نان و شیرینی‌های محلی ایلام مناسب برای وعده افطاری و سحری

نان و شیرینی‌های محلی ایلام مناسب برای وعده افطاری و سحری   نان و شیرینی‌های محلی ایلام از جمله «شله کینه» و «بژی برساق» مناسب وعده‌های افطاری و سحری در ایام ماه رمضان است که از دیرباز بین مردم استان رواج داشته است. به گزارش مهر، استان ‌ایلام با بیش از ۵۸۰ هزار نفر جمعیت […]

نان و شیرینی‌های محلی ایلام مناسب برای وعده افطاری و سحری

 

نان و شیرینی‌های محلی ایلام از جمله «شله کینه» و «بژی برساق» مناسب وعده‌های افطاری و سحری در ایام ماه رمضان است که از دیرباز بین مردم استان رواج داشته است.

به گزارش مهر، استان ‌ایلام با بیش از ۵۸۰ هزار نفر جمعیت از سنت‌های خاص و آیین‌های ویژه‌ای در ماه رمضان برخوردار است که از جمله آنها پخت انواع شیرینی‌ها و‌‌ آش‌های محلی استان است.

استان ایلام خوراکی‌های محلی مختلفی برای ماه مبارک رمضان دارد، که شیرینی خوشمزه بژی برساق مهم‌ترین آن است، بژی برساق از شیرینی‌های معروف محلی و سنتی استان ایلام است که با آرد، شکر، روغن‌، تخم‌مرغ، شیر، زیره، رازیانه و زردچوبه درست می‌شود و همه مواد را با هم مخلوط کرده و در روغن سرخ و روی آن را با شکر تزئین می‌کنند.

مردم استان در ماه مبارک رمضان با پخت این نوع شیرینی در وعده‌های افطاری و سحری از آن استفاده می‌کنند.

روغن حیوانی یکی از مهم‌ترین تولیدات عشایر استان ایلام است که از قدیم تاکنون جایگاه بسیار بالایی در وعده‌های غذایی مردم استان داشته و هم‌اکنون نیز مورد توجه مردم استان قرار می‌گیرد.

روغن محلی و عسل کوهی دو خوراکی مهم استان هستد که به دلیل شرایط آب و هوایی استان از کیفیت بالایی برخوردار هستند، در گذشته به دلیل فعالیت زیاد مردم در طول روز همواره از روغن حیوانی در راستای تأمین قوای بدنی استفاده می‌شد و الان هم این روغن در سطح استان بسیار استفاده می‌شود.

انواع نان‌های محلی در استان ایلام رایج است که طرز تهیه متفاوتی با هم دارند. نان‌های پپگ، نان ساجی، نان تنوری، سمون، نان پنجه‌کش، نان ذرت یا کزگه برخی از این نان‌‌ها هستند.

از دیگر خوراکی‌های استان ایلام می‌توان کشک، کنجد و گردو، ترخینه، سقز محلی (شیره درخت بنه) که به‌وفور در کوه‌های استان وجود دارد، شیرینی کله‌کنجی، شیرینی کاک حلوای بگل (ترکیبی از پودر کشک و خرما و روغن محلی) و..اشاره کرد.

اگر در رمضان، به ایلام، شهر حلیم (هریسه) ایران لقب داده شود، گزاف نیست، در این ماه مبارک آنچنان بساط حلیم‌فروشی در ایلام رونق می‌گیرد که بیش‌تر اغذیه‌فروشی‌های شهر هنگام افطاری پاتیل‌های بزرگ حلیم را در مقابل مغازه جا داده و این غذای خوش‌طعم و عطر را به روزه‌داران می‌فروشند.

مردم ایلام بر پایه باوری قدیمی و ریشه‌دار به حلیم یا همان هریسه از منظر تبرک می‌نگرند و ‏معتقدند که خوردن حلیم در افطاری هم باعث ثواب و پاداش بیش‌تر روزه‌دار نزد خدای متعال می‌شود و هم این که در تقویت بنیه و جلوگیری از کاهش قوای روحی و جسمی تا پایان ماه مبارک ‏رمضان بسیار مفید و مؤثر است. ‏

یکی از آداب مردم استان ایلام با شروع ماه رمضان آش‌های مخصوص این ماه است به‌طوری که برای افطار از آن استفاده می‌کنند، آش رشته محلی از جمله آنهاست که طرفداران پروپاقرصی دارد.

علاقه مردم ایلام به این آش محلی به حدی است که در اکثر مغازه‌های شهر حتی به فروش نیز می‌رسد و مورد استقبال ویژه روزه‌داران قرار می‌گیرد.

شله کینه

شله کینه شیرینی محلی ایلام است. شله کینه را به مقدار زیاد معمولاً در وسیله‌ای به نام ساج درست می‌کنند که خیلی زیبا و نازک درست می‌شود.

 

این غذا؛ یک غذای سنتی مخصوص مهمانی‌های دسته جمعی مردم ایلام در فصول مختلف است، اما می‌توان در فصل‌های دیگر و به مقدار کم آن را در خانه نیز درست کرد. این غذا سرشار از خاصیت است زیرا در طبخ آن تخم‌مرغ و شیر و آرد وجود دارد و می‌تواند یک میان‌وعده مناسب به خصوص برای کودکان باشد.