فرصتی۳ ساله برای نجات جهان

فرصتی۳ ساله برای نجات جهان ۶ نفر از مشهور‌ترین دانشمندان و سیاستمداران جهان در نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند برای نجات کره زمین از تأثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی تنها ۳ سال زمان در اختیار داریم. در این نامه ۶ راهکار برای مواجهه با این مشکل ارایه شده است. به گزارش سیناپرس به همین دلیل […]

فرصتی۳ ساله برای نجات جهان

۶ نفر از مشهور‌ترین دانشمندان و سیاستمداران جهان در نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند برای نجات کره زمین از تأثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی تنها ۳ سال زمان در اختیار داریم. در این نامه ۶ راهکار برای مواجهه با این مشکل ارایه شده است.

به گزارش سیناپرس به همین دلیل به تازگی ۶ دانشمند و سیاستمدار شناخته شده از جمله کریستینا فیگرز (Christiana Figueres) دبیر اجرایی سابق کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی و استفان رامستورف (Stefan Rahmstorf) فیزیکدان مشهور، در نامه‌ای سرگشاده به مردم جهان اعلام کردند که تنها ۳ سال برای کنترل اثرات مخرب تغییرات اقلیمی در جهان فرصت باقی مانده است. این نامه که در تاریخ ۲۸ ژوئن سال جاری میلادی برابر با هفتم تیرماه منتشر شد از دولتمردان، بازرگانان، دانشمندان و شهروندان جهان درخواست شده است تا نسبت به تولید گازهای گلخانه‌ای و تأثیرات مخرب آن آگاه باشند.

در این نامه همچنین نوشته شده است که اگر تا سال ۲۰۲۰ میلادی بتوان به صورت پایدار از گرمایش زمین جلوگیری کرد، احتمال بروز خطرات و رسیدن دمای هوا به میزانی که آسیب وارده غیرقابل جبران باشد، کم می‌شود. این تأثیرات مخرب شامل نابودی جنگل‌ها، سیل، افزایش سطح آب دریا‌ها و غیرقابل پیش‌بینی شدن شرایط آب و هوایی خواهد بود که تأثیراتی بسیار مخرب بر کشاورزی، زندگی انسان‌ها و محیط‌زیست خواهد داشت. در این نامه برنامه راهبردی شامل ۶ هدف تا سال ۲۰۲۰ توصیه شده است که عبارتند از:

افزایش حداقل ۳۰ درصدی در استفاده از انرژی‌های پاک به ویژه در زمینه تولید الکتریسیته.

ارایه راهکاری برای کاهش سوخت‌های فسیلی در جهان تا سال ۲۰۵۰ با تخصیص بودجه‌ای برابر با ۳۰۰ میلیارد دلار در سال.

اطمینان از این موضوع که ۱۵ درصد از خودروهای فروخته شده در سطح جهان از نوع خودروهای الکتریکی باشند.

توقف روند نابودی جنگل‌ها و قطع درختان.

ارایه راهکار و نقشه جامع کنترل جنگل‌زدایی به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰

تشویق سازمان‌های مالی به الحاق به تعهدنامه سبز یا green bonds با هدف کاهش تأثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی.

 

متأسفانه لازم به توضیح است که اهداف این نامه با برنامه‌ها و دستورالعمل‌های دولت دونالد ترامپ که موضوع تغییرات آب و هوایی را در دستور کار خود قرار نداده است، در تناقض و تضاد بوده و متأسفانه در اوایل ماه ژوئن سال جاری ترامپ خبر از خروج ایالات متحده آمریکا از قرارداد پاریس داد که هدف اصلی آن مبارزه با پدیده تغییرات آب و هوایی است.