نقش شگفت انگیز هورمون تستوسترون در زندگی مردان

نقش شگفت انگیز هورمون تستوسترون در زندگی مردان تستوسترون را اغلب هورمون مردانه می‌نامند با این وجود تستوسترون هورمونی است که به میزان کمی در زنان هم وجود دارد. بیضه‌ها در مردان تستوسترون تولید می‌کنند. در زنان تخمدان‌ها تستوسترون تولید می‌کنند. غده فوق کلیه به میزان کمی تستوسترون تولید می‌کند. تولید تستوسترون به میزان قابل […]

نقش شگفت انگیز هورمون تستوسترون در زندگی مردان

تستوسترون را اغلب هورمون مردانه می‌نامند با این وجود تستوسترون هورمونی است که به میزان کمی در زنان هم وجود دارد.

بیضه‌ها در مردان تستوسترون تولید می‌کنند. در زنان تخمدان‌ها تستوسترون تولید می‌کنند. غده فوق کلیه به میزان کمی تستوسترون تولید می‌کند.

تولید تستوسترون به میزان قابل توجهی در زمان بلوغ شروع شده و بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به حداکثر می‌رسد و پس از ۳۰ سالگی کاهش آن آغاز می‌شود. در زنان در زمان یائسگی مقدار تستوسترون به نصف می‌رسد.

تستوسترون مسؤول خیلی از اعمال در بدن مردان است. تستوسترون به رشد اعضای داخلی و خارجی جنین مذکر کمک می‌کند. در زمان بلوغ تستوسترون مسؤول جهش رشد، بم شدن صدا و رشد موهای صورت، زیر بغل و ناحیه زهار می‌شود. تستوسترون همچنین با رفتار‌ها مثل خشونت و گرایش جنسی همراه است.

تستوسترون نقش حیاتی در تولید اسپرم دارد. همچنین بر روی توده استخوانی و عضلانی، ذخیره چربی و حتی تولید گلبول قرمز اثر دارد. میزان تستوسترون می‌تواند بر روی خلق (mood) اثر کند.

در زنان تستوسترون در گرایش جنسی شرکت دارد.

عوامل دیگری به‌جز افزایش سن موجب کاهش تستوسترون می‌شوند. آسیب به بیضه‌ها و درمان سرطان مثل شیمی درمانی می‌توانند بر روی تولید تستوسترون اثر بگذارند. بیماری‌های مزمن و استرس مثل ایدز، بیماری‌های کلیه، الکلیسم و سیروز کبدی می‌توانند موجب کاهش تولید تستوسترون شوند.

علائم خطر کاهش تستوسترون: علائم کاهش تستوسترون اغلب خفیف بوده و ممکن است با سیر طبیعی افزایش سن اشتباه شود.

–  کاهش گرایش (میل) جنسی: تستوسترون نقش کلیدی در گرایش جنسی در مردان و زنان دارد.

–  حجم کم مایع منی

–  ریزش مو

–  بی‌رمقی و فقدان انرژی علی‌رغم استراحت و خواب کافی

–  از بین رفتن توده عضلانی

–  افزایش چربی بدن

–  کاهش توده استخوانی (پوکی استخوان)

–  تغییرات خلق: مردانی که میزان تستوسترون پایین دارند افسردگی، بی‌قراری و فقدان تمرکز را تجربه می‌کنند. زن‌ها نیز پس از یائسگی تغییرات خلق را تجربه می‌کنند.

اگر نشانه‌های کاهش تستوسترون ایجاد شد تغییر در شیوه زندگی ممکن است به فرد کمک کند تا نشانه‌ها کاهش یابند. یک گام خوب افزایش فعالیت و حفظ رژیم غذایی سالم به منظور کاهش چربی بدن است. مفید است تا از داروهای گلوکوکورتیکوئید مثل پردنیزون همچنین داروهای مخدر اجتناب شود.

 

منبع: Healthline