سنبل، پیام‌آور بهار

سنبل، پیام‌آور بهار سنبل یک گیاه گلدار چند ساله پیازی است. گروه‌ محیط‌زیست-این گیاه، علفی و پیاز‌دار می‌باشد که با تولید گلچه‌های زنگوله‌ای شکل، گل‌آذین خوشه‌ای ایجاد می‌کند. رنگ گل‌ها، سفید، زرد، صورتی، قرمز، بنفش و.. می‌باشد که معمولاً رنگ غالب، بنفش است. این گیاه می‌تواند به بلندی ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر برسد و گل‌های […]

سنبل، پیام‌آور بهار

سنبل یک گیاه گلدار چند ساله پیازی است.

گروه‌ محیط‌زیست-این گیاه، علفی و پیاز‌دار می‌باشد که با تولید گلچه‌های زنگوله‌ای شکل، گل‌آذین خوشه‌ای ایجاد می‌کند. رنگ گل‌ها، سفید، زرد، صورتی، قرمز، بنفش و.. می‌باشد که معمولاً رنگ غالب، بنفش است.

این گیاه می‌تواند به بلندی ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر برسد و گل‌های زودرس آن به‌شکل خوشه انتهای ساقه گوشتی معمولاً از نیمه اسفند تا فروردین باز می‌شود و به رنگ‌های سفید، قرمز، آبی، بنفش، صورتی و زرد و غیره است.

مناطقی که زمستان و بهار سرد و مرطوب و تابستان گرم و خشک دارند، برای سنبل کاری مناسب‌‌ترین می‌باشند.

کشت مصنوعی سنبل‌‌ها برای استفاده از آنها در آپارتمان با انتخاب پیازی درشت که پیرامون آن دست‌کم ۱۶ سانتی‌متر باشد آغاز می‌شود. سپس چنین پیازی را در گلدانی کوچک و در خاکی سبک و سالم که حاوی خاک شن‌دار و خاک‌برگ باشد؛ می‌کارند، به صورتی که بیش از دو سوم پیاز داخل خاک نشود. سپس آن را در محلی خنک و یا داخل یک شاسی شیشه‌ای قرار می‌دهند و روی پیاز را با خاک سبکی می‌پوشانند و مدت ۶ هفته در این شرایط نگهداری می‌کنند و بالاخره گلدان را به محلی که حرارتی معتدل دارد می‌آورند و در اینجاست که به زودی شروع به گل دادن می‌کند.

این گیاه را در آپارتمان می‌توان درون پیت، ماسه و یا آب پرورش داد. برای نگهداری آن در آب به گلدان‌های مخصوصی نیاز دارد که دارای دهانه‌ای گشاد و گلوگاهی باریک باشند، به‌گونه‌ای که آب ریشه‌ها را فرا گرفته و مماس با انتهای پیاز گل باشد.

سنبل، در تاریکی مطلق ریشه تولید می‌کند. بنابراین بهتر است بدین منظور پیاز را در قفسه آشپزخانه‌ گذارده و حرارتی معادل ۹ – ۱۱ درجه سانتیگراد برای آن فراهم نمود .

پیازهاییکه در شن خوابانده شده‌اند را لازم است با گلدان در نقطه‌ای از باغچه که از خطر یخبندان محفوظ باشد، دفن نمود.

روش‌های تکثیر سنبل: – بذر (برای به‌نژادی) – کشت بافت – ته‌برداری (Scooping) – ته شکافی(Scoring)

 

بذر سنبل حالت کاغذی دارد و افزایش به روش بذری ۶-۴ سال زمان نیاز دارد (تا گیاه گل دهد.) سنبل یکساله است و کیفیت گل‌ها در سال دوم مطلوب نمی‌باشد.