برنامه‌ریزی کرده که مهم‌ترین آن زعفران، گل محمدی، به لیمو و کدو پوستی است.

کاشت گیاهان دارویی در اردبیل مورد غفلت است و این در حالی است که ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در خاک اردبیل شناسایی شده است. معاون سابق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: در دو سال اخیر توجه به کشت هدفمند گیاهان دارویی برنامه‌ریزی شده و به همین منظور ۱۱۰ هکتار از اراضی استان برای کشت این گروه از گیاهان اختصاص یافته است.

وی به راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی با ظرفیت ۵ هزار تن نیز اشاره کرد و گفت: این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در محدوده سدخداآفرین احداث می‌شود.

پرتوی با تأکید به همکاری سرمایه‌گذاران آلمانی در احداث این واحد صنعتی اضافه‌کرد: این کارخانه تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و می‌تواند برای ۳۴۰ نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

پسته‌های خندان خبر از رقابت تنگاتنگ می‌دهند

محصول کشاورزی دیگر که توانسته در همان ابتدای کار وارد بازار رقابت شود، پسته است.

بخشدار ارشق یکی از مناطق موفق استان در کشت پسته را بخش ارشق عنوان و تصریح‌کرد: در خود ارشق ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی به پسته اختصاص یافته است و در تمامی ۲۸ روستای این بخش پسته کاشته می‌شود. تمامی متقاضیان نهال یارانه‌دار دریافت می‌کنند و جا دارد که کاشت پسته به ۵۰ هکتار افزایش یابد.

پسته تولیدی این منطقه کیفیت مطلوبی داشته و لازم است جهت فرآوری، بسته‌بندی و فروش آن برنامه‌ریزی و حمایت شود. ظاهر نوری افزود: این بخش از کمبود آب رنج می‌برد به همین دلیل در سال‌های اخیر تلاش کردیم کشت پسته را فرهنگ‌سازی کنیم و امروز حتی در حیاط خانه‌های روستایی درخت پسته کاشته شده است.

 

وی افزود: پسته تولیدی این منطقه کیفیت مطلوبی داشته و لازم است جهت فرآوری، بسته‌بندی و فروش آن برنامه‌ریزی و حمایت شود.