پیچ معین‌التجار، درخت بخت

پیچ معین‌التجار، درخت بخت گروه محیط‌زیست- پیچ معین‌التجار گونه‌ای گیاه همیشه سبز و بومی جنگل‌های گرمسیری غرب‌آفریقا از غرب‌کامرون تا سنگال است. پیچ معین‌التجار اخیراً به عنوان یک گیاه زینتی افزایش چشمگیری یافته است. نام این گیاه به یونانی «درخت‌بخت» یا «درخت قسمت» ترجمه می‌شود. این گیاه در طول رشد خود به ارتفاع ۴ متر […]

پیچ معین‌التجار، درخت بخت

گروه محیط‌زیست- پیچ معین‌التجار گونه‌ای گیاه همیشه سبز و بومی جنگل‌های گرمسیری غرب‌آفریقا از غرب‌کامرون تا سنگال است.

پیچ معین‌التجار اخیراً به عنوان یک گیاه زینتی افزایش چشمگیری یافته است. نام این گیاه به یونانی «درخت‌بخت» یا «درخت قسمت» ترجمه می‌شود.

این گیاه در طول رشد خود به ارتفاع ۴ متر می‌رسد و دارای برگ‌های تخم مرغی یا مستطیلی به طول ۸ تا ۱۷ سانتی متر است. گل‌ها در خوشه‌های ۸ تا ۲۰ تایی با هم تشکیل می‌شوند. رنگ گل‌ها سفید خالص به ارغوانی کمرنگ با مرکز قرمز می‌باشد گل‌ها دارای ۵ لوب و ۲٫۵ سانتی متر قطر و جام قرمز گل دو سانتی‌متر قطر دارد.

گل‌ها ۴ پرچم و ظاهر متفاوتی در بخش گلبرگ و مادگی دارند که گستردگی آن فراتر از گلبرگ است.

این گیاه در زمستان رشد کندی داشته و آب کمی هم نیاز دارد. پیچ معین‌التجار نیاز به نور شدید ندارد و می‌تواند رشد در سایه جزیی رشد کند. نور ایده‌آل با آفتاب صبح و سایه بعد از ظهر اتفاق می‌افتد.

پیچ معین‌التجار رطوبت بالا و محیط‌های مرطوب را دوست دارد، اما نه خاک همیشه خیس. دمای مناسب محیط رشد آن حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

این گیاه را در بهار و تابستان می‌توان در خارج از اتاق نیز نگهداری کرد ولی در هوای خیلی سرد به برگ‌‌ها و ساقه‌های آن لطمه وارد شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.

از اواسط بهار تا اواخر تابستان هفته‌ای دو بار گیاه را آبیاری کنید. از اواخر تابستان تا اول زمستان هفته‌ای یک‌بار کافی است. در زمستان هم تنها هنگام خشک‌شدن سطح خاک گیاه را آبیاری کنید.

در اواخر زمستان با قطع نوک شاخه‌ها، علاوه بر پاکوتاه‌کردن گیاه، به جوانه‌های جانبی اجازه رشد دهید تا بوته حالت پرپشت و توپی به خود بگیرد.

خاک موردنیاز این گیاه مخلوط لوم و شن است. برای تقویت خاک نیز از مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب به‌صورت هفته‌ای یک‌بار و طبق دستور کارخانه سازنده، استفاده کنید. تغذیه کمکی در فصل زمستان لزومی ندارد.

کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یک بار، از فروردین تا شهریور، مورد استفاده قرارداد.

 

تکثیر پیچ معین‌التجار توسط کاشت بذر و یا ریشه‌زایی قلمه می‌باشد. سریع‌ترین نتایج را می‌توان از قلمه‌های ریشه که در فصل زمستان گرفته شده به دست آورد.